2020-03-15, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ropa inte hej än! En möjlig spridningsväg är hur vi tar hand om våra gamla och sjuka genom hemtjänst och ASIH. Det rör sig om ett betydande antal. Samtidigt har man anställt många nya invandrare inom hemtjänsten som i sin tur ofta bor trångbodda på liten yta i våra utsatta områden. Jag kan tänka mig att detta är en typisk situation i Stockholm och andra storstäder. Nu har man dessutom beslutat att inte testa människor och man har sedan tidigare inte vidtagit några försiktighetsåtgärder. De enda skolor som kommer att hålla stängt är de friskolor dit den informerade svenska befolkningen skickar sina barn till. Skolor i de utsatta områdena kommer att fortsätta att vara öppna.

Vill det sig illa kommer detta att leda till ett explosivt utbrott för ingen vet om den personal som besöker alla dessa gamla och sjuka är bärare av smittan eller inte. Då har vi nog en situation långt värre än den i Italien.
Javisst, det här KAN bli riktigt, riktigt otäckt. Absolut. Men jag tycker inte att det ser så illa ut just nu.

Man får hoppas att hemtjänstpersonalen får utbildning i basala hygienrutiner och hur man skyddar sig själv och patienterna mot att bli smittade.

Sedan kan jag också tycka att det har varit trögt här i Sverige med åtgärder. Man stoppade flygtrafiken från Kina alkdeles för sent och man har väntat väl länge med att rekommendera resestopp mm mm.

Jag är INTE nåt fan av Tegnell. Jag tycker som sagt att det var saktfärdigt agerat av FHM, UD m.fl.
Citera
2020-03-15, 06:14
Medlem
Aciess avatar
Vad fan e detta, det finns fan ingenting som heter "flockimmunitet"..
Jävla new age punderi.. Stackars den ensamma våldtäktsoffret när alla som våldtar den har HIV..

Hör inte folk hur sinnessjukt det låter?
Citera
2020-03-15, 06:17
Medlem
Hittade denna video. Saklig utan skrämselpropaganda, kanske har den redan varit länkad. Tror detta är hur det kan se ut, när det är välstrukturerat och människor som.. ja jag vet inte hur man ska förklara dem. Offrar sig själva något otroligt. Tror inte vi har så många med den mentaliteten här i Sverige.

Vet att vi inte har den beredskapen i allafall, vi har ju inte ens handskar för ett lager till sjukvårdspersonalen.

Vad har vi att vänta? Kan vi inte bara be kina om hjälp... innan det är försent.

https://m.youtube.com/watch?v=fd1QBGrXyyY
Citera
2020-03-15, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acies
Vad fan e detta, det finns fan ingenting som heter "flockimmunitet"..
Jävla new age punderi.. Stackars den ensamma våldtäktsoffret när alla som våldtar den har HIV..

Hör inte folk hur sinnessjukt det låter?

Begreppet har funnits i cirka 100år

https://sv.wikipedia.org/wiki/Flockimmunitet

"Den engelska termen Herd immunity dök upp 1923. Det kom att betraktas som ett naturligt förekommande fenomen på 1930-talet, då man observerade att efter att ett betydande antal barn hade blivit immuna mot mässlingen sjönk antalet nya insjuknade tillfälligt, även bland mottagliga barn."
Citera
2020-03-15, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ananasskiva
Ja jösses. Var hemma när du är sjuk, även med milda symtom, och två dagar till. Är budskapet och metoden de hoppas ska bromsa detta.

1177 skriver: "Har du fått covid-19 ska du stanna hemma så länge du har symtom, och ytterligare en vecka. Det är för att undvika att andra smittas. Bor du med andra kan de också få instruktioner. Det är vanligt att ha daglig kontakt med vårdmottagningen. Läkaren bedömer när det går bra att träffa andra personer igen". Det gäller ju dock inte längre, utöver det fetade. Det är smittsamt ytterligare några dagar. Men eftersom vi inte längre testar i detta land, kan man ju inte vara säker på vilken sjukdom man har.
https://www.1177.se/Varmland/sjukdomar--besvar/infektioner/ovanliga-infektioner/covid-19-coronavirus/

Folkhälsomyndighetens nya råd är istället: "Stanna hemma så länge du känner dig sjuk. Om du blir sämre och inte klarar egenvård i hemmet kan du ringa 1177 för sjukvårdsrådgivning. Vänta minst två dygn efter att du blivit frisk innan du går till jobb eller skola". Observera att detta också gäller vårdpersonal. Vad det innebär för spridningsrisken kan ni räkna ut själva. Och den där Tengil menade för en tid sedan att ett av Italiens initiala problem var att de fick in smittan i vården. Grattis!
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/
Ja det var det man visste. I princip stänger man sjukvården nu för coronasjuka.
Man får behandla sig själv hemma. Det stora problemet är att man måste ha mat och att man inte vet när man blir smittfri.
Men vården vill inte ha corona patienter eftersom man inte ens har skyddsutrustning.
Jag har svårt att se hur landet skall kunna hämta dig ifrån detta. Det är en helt omöjlig situation vi har hamnat i.
Senast redigerad av climasol 2020-03-15 kl. 06:20. Anledning: Fel
Citera
2020-03-15, 06:20
Medlem
GREKEN1980s avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/na7VAx/hur-lange-far-vi-leva-med-kaoset

Nagon som kan beratta lite kort hur de tror. ar i England och ar ej plus kund mvh
Citera
2020-03-15, 06:20
Medlem
Här är en intervju med någon som gjorde en god gärning och hjälpte äldre

https://edition.cnn.com/videos/us/2020/03/13/woman-helps-elderly-couple-grocery-shop-nr-keilar-vpx.cnn
Citera
2020-03-15, 06:21
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tänker, att utsätter man sig för rökning eller något annat som belastar lungorna (t.ex. avgaser, fina partiklar), så tar man även upp lungornas naturliga försvarssystem (t.ex. makrofagerna i alveolerna) med detta, och det blir mindre kapacitet över till att bekämpa virus.

Mätte min lungkapacitet en gång för länge sedan. Den är mindre än normalt på grund av astma redan i unga år, det sa läkaren. Trots det har jag vart en ganska duktig motionär i terränglöpning. Men man märker skillnad på de som knappt ventilerar alls, deras andning hörs inte när man blir omsprungen. Själv flåsade jag hårt vid full fart. Men det var då, nu finns inte det kapaciteten längre liksom det inte finns hos någon annan astmatiker heller. Även om de bara haft obetydliga besvär så är dom nu en del i en mycket stor riskgrupp.

Kan ju vara lungkapaciteten som blir avgörande om man klarar en lunginflammation. Men även hemoglobinvärdet, blodets transportkapacitet att försörja hjärtat, som prioriteras, samt resten av kroppen. Blir det underförsörjt på syre riskera man infarkt. Antar att det är det som sker när man slutligen dör av viruset.

De med lågt Hb är en annan riskgrupp som är mycket stor. De äldre har sämre produktion av alla blodkroppar givetvis även vita blodkroppar. Hb ska vara minst 130 men väldigt många har under 100 och då är det ytterligare en faktor som minskar deras blodförsörjning när andningen är ansträngd.

Vid Hb 80 har man nästan ingen över för den ansträngning som bara att resa sig upp från sängen innebär. Blodcancerpatienter behandlas ofta med mediciner som trycker ned blodbildningen. Inte bara cytostatika (cellgifter) andra mediciner funkar också bromsande på blodbildningen.

En lunginflammation hos någon som har 10-20% funktionsnedsättning i syreförsörjning får nog räknas som riskgrupp och de kanske inte klarar sig utan respiratorhjälp.

Kommer det kapaciteten att finnas för dom?
Citera
2020-03-15, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Influensan slår lika hårt varje år och äldre dör av den. Inte är de mer härdade.

Visst, med skillnaden att dödligheten för Covid-19 är 20-100 ggr högre (0.05%-0.1% vs. 1%-5%). 5% nås snabbt när sjukvården bryter ihop vilket den HELT GARANTERAT gör inom några veckor. 30% av patienterna i Italien är mellan 30 och 60 år. Är du över 60 eller har någon försvårande annan sjukdom så får du noll vård. Varför är detta så svårt att inse? Varför jämföra Covid-19 med en helt annan ovidkommande sjukdom? Det är ju inte ens samma typ av virus.
Citera
2020-03-15, 06:23
Medlem
Corona-Chans avatar
Nu är skyddsutrustning och desinfektionsmedel slut på sjukhus.
Personal har börjat att bygga egen improviserad utrustning.
Smittade patienter har börjat vårdas bland andra på vanliga avdelningar.
Citera
2020-03-15, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Chan
Nu är skyddsutrustning och desinfektionsmedel slut på sjukhus.
Personal har börjat att bygga egen improviserad utrustning.
Smittade patienter har börjat vårdas bland andra på vanliga avdelningar.
Intressant. Har du någon källa till till dina påståenden?
Citera
2020-03-15, 06:26
Medlem
qwerty-66s avatar
Experter räknar med 1 miljon döda i USA....

https://twitter.com/ASlavitt/status/1238819221896822784/photo/1

https://www.theguardian.com/world/2020/mar/14/coronavirus-us-hopsitals-healthcare-andy-slavitt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in