Citat:
Javisst, det här KAN bli riktigt, riktigt otäckt. Absolut. Men jag tycker inte att det ser så illa ut just nu.Ropa inte hej än! En möjlig spridningsväg är hur vi tar hand om våra gamla och sjuka genom hemtjänst och ASIH. Det rör sig om ett betydande antal. Samtidigt har man anställt många nya invandrare inom hemtjänsten som i sin tur ofta bor trångbodda på liten yta i våra utsatta områden. Jag kan tänka mig att detta är en typisk situation i Stockholm och andra storstäder. Nu har man dessutom beslutat att inte testa människor och man har sedan tidigare inte vidtagit några försiktighetsåtgärder. De enda skolor som kommer att hålla stängt är de friskolor dit den informerade svenska befolkningen skickar sina barn till. Skolor i de utsatta områdena kommer att fortsätta att vara öppna.
Vill det sig illa kommer detta att leda till ett explosivt utbrott för ingen vet om den personal som besöker alla dessa gamla och sjuka är bärare av smittan eller inte. Då har vi nog en situation långt värre än den i Italien.
Vill det sig illa kommer detta att leda till ett explosivt utbrott för ingen vet om den personal som besöker alla dessa gamla och sjuka är bärare av smittan eller inte. Då har vi nog en situation långt värre än den i Italien.
Man får hoppas att hemtjänstpersonalen får utbildning i basala hygienrutiner och hur man skyddar sig själv och patienterna mot att bli smittade.
Sedan kan jag också tycka att det har varit trögt här i Sverige med åtgärder. Man stoppade flygtrafiken från Kina alkdeles för sent och man har väntat väl länge med att rekommendera resestopp mm mm.
Jag är INTE nåt fan av Tegnell. Jag tycker som sagt att det var saktfärdigt agerat av FHM, UD m.fl.