2020-03-15, 13:37
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Vänligen länka källa till detta tack. Har inte hört nånting om det.

Låter som konspirationsteori taget ifrån TV-serien Utopia:
https://utopiatv.fandom.com/wiki/Janus

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8104477/Doctors-claim-new-coronavirus-cause-damage-mans-TESTICLES.html

Sök på google.... infertility coronavirus
Citera
2020-03-15, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
I en situation som denna ska styrande organ tala med sina medborgare, och inte lämna dem därhän. Man skiter inte i sitt folk på detta sätt, väldigt nonchalant gjort.
Men fortsätt du att ladda inför ESC, planera sommarens semester och omkakling av badrummet.

Jag avskyr ESC, planerar mycket sällan sommarens semester och har inget behov av att kakla om badrummet. Skulle det dessutom behövas sköter min hyresvärd om det. Menar bara att en helg går så fort och imorgon är det måndag och nya tag. Hjärnan behöver vila och sortera all information som strömmat in de gångna veckorna. Lugn, imorgon körs det på igen!
Citera
2020-03-15, 13:38
Medlem
Riksdags & regering: "ni får klara er själva, men ingen panik och ingen hamstring".

MSB: "Vi är inte förberedda, ge oss ett år".

Folkhälsomyndigheten: "det kommer inte hit, vi har spårat samtliga fall, vi har nått vår peak, bara 7% får corona".

Dags att sluta slösa resurser. Ansvariga (som har lön för ansvar) ska ta stå till svars.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Är det någon som begriper hur Norge och Danmark kan behålla sjukvårdspersonal (ambulansförare, läkare, sjuksyrra etc) på sina jobb och samtidigt stänger alla skolor så deras barn behöver uppsikt hemma?

Detta är den primära anledningen till att skolor inte har stängt i Sverige.

Det handlar inte bara om dom. Det är även hela kedjan för leveranser så att föder av medicin och mat inte sinar.

Det är även dom som sköter el vatten och sopor etc. det handlar om många som kan få problem.

Vi får se om en vecka vilka problem dom får.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Vilka åtgärder mot smittan menar du? De har ju inte varit speciellt kraftiga. Näringslivet har bromsat in pga smittläget.

Tänker på både i Sverige och utomlands. Börskraschen i torsdags berodde på till största delen på Trumps besked att stoppa flygen, inte på att antalet fall hade ökat eller liknande. Även i Sverige är det mängder av evenemang som blivit inställda vilket gjort människor arbetslösa. Hotellnäringen har jätteproblem, och människor blir arbetslösa, beror väl både på paniken och på åtgärder runtom i världen. Känner själv en person som skulle jobba extra på högskoleprovet för att täcka nödvändiga utgifter, som inte var speciellt glad över att det blev inställd och lönen frös inne.. Kort sagt, människor drabbas av detta, och vi har bara sett toppen på isberget när det gäller detta, det kommer påverka människor, ekonomin, och med det vården, i åratal efter att själva smittan lagt sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Ok.. beskriv sjukdomen hur den slog mot dig, symptom.
Jag vill höra nån drabbat beskriva.

feber, kallsvettades på nätterna, senare en långvarig och mycket jobbig hosta (värsta hostan jag varit med om), visslades i luftvägarna vid andning och mycket slem.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Du blev lite uppskrämd här.
I normalfallet så borde allt vara över efter 2-3 veckor, om man inte hamnat på intensiven.
Karantärstiden från de som kommer från Italien sätts ju till 14 dagar.
Men det finns de som får 40 graders feber och hostar verkligen JÄTTEMYCKET under sitt sjukdomsförlopp.
Ja är på gränsen till riskgruppen (är ju svårt att veta innan man blir sjuk) så därför vill man veta vad som ev kan ligga framför en.
Jag förstår att vissa målar upp skräckscenarion men tycker inte heller att de offentliga man får höra känns logiska utan ofta mer korkade. Är ju galet att åra myndigheter inte säger allt som det är utan tror att dom skyddar befolkningen genom att förmildra allt, men de är ju vanlig sossepolitik.

Att man tex slutat testa folk är ju helt galet på många sätt, både för statistik och för att följa sjukdomsförloppen men också för att lugna folk som tro sig vara sjuka.
Men åter ingen är de ju så sossar arbetar, med att försköna siffror och spela med folket.

Att va sjuk 2-3 veckor kan man ju vara med en vanlig förkylning också, men att gå flera veckor med feber är ju mer extremt. Att ha låg feber 3-4 dagar är ju inte heller så farligt men att ligga högt i flera veckor skulle ju göra en galen.
Citera
2020-03-15, 13:39
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Jag tror besked om stängda skolor kommer ikväll.

Varför tror du det? Sverige har en helt annan taktik än i stort sätt övriga Europa
Citera
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Precis, men tror ändå inte vi kommer behöva bygga nya sjukhus som man gjorde i kina.

Nä, vi hade inte ens kunnat.

Det viktiga är att vi hoppar upp i sadeln och tar kommando. Kosta vad det kosta vill, jag skiter i om Stefan Löfven får sticka andningsskydd på kvällarna - LÖS DET.

Tyvärr så lyssnar regeringen på inkompetenta myndigheter som vill köra ett högt spel. Det bästa vore väl att dra i handbromsen så vi får in material och har tid att utbilda studenter.

Det är också en sådan fråga. I Italien har man tagit in alla som går utbildningarna, finns hundratals studenter runt universitetssjukhuset som kan stötta långt ner i kedjan men jag har svårt att tänka mig att Regeringen tänker på det nu utan det kommer bli ett beslut som tas när vårdavdelningarna står på kanten mot avgrunden.
Citera
Medlem
Aciess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Vänligen länka källa till detta tack. Har inte hört nånting om det.

Låter som konspirationsteori taget ifrån TV-serien Utopia:
https://utopiatv.fandom.com/wiki/Janus

Läs
https://www.rndsystems.com/resources/articles/ace-2-sars-receptor-identified

Sen till de som tror att det finns nån immunitet, nej, man kan få lunginflammation gång på gång och det har rapporterats att folk har blivit smittade gång på gång av covid19
Citera
Medlem
Guldtandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Jag tror besked om stängda skolor kommer ikväll.
Man kan ju alltid hoppas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Är det någon som begriper hur Norge och Danmark kan behålla sjukvårdspersonal (ambulansförare, läkare, sjuksyrra etc) på sina jobb och samtidigt stänger alla skolor så deras barn behöver uppsikt hemma?

Detta är den primära anledningen till att skolor inte har stängt i Sverige.

Som jag har förstått det så erbjuds barnomsorg fortfarande i just sådana fall, åtminstone i Norge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in