2020-03-15, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
De måste väl finnas grund för hur viruset utvecklas och hur länge man är sjuk.
Ja förstår ju att de kan variera från person till person men att va sjuk 2 veckor eller 8 veckor är ju en enorm skillnad. Hamnar man i respirator förstår ja att det tar längre tid så klart.

Tycker det skrivs samma saker hela tiden, från i stort sätt dag 1 men det kommer väldigt lite information som man verkligen är intresserd av, tex just hur länge man bör räkna med att vara sjuk, hur många är/beräknas behöva intensivvård, vilka läkemedel bör man använda i hemmet osv.
Är ju konstigt (tycker jag) att bara 1 fall är bekräftat som frisk i Sverige, bör inte fler börja tillfriskna snart?
Om jag får gissa och spåna så kan man räkna med att vara sjuk i 14 dagar som mest, men för de allra flesta är detta som än svårare förklyning med en lika lång sjukdomstid, som ju oftast är mindre än 14 dagar. Många får bara lättare symptom.
Man skall ge negativa resultat i test för att friskförklaras. Tror att vården prioriterar annat nu. Man kan vara helt symptomfri men ändå inte friskförklarad.
Vet ej hur många som behöver intensivvårdas, men Italien har 17,750 aktiva fall varav 1,518 är Serious/Critical. 17,750 aktiva är troligen de som behövt uppsöka sjukhus.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Min mor är 65 och är lärare på en lågstadieskola i en mindre stad landet.
Hon har ett år kvar till pensionen.

Säg åt henne att ta en "fuling", och bli hemma. Din mor förtjänar en värdig ålderdom, och inte "detta" !
Citera
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Fick du några varor utan att skriva under?

För mig gick det bra med att ge tummen upp från fönstret. Om man har den möjligheten d v s. Jag hade angett i beställningen att varorna skulle lämnas vid dörren men killen ringde på ändå.
Citera
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Är det någon som begriper hur Norge och Danmark kan behålla sjukvårdspersonal (ambulansförare, läkare, sjuksyrra etc) på sina jobb och samtidigt stänger alla skolor så deras barn behöver uppsikt hemma?

Detta är den primära anledningen till att skolor inte har stängt i Sverige.

Man behöver inte begripa så mycket.

Där tänker man ”vi löser det på något sätt”, här tänker vi inte på lösningar.
Citera
Medlem
Aciess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Begreppet har funnits i cirka 100år

https://sv.wikipedia.org/wiki/Flockimmunitet

"Den engelska termen Herd immunity dök upp 1923. Det kom att betraktas som ett naturligt förekommande fenomen på 1930-talet, då man observerade att efter att ett betydande antal barn hade blivit immuna mot mässlingen sjönk antalet nya insjuknade tillfälligt, även bland mottagliga barn."

Begrepp ja, men säg det till alla miljoner som dött i hiv.. Eller Ebola, eller influnsan.
Alla de stackars jävla 100 miljoner som dog i spanska sjukan..
Eller digerdöden.

Fatta..
Citera
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
"sedan kommer helvetet" alltså du är så jävla töntig. 80% får mild infektion. 80%.

Jättesynd om de som får det värre och jag hoppas verkligen vi saktar in hastigheten på det här så så många som möjligt får adekvat vård. Men tagga ner lite för fan.

Jag har ett bra förslag. Läs på lite om coronaviruset din schimpans.
Citera
Medlem
Triage eller triagering (=välja vilka patienter som ska få vård) påstås nu förekomma i Italien. Platserna räcker inte. Att bli bortvald och ha akut andnöd måste vara fruktansvärt. Hjälp finns men inte till dig. Frågan som kommer är, stänger de bara dörren om patienten i några timmar? Eller får man ”hjälp” på traven för att sluta plågas.
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Jag förstår inte varför ni ens spekulerar om immunitet eller sterilitet. Det känns som framtidsdiskussioner. Först måsta man väl stoppa smittan från att spridas så vi får arbetro. Vi kan då börja planera för beredskapen vi borde haft och uppenbarligen inte har.
Citera
2020-03-15, 13:41
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oaklake
Har väl knappt funnits i 8 veckor
Åtminstone sedan december har sjukdomen funnits i Wuhan. Troligen längre än så, fast inte upptäckt. Kanske på många håll, inklusive USA. Men det är svårt att veta.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Sjukdomsförloppet är mellan 29 till 32 dagar baserat på WHOs data.
Vet man hur sjukdomsförloppet brukar se ut också?
Är det milt förta veckan för att bli värst vecka 2 och sen milt vecka 3 (ja du förstår hur ja menar)?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Inte tvunget, men att ösa 500 miljarder kr på bankerna och 30 miljarder kr på sjukvården talar tydligt vilka man prioriterar i samhället.

Om företag går i konkurs, vilket vissa redan har gjort på grund av åtgärderna, så kommer sjukvården att kollapsa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur

Och det har den kinesiska statsledningen råd att vänta på. De vet att USA är på nedgång, att Ryssland är väldigt mycket mindre än Kina, och att vi i Ryssland, EU och Afrika inte kommer att ha några andra alternativ till slut, än att anpassa oss till det nya läget.

Jupp, synd att det är så jävla hopplöst att läsa kinesiska tecken. Det kommer att bli mer av det. 🙂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in