2020-03-15, 13:47
Medlem
Någon som vet om Spanien rapporterar dödsfall en gång om dagen, eller oftare? 12 rapporterade idag, var väl över 50 igår? Känns väl för bra för att vara sant, så tyvärr kommer det väl fler uppdateringar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Det märks att du inte har koll på vad som händer i verkligheten.

Hur gammal är du? Dina föräldrar?

Åldergränsen för vård i Italien är sänkt och man funderar på att sänka den till 60 år.

”Tagga ner”, hur fan tänker du? Ska du rulla in din svårt sjuka mamma så säger de tyvärr, hon är för gammal?

Du missar min poäng. Situationen är allvarlig för samhället, men ni tomtar försöker få det att låta som om du enskilde person som är frisk och ung skulle drabbas så kommer du genomlida "ett helvete" och typ nästan garanterat hamna på IVA. Så är det inte.

Risken man ska bry sig om här är för samhället i stort och för sårbara och gamla. Man ska ta sitt ansvar, hålla sig hemma och hålla sig lugn, och inte få panik och ringa ner 1177 om man som frisk och ung får corona. Det hjälper inte att sitta och måla upp någon falsk mardrömsbild som inte stämmer. Om ni som skriver härinne och är friska får skiten kommer ni blockera alla telefonlinjer för ni har byggt upp en bild av sjukdomen som högst troligast inte kommer stämma för er. Ni kommer skita ner er av rädsla för "helvetet" som ni tror väntar efter några veckors hosta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Influensan så fungerar det så där. Ebola har en dödlighet 80-100 procent så där kan det inte bli någon flock immunitet. Det blir det inte i HIV heller.

Covid-19 ger ingen immunitet. Finns ingen vetenskapligt som tyder på att covid-19 ger immunitet.

Svenska så kallade experter som uttalade sig om immunitet i så tidigt skede bör får testa viruset på sig själva först i så fall men nej, de jobbar hemifrån och skickar inte sina egna barn och barnbarn till skolor och förskolor.
Senast redigerad av flashbackin 2020-03-15 kl. 13:50.
Citera
2020-03-15, 13:48
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Vet man hur sjukdomsförloppet brukar se ut också?
Är det milt förta veckan för att bli värst vecka 2 och sen milt vecka 3 (ja du förstår hur ja menar)?

Ja det finns studerat väl i Kina från 55.000 patienter. Brukar vara milt första veckan med hosta och feber, sen kommer hög feber i ett par dagar, kritiska punkten kommer dag 10-13 där man antingen blir bättre eller sämre beroende på lunginflammationen ter sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Det finns olika typer av Ebola med olika dödlighet varav den värsta runt 90% och den "bästa" kring 50% har jag för mig. OT men så är det iallafall.

Jag har hört 80-100 så det beror nog på vem som räknar.
Citera
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Jag har läst på mycket, vad är det du anser att jag har missat?

Det är ännu värre att du är påläst och tycker att det är roligt. Hela du är en miss med andra ord min patetiska vän.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Du har missat för att du litar på det svenska etablissemanget.

Barn: 13% insjuknar. Resten får viruset, sprider det men blir aldrig sjuka själva.

Frisk mellan 30 och 60: De första 3 veckorna är milda sedan kommer helvetet.

Sjuk eller 60+: Kraftigt insjuknande redan från andra veckan.
Och var har du fått de där siffrorna ifrån?
Citera
2020-03-15, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Covid-19 ger ingen immunitet. Finns ingen vetenskapligt som tyder på att covid-19 ger immunitet.

Svenska så kallade experter som uttalade sig om immunitet i så tidigt skede bör får testa viruset på sig själva först i så fall men nej, de jobbar hemifrån ochskickar inte sina egna barn och barnbarn till skolor och förskolor.

Jag håller inte med.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Vet man hur sjukdomsförloppet brukar se ut också?
Är det milt förta veckan för att bli värst vecka 2 och sen milt vecka 3 (ja du förstår hur ja menar)?

Jag vet inte om det finns någon sådan data idag, det verkar skilja mellan olika personer vissa kan gå igenom hela sjukdomen utan några större besvär, andra kan få väldigt hårda symptom och jag har inte sett någon information om att det skulle bli sämre sen bättre och sen sämre igen.

Det finns dock fall som verkar blivit återinfekterade- eller så blev de friskförklarade förtidigt där "andra vändan" varit allvarligare, så det kanske är detta som du sett någonstans- vilket i så fall skulle stämma in bättre på 7-8 veckor.

Du får gräva här i om du ska hitta något, det är det bästa som finns nu i studieväg och är bekräftat och publikt.

https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/who-china-joint-mission-on-covid-19-final-report.pdf
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Varför tror du det? Sverige har en helt annan taktik än i stort sätt övriga Europa
Sveriges agerande genomsyras av handlingsförlamning. Man åberopade Finland och Tyskland på presskonferansen i fredags eftermiddag. Båda bytte fot senare på kvällen.
Jag är ganska säker på att man ändrade sig men vill naturligtvis inte framställa sig som en åsna ett par timmar efter den egna presskonferansen. Därför låter man det gå två dar (jag skrev detta redan igår) för att kunna åberopa "en ny situation". Därför tror jag beskedet kommer ikväll.
Att föräldrar skulle behövt helgen att ordna barnomsorg struntar man i. Viktigare att inte förlora ansiktet.

Har jag fel skall jag villigt erkänna det efteråt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Det är ännu värre att du är påläst och tycker att det är roligt. Hela du är en miss med andra ord min patetiska vän.

Vad är "roligt"?
Citera
2020-03-15, 13:50
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Du räknar helt galet. Om 0,2% av 20-29 och 0,2% av 30-39 dör betyder det inte att 0,4% av alla mellan 20-39 dör....

Hur tänkte du där ? Räknar både grupperna 2 gånger ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in