2020-03-15, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
De gör ingenting, det betyder inte att de har en plan utan snarare att de är handlingsförlamade.

Det här är ju nästan som handlingen i dum och dummare.
läs in lite mellan raderna i vad dom säger också.
- ingen fara att resa
- karantän har ingen effekt
- skolbarn smittar absolut inte
- svensk kollektivtrafik smittar inte

Lägg ihop uttalanden och agerande.
Citera
2020-03-15, 12:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Viking line ställer in avgångar ett tag. Frågan är hur Åland ska klara sig om varken Viking, Silja eller Birka kör.

Bra att vikingline ställer in.
Vem fan skulle ge sig ut på en kryssning just nu???
Citera
2020-03-15, 12:08
Medlem
muneys avatar
Vid vilken temperatur dör viruset? Relevant fråga för alla som bor i lägenhetshus med gemensamma tvättstugor. Räcker 60 grader eller ska man börja sin tvätt-tid med att köra ett snabbprogram på 90 grader med tom trumma?
Citera
Medlem
blobben!!!s avatar
Domedagsprofeterna som piskat upp den här stämningen bör fängslas. Masspsykos över en förkylning har drabbat västvärlden och som vanligt är det 40-talisterna som offrar sina barn och barnbarns framtid för att försöka rädda sitt eget skinn.

Hur kul är det om det här blir en årlig sjukdom istället för att låta naturen ha sin gång?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Antingen är jag dålig på att söka information eller så finns den inte.

Jag vill ha reda på var de som bär på smittan finns. Alltså stad eller kommun. Jag bor i en stad i Södermanland och för mig hjälper det inte ett smack att veta att det finns X antal smittade i länet. Om jag vill hålla mig undan vill jag veta vilka platser jag ska undvika.

Så om någon som är bättre än jag på att söka efter information vet hur jag ska hitta denna så berätta gärna det.

Hemligstämplat. Jag menar allvar så är det. Jämför man med Singapore som lyckats bra med containment trots att 70% av smittan är samhällssmitta och resten importerad, så lägger de ut mycket detaljerad info om de smittade individerna. Sedan finns har de även privata mycket detaljerade kartläggningar på webben.

Här hemma försöker man mörka t o m hur många "samhällssmittade" det finns. En handfull sa FHMs GD på en pressis.

Här singaporeansk myndighetshemsida. Klicka på dashbord och där vidare på case så ser du fylligare uppgifter.

https://www.moh.gov.sg/covid-19

Vi kan inte skydda oss här i Sverige på grund av hemlighållandet.
Citera
2020-03-15, 12:09
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Hur ska nån kunna gå till jobbet?

Det här är precis anledningen till varför man skall bunkra upp. Under en period kommer vi inte kunna röra oss ute, det är lite hela poängen.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Cirka 500 + ett antal inom försvaret.

Väger du in personal kompetent att optimalt hantera människor i respirator handlar det om betydligt färre.

Fel! sanningen kommer man alltid längst med.

ECMO: Jag har för mig att siffran ligget på 5 i hela landet, men att den kan ökas upp mot 25 i kris- och beredskapstider. Hittade denna artikel som tyder på tre på Nya Karolinska, som tydligen är ECMO-center för hela Sverige, så det kan stämma.

https://www.dn.se/sthlm/fa-ecmo-platser-for-svart-coronasjuka-pa-nya-karolinska/

I samma artikel kan man läsa att vi har 526 intensivvårdsplatser i landet, samt detta:

Folkhälsomyndighetens uppskattning är att en promille av den svenska befolkningen skulle kunna smittas, mellan 10.000 och 15.000 personer och att fem procent av dessa skulle behöva intensivvård.

Så FHM räknar med att sammanlagt 500 personer kommer att behöva intensivvård. Så lägligt, då detta just råkar vara antalet platser. Vilket sammanträffande!

Men tänk om det troliga scenariot slår in, att en stor del av befolkningen smittas. Låt oss räkna lågt: 1 miljon. Då behövs det plötsligt 50000 intensivvårdsplatser, dvs 100 gånger fler än de vi har. Jamendårå?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Himmel, hur ska storfamiljerna göra?

https://www.vk.se/2020-03-15/fler-an-fem-far-inte-umgas-i-osterrike

Du förstår väl att inom en och samma familj kan man ju hålla smittan isolerad, det handlar ju om när man träffar andra utanför familjekretsen.
Citera
2020-03-15, 12:10
Medlem
muneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Men helt seriöst? Det här börjar lika en tävling om vem som kan vidta hårdast åtgärder. Först ingenting, sen allting. När europeiska länder reagerar hårdare än Kina gjorde trots att knappast något europeiskt land är förberett för konsekvenserna av besluten, så finns det skäl att bli orolig.
Jag har inte sett några rapporter om igen-svetsade dörrar eller sand-vallar på vägarna runt europeiska städer än. Men vi kanske är där snart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det vet vi fortfarande inte. Sverige har ju hittills klarat sig bättre än många andra länder. Om några veckor kanske det är katastrof här. INGEN vet. Om några månader vet vi om ”våra” experter var nåt att ha.

Det är jävligt intressant att du och tusen andra pers här i tråden redan nu vet utfallet.
Det är inte så att vi är helt isolerade här utan vi ligger några veckor efter andra länder.
Snälla ge mig ett argument att vi ska klara oss bättre än andra länder när vi gör mindre för att begränsa spridningen.
Citera
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Ja det skulle väl bli en miljon döda och flera 100 000 handikappade för resten av livet?

--
Artikel: Why Herd Immunity Is A Hoax
https://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2019/03/12/vaccine-herd-immunity.aspx

Herd immunity doesn’t work the same way for vaccines like it does for naturally acquired immunity, which confers a more robust, longer lasting immunity that may be life long. While herd immunity often occurs in populations in which a majority has had the infection, vaccines confer only temporary immunity, which means that herd immunity is unlikely to be fully achieved even if nearly 100 percent of the population are vaccinated

Det ligger i generna på varenda levande organism att man håller sig undan och isolera sig från de individer som är sjuka och så har det varit i hundratusentals år.

Hade det varit ett framgångsrecept för flocken att medvetet utsätta sig för sjukdom så kan jag GARANTERA att evolutionen hade sett till att vi haft detta medärvt i vårt beteende genom att spontant söka upp de som var som mest sjuka.

Det sunda förnuftet skriker ut att denna teori är dårskap.
Citera
Avslutad
Med Österrikes åtgärder så blir det ingen kollektivtrafik. Det stänger också hela ekonomin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in