2020-03-15, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Sjuka individer som ens värderar människoliv i pengar.

Haha, ledsen att informera dig om det sen många, många år är ett normalt steg vid investeringarna ex avseende trafiksäkerhet (nej inte unikt för Sverige!) . Tror trafikverket kommit fram till att ett liv, i snitt, är värt ca 20 milj. Självklart måste man sätta ett pris på människoliv för att ta rätt beslut om hur resurser (som tyvärr inte är oändligt) ska prioriteras. Gäller även inom sjukvården. I just detta fall med Corona, ska nog alla galningar i denna tråd vara glada att man inte räknat på saken. Dvs vad kostar alla åtgärder ni föreslår samhället i förhållande till värdet på alla människoliv man ev kan rädda? (ska man vara riktigt känslokall, är värdet på liven man ev kan rädda inte särskilt högt, snarare tvärtom då det handlar om pensionärer som inte längre bidrar till statskassan)
Citera
Medlem
Tyrolerhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Min mor är 65 och är lärare på en lågstadieskola i en mindre stad landet.
Hon har ett år kvar till pensionen.

Antalet vårdplatser för kritiska patienter med COVID-19 är redan fulla i länet.

Hon riskerar bokstavligen talat livet när hon skall gå på jobb imorgon på grund av att FHI inte tillåtit stänging av skolorna.

Blir hon smittad och tar med den hem så kommer det även drabba min snart 70-årige far som har astma.

Det är otroligt hur ansvariga myndigheter agerar i denna situation.

Vem bryr sig??? Det är väl bara för mor din att stanna hemma?

Alls dessa vuxna människor verkar ha en sån jävla övertro till myndigheter och skit.

Likadant med min farsa. Hans jobb räknas som samhällsbärande jobb tydligen. Verkar se det som nån slags prestige att åka och jobba.

Fine om sjukvården hade haft plats för alla och en plan för det här. Då hade tom jag haft en gnutta förtroende för staten.

Dumskallar haha
Citera
Medlem
johan.sthlms avatar
ni som förlöjligar toa och livsmedel bunkring, tror ni mat och papper bara dyker upp från tomma intet på jättelika lager?

Allt kräver en process, räcker att en av nedan försvinner så är det bom stopp på hyllorna.

Kemikalier
bränsle
Lastbilar
arbetskraft
underhåll
el
vatten
ingredienser
likvida medel

Italien har nonstop corona effekt, och då har Sverige inte några planer på att förhindra spridningen, bara en tidsfråga innan vi får rapporter om brist på ovanstående i Italien.

Förbered er på det värsta, tro på det bästa!
Citera
2020-03-15, 13:42
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666
Var hittar man svaret?
Längre ner på sidan om du går in på dokumentet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Jag har ett bra förslag. Läs på lite om coronaviruset din schimpans.

Jag har läst på mycket, vad är det du anser att jag har missat?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acies
Begrepp ja, men säg det till alla miljoner som dött i hiv.. Eller Ebola, eller influnsan.

Influensan så fungerar det så där. Ebola har en dödlighet 80-100 procent så där kan det inte bli någon flock immunitet. Det blir det inte i HIV heller.
Citera
2020-03-15, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
https://www.dailymail.co.uk/news/article-8104477/Doctors-claim-new-coronavirus-cause-damage-mans-TESTICLES.html

Sök på google.... infertility coronavirus

Med tanke på att det är från Daily Mail så är det ju basicly foliehatt garanti.
Citera
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
"sedan kommer helvetet" alltså du är så jävla töntig. 80% får mild infektion. 80%.

Jättesynd om de som får det värre och jag hoppas verkligen vi saktar in hastigheten på det här så så många som möjligt får adekvat vård. Men tagga ner lite för fan.

Det märks att du inte har koll på vad som händer i verkligheten.

Hur gammal är du? Dina föräldrar?

Åldergränsen för vård i Italien är sänkt och man funderar på att sänka den till 60 år.

”Tagga ner”, hur fan tänker du? Ska du rulla in din svårt sjuka mamma så säger de tyvärr, hon är för gammal?
Citera
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Använder man sig ab USA's siffror så kommer 2,3% i åldrarna 10-59 år att dö om detta förtsätter i samma utsträckning..Det är VIDA mer än en vanlig influensa i dessa åldrar..
Barn under 10 tycks som tidigare klarasig utan dödsfall..

Källa: https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-age-sex-demographics/

I åldern 60-90 så kommer isåfall 26% att avlida..DVS. mer än en fjärdedel av de äldre över 60..
Du räknar helt galet. Om 0,2% av 20-29 och 0,2% av 30-39 dör betyder det inte att 0,4% av alla mellan 20-39 dör....
Citera
2020-03-15, 13:44
Medlem
Aciess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Influensan så fungerar det så där. Ebola har en dödlighet 80-100 procent så där kan det inte bli någon flock immunitet. Det blir det inte i HIV heller.

Och digerdöden, spanska sjukan?
Tyfus?

Dröm vidare.
Citera
2020-03-15, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acies
Läs
https://www.rndsystems.com/resources/articles/ace-2-sars-receptor-identified

Sen till de som tror att det finns nån immunitet, nej, man kan få lunginflammation gång på gång och det har rapporterats att folk har blivit smittade gång på gång av covid19

Det har rapporterats massa konstiga saker. Det mesta är lösa antaganden. Uppfattningen bland experter som jag har förstått det är att de som testat negativt, sedan släppts och testats positivt igen egentligen aldrig var friska. Det handlar alltså om bristfällig testning.

Angående immunitet så blir man antagligen immun åtminstone några år och högst sannolikt under den närmsta tiden iallafall. et är så andra coronavirus fungerar som jag förstått det. Influensavirus muterar snabbare och fungerar annorlunda därav behövs nya vaccin varje år som smittan återintroduceras i den mänskliga populationen.
Citera
2020-03-15, 13:45
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Om 20% så innebär miljoner så är det lika töntigt att prata om det som om samtliga som insjuknar kommer få ett "helvete" för det.
Inte alla som själv erkänner att det är töntiga. Ett steg i rätt riktning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in