2020-03-15, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Har inga problem med åsikter, men tråden ligger under - Vetenskap_ Konspirationsteorier och dylikt , håll borta.

ATt påstå att FHM mörkar och ljuger,är ju trams.

Jag håller med, jag tror deras ”mörkning” är en bieffekt av den totala inkompetens som finns.
Citera
2020-03-15, 11:25
Medlem
Vaknat upp med halsont, hosta och "tryck"/ont i lungorna. Ska man sätta sig i karantän eller anta att det är en vanlig influensa och fortsätta som vanligt?
Citera
Medlem
petnomis avatar
Detta säger Mia Brytting den personen som är den som allra först får veta om vi står inför en pandemi. En vecka senare har Corona börjat att sprida sig till Europa, man undrar hur mycket hon visste?, med tanke på hennes kontaktnätverk som sträcker sig över hela världen så borde rimligtvis ha en viss kännedom om virusets spridning?
Hon och regeringens bedömning att beredskapen var god, låter mer som ett slentrianmässigt mantra till svar för att inte skapa oro, och man kalkylerade inte med att Sverige kunde drabbas!?

25 FEBRUARI 2018 SVT
”Sveriges beredskap god” inför nästa dödliga virus!

Det är bara en tidsfråga innan nästa pandemi slår till. Samtidigt tappar viktiga mediciner som antibiotika i kraft och vaccinavtal och antivirala läkemedel ifrågasätts. Men på Folkhälsomyndigheten är man inte orolig över Sveriges beredskap.
– Vi har många medel för att lindra en influensapandemi, säger Mia Brytting, enhetschef för laborativ virus- och vaccinövervakning på Folkhälsomyndigheten.

Men Mia Brytting bedömer ändå Sveriges pandemiberedskap som god.

- Självklart skulle vi önska att vi hade fungerande vaccin en vecka efter att vi slagit larm om att en pandemi är på ingång, vi skulle önska att vi hade jätte-effektiva antivirala läkemedel och ingen antibiotikaresistens. Men där är vi inte än.

– Vi kan ju ta fram vaccin även om det kan dröja några månader, vi har fortfarande antibiotika som fungerar och antiviraler som lindrar svår influensa. Så det finns många verktyg för att förhindra svår sjukdom, säger hon.

Källa SVT (se länk)
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sveriges-beredskap-god-infor-nasta-dodliga-virus
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Jag betald? Du är ju dum på riktigt.

FHM ljuger väl för f-n inte, lägg ner.

Självklart är det i princip omöjligt för en myndighet i en sån här situation att prioritera kommunikation i varenda detalj, såna som dig borde hålla er borta från all info då den uppenbarligen skadar er mer än den nyttar.
Ingen kan "göra en graf" på hur många som kommer att dö.
Det är ganska enkelt att göra en graf utifrån den kunskap man har. Ex:

England satsar på att 60% av befolkningen skall få smittan (därför att vid dessa siffror utvecklas normalt immunitet). sverige verkar satsa på samma händelseförlopp. Det skulle motsvara 6 millioner svenskar.

Epidemiologon hos Joe Rogan (ingav stort förtroende) talade om 1-4% dödlighet (återhållsamt utefter vad vi vet från framför allt kina). Det skulle i så fall innebära att mellan 60,000 och 240,000 svenskar kommer att dö av corona.

Så svårt var det att göra en prognos för hur många som kommer att dö med den kunskap vi har idag. när vi får ny information korrigerar man siffrorna efter den nya informationen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Exakt, det gäller bara att skydda de äldre och riskgrupperna så att inte vården blir överberlastad. I övrigt så är det bra att vi skaffar oss immunitet. När väl en epidemi övergått till en pandemi så kan smittspridning inte förhindras, bara saktas ner.

Ska dom sakta ner den 99.995% för dom äldre så måste dom börja med lite åtgärder.
Citera
Medlem
Hur länge kommer AT och FHM hårdnackat tro att det bara är relevant med smitta från den som har symptom?

De studier som börjar komma pekar på motsatsen.

https://edition.cnn.com/2020/03/14/health/coronavirus-asymptomatic-spread/index.html
Citera
2020-03-15, 11:26
Medlem
Beethovanias avatar
Citat:
Förstår du inte problemet ska du väl inte ge dig in i frågan?
FHM är förvisso inte fria från misstag men du måste väl försöka förstå ( och alla andra) att det inte finns nåt facit att kommunicera, de kommunicerar ju redan nästan för mycket enligt min mening.
Varför skolor inte stängts har ju förklarats, lyssna!

Förstår inte ditt problem då du överreagerar och kallar rimliga förväntningar bisarra, samtidigt som du tror att kommunicera kostar en myndighet 50% av deras tid.

Men om de börjat kommunicera tydligare så är det bra. Ledsen att jag ställer lite krav på FHM, tycker bara inte det är så bra när folk får panik och blir oroliga helt i onödan.

Jag kritiserar inte allt FHM gör, men det är ju tydligt i exempelvis denna tråd att folk inte vet vad som gäller och därför målas de värsta scenarios upp efter varandra. Man kan säkert hävda att det är folk som inte tar till sig informationen tillräckligt bra, men när det är så många så måste det någonstans finnas brister på andra sidan också.
Citera
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
https://www.svd.se/fler-an-fem-far-inte-umgas-i-osterrike/i/senaste

Citat:

Sammankomster med fler än fem personer förbjuds och medborgarna uppmanas att enbart lämna hemmet för att handla mat eller hjälpa andra. Österrike inför nya stränga restriktioner för att stoppa smittspridningen.

Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Har inga problem med åsikter, men tråden ligger under - Vetenskap_ Konspirationsteorier och dylikt , håll borta.

ATt påstå att FHM mörkar och ljuger,är ju trams.

Hmmm. Om FHM inser att det är kört att stoppa smittan och vårt bästa hopp är flockimmunitet så kan de ju inte säga det rakt ut. För det skulle skapa panik. Så därför får man nog läsa lite mellan raderna på vad de säger och inte säger.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalastro
Vaknat upp med halsont, hosta och "tryck"/ont i lungorna. Ska man sätta sig i karantän eller anta att det är en vanlig influensa och fortsätta som vanligt?

Måste du ens fråga det här? Klart du ska hålla dig hemma. Det bör du göra om du "bara" har en influensa också för den delen. Influensa ska man inte gå och sprida runt heller.
Citera
2020-03-15, 11:27
Medlem
Flashbackatmes avatar
Som vanligt är Röfven och co helt totalt efterblivna och går emot resten av världen. Pinsamt att bo i detta landet med så korkade människor som styr.
Citera
2020-03-15, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagheters
Flashback vänner! Jag behöver er hjälp...

Jag jobbar på ett större företag, med cirka 400 anställda. Vissa delar av verksamheten är samhällsviktig 112-verksmhet.

Vi har en chef som just nu återvänt från norra Italien (skidresa) och denne börjar jobba imorgon. Jag lyfte med högsta chefen inom organisationen ifall vi inte ska ha 14 dagar karantän för samtliga som återvänder från vissa utlandsresor.

Högsta chefen ifrågasatte mig om det fanns någon forskning som visade att viruset är värre än en vanlig influensa. Om inte kunde resenären återgå till jobbet, om denne inte visar symtom.

Jag kunde inte argumentera mot honom, för denne person verkade helt ointresserad av den fakta jag la fram. Innerst inne ville jag slå in tänderna på honom, dessvärre löser våld inget

Imorgon återvänder chefen till jobbet, och på torsdag återkommer en kollega frågan Miami (kryssningsfartyg 2 veckor).

Vad fan ska jag göra?

Visa forskningen? Det finns inte någon forskning som visar att viruset är på nivå med influensa. T.ex dödsrisk för 70-åring (10%) är 100x det influensa har (0.1%).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in