2020-03-15, 11:20
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymFegis2
UK tror att en spridning är oundviklig och tar det därför hellre gradvis. Alltså att man inte panikar upp genast utan låter det ha sin gång och anpassar sjukvården under tiden.

Plot twist: Det kommer antingen de tvingas ändra på eller så kommer deras sjukvård kollapsa totalt. Precis som är på väg att hända i Lombardiet.
Genialiteten i följande är inte självklar...
Anpassa sjukvård till exponentialfunktionen.
Vänta med åtgärder mot exponentialfunktionen.
Citera
2020-03-15, 11:21
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Ursäkta, det här forumet är öppet för alla att skriva och ha åsikter. Vem är du som ska säga vem som får ha åsikter och lägga sig i. Du får väl acceptera att folk har åsikter om Corona

Har inga problem med åsikter, men tråden ligger under - Vetenskap_ Konspirationsteorier och dylikt , håll borta.

ATt påstå att FHM mörkar och ljuger,är ju trams.
Citera
2020-03-15, 11:21
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Nu har dom lagt korten på bordet.

"Tidigare statsepidemiologen Annika Linde tror att Folkhälsomyndighetens strategi är att låta så många svenskar som möjligt smittas av coronaviruset – utan att belasta vården för mycket.

Anders Tegnell, nuvarande statsepidemiolog, säger att resonemanget ”delvis” stämmer, men att det inte är myndighetens strategi.

– Vårt huvudsyfte nu det är att få smittspridningen att gå så långsamt som möjligt, och förstås på sikt få någon slags immunitet i samhället."

! ! ! ! !

FHM Undersåte: Oj här kommer luftburen AIDS vad ska vi göra?

Dr. Tengele: Ptja vi kan testa att se hur många som överlever, och hoppas att de blir immuna sen.

FHM Undersåte: Göra ingenting alltså? Men tänk om det blir uppror? Tänk om alla dör? Eller blir sterila?

Dr. Tengele: Nejdå det tror jag inte, fårskallarna blir nog nöjda om vi tar bort karensdagen! På så vis kan vi fortsätta att sitta på våra arslen och få betalt!

FHM Undersåta: Smart! Jag gillar att sitta på mitt arsel och jävlas med folk på flashback!
Citera
2020-03-15, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av selust
FHM har ju tryckt väldigt hårt på att lyssna på ”vetenskapen” och forskarna. Nu väljer de att satsa på någon flockimmunitet. Något som för detta virus helt saknar vetenskapliga belägg? Hur går det ihop?

Inte ens kommunistiska diktaturer offrar befolkningen på detta vis, rädda ekonomin kortsiktigt är tydligen det viktigaste för Sverige.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Nu har dom lagt korten på bordet.

"Tidigare statsepidemiologen Annika Linde tror att Folkhälsomyndighetens strategi är att låta så många svenskar som möjligt smittas av coronaviruset – utan att belasta vården för mycket.

Anders Tegnell, nuvarande statsepidemiolog, säger att resonemanget ”delvis” stämmer, men att det inte är myndighetens strategi.

– Vårt huvudsyfte nu det är att få smittspridningen att gå så långsamt som möjligt, och förstås på sikt få någon slags immunitet i samhället."

! ! ! ! !
Ja, så blir det i alla länder, i Sverige kan man ta hela befolkningen på en gång men i ett land som Kina, som har flera tätbefolkade storstäder i storlek med Sverige, måste man dela upp förloppet genom masskarantän för att inte åter kollapsa sjukvården.
Snart kan det bli Shanghais eller Beijings tur att aktivera total karantän.

En redogörelse över händelseförloppet: https://www.google.com/amp/s/www.marketwatch.com/amp/story/guid/5CBB1836-5CD8-11EA-B0C5-4FE18FF2E379
Citera
Medlem
Flashback vänner! Jag behöver er hjälp...

Jag jobbar på ett större företag, med cirka 400 anställda. Vissa delar av verksamheten är samhällsviktig 112-verksmhet.

Vi har en chef som just nu återvänt från norra Italien (skidresa) och denne börjar jobba imorgon. Jag lyfte med högsta chefen inom organisationen ifall vi inte ska ha 14 dagar karantän för samtliga som återvänder från vissa utlandsresor.

Högsta chefen ifrågasatte mig om det fanns någon forskning som visade att viruset är värre än en vanlig influensa. Om inte kunde resenären återgå till jobbet, om denne inte visar symtom.

Jag kunde inte argumentera mot honom, för denne person verkade helt ointresserad av den fakta jag la fram. Innerst inne ville jag slå in tänderna på honom, dessvärre löser våld inget

Imorgon återvänder chefen till jobbet, och på torsdag återkommer en kollega frågan Miami (kryssningsfartyg 2 veckor).

Vad fan ska jag göra?
Citera
2020-03-15, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Har inga problem med åsikter, men tråden ligger under - Vetenskap_ Konspirationsteorier och dylikt , håll borta.

ATt påstå att FHM mörkar och ljuger,är ju trams.

Som sagt FHM mörkar, de sätter sekretess på saker som de vet skulle orsaka ramaskri.
Citera
2020-03-15, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mzzo
Hundreds of scientists have accused the government of "risking many more lives than necessary" over its plan to tackle the coronavirus outbreak.

The group of experts from UK universities argue that "going for 'herd immunity' at this point does not seem a viable option, as this will put NHS at an even stronger level of stress, risking many more lives than necessary".

https://news.sky.com/story/coronavirus-hundreds-of-scientists-accuse-government-of-risking-lives-over-covid-19-plan-11957715?fb clid=IwAR0SNeQeQAYcJPTyHZTnDySgVI8fOkYmkVbZQ6EjNyw 0Sb_FIxOp26rvY2o

Tärningen är kastad i vilket fall. USA verkar också välja den här strategin. Det är ett gigantiskt experiment.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Såg i veckan att pendelparkeringar blir alltmer tomma nu..
Blir nästa kris buss och spårvagn tro?
Jag har en familjemedlem som brukar pendla med buss till närliggande stad. Hon säger att beläggningen gått ifrån alltid fullt, till 40-50%.. Har säkerligen med bensinpriserna att göra delvis, men helt klart drabbas branschen.
Citera
Medlem
naturtvåls avatar
Många forskare hävdar att stress stänger av immunförsvaret. Vi är fortfarand lika primitiva som på grottstadiet. Vår kropp stänger av immunförsvaret för att få maximal kraft för flykt eller försvar.

Att stressa upp sig eller bli rädd för detta coronavirus är det sämsta att göra för att överleva det.

Försök att lära dig accepterar situationen som råder och lär dig att meditera för att få sinnesro så kommer du klara dig mycket bättre.

Kom ihåg att placebo effekten är ett mycket potent läkemedel...
Citera
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagheters

Jag jobbar på ett större företag, med cirka 400 anställda. Vissa delar av verksamheten är samhällsviktig 112-verksmhet.

Vi har en chef som just nu återvänt från norra Italien (skidresa) och denne börjar jobba imorgon. Jag lyfte med högsta chefen inom organisationen ifall vi inte ska ha 14 dagar karantän för samtliga som återvänder från vissa utlandsresor.

Högsta chefen ifrågasatte mig om det fanns någon forskning som visade att viruset är värre än en vanlig influensa. Om inte kunde resenären återgå till jobbet, om denne inte visar symtom.

Jag kunde inte argumentera mot honom, för denne person verkade helt ointresserad av den fakta jag la fram. Innerst inne ville jag slå in tänderna på honom, dessvärre löser våld inget

Imorgon återvänder chefen till jobbet, och på torsdag återkommer en kollega frågan Miami (kryssningsfartyg 2 veckor).

Vad fan ska jag göra?

Be honom läsa den här tråden. Det lär ta 2 veckor, sen både förstår han och är frisk(eller död)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagheters

Vad fan ska jag göra?

Fackombudet kan du prata med. Miljöombudet också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in