Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-15, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Mmm. Och dessutom: hur många såg LOP i skottögonblicket är en relevant fråga få, om ens någon, ställer.

Anna Hage, se nedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
”30 år av tystnad" Anna Hage (2019) Såg AH GM? Vad såg AH inte?

Jag har intresserat mig lite för Anna Hages bok 30 år av tystnad (????) avseende det intresse som okända personer visat genom att övervaka henne före rättegången mot Christer Pettersson 1989.

Efter att ha gjort ett urval av utdrag ur boken har jag ställt samman dessa under olika avsnitt (se nedan). De följer alltså inte bokens ordning inte heller konsekutiv eller kronologisk ordning utan är en tillbakablick från anno 2020 baserat på Anna Hages bok från 2019.

Såg AH GM? Vad såg AH inte?
Slutsats: AH såg inte GM's ansikte utan enbart ryggen på honom när han avlägsnade sig.

Jag börjar med avslutningen av vittnesförhöret av Anna Hage den 29 juni 1989.

VITTNESMÅL UNDER ED sid 121
Åklagare Helin: Du har klart för dig att nu vittnar du under ed va, och får alltså vara försiktig med vad du säger?
Hage: Ja.
Åklagare Helin: Du ska inte säga någonting annat än det du kan stå för. När man talar med polis eller tidningar och sådant där då har man inte samma krav på sig som när man sitter i en domstol och vittnar.
Hage: Det vet jag.
Åklagare Helin: Vill du fortfarande hävda att du har sett Olof Palme falla till marken?
Hage: Ja.

Åklagare Helin: Ja. Ja tack.
Ordföranden: Har advokatsidan några frågor ytterligare?
Advokat Liljeros: Nej tack.
Ordföranden: Förhöret är då avslutat.
Källa: 30 år av tystnad - Protokoll från rättegången i Stockholms tingsrätt i juni 1989, Stadsarkivet, referensnummer SE/SSA/2396/14

MUNTLIGHETSPRINCIPEN s. 156
Polisförhör i all ära – den åtalade ska inte dömas efter vad som står i polisförhör. Den åtalade döms efter det som sägs i rättssalen. Det är också därför frågorna kan kännas hårda, eftersom de som förhörs i rättssalen ifrågasätts.
Min kommentar:
Det är värt att notera att Anna Hages berättelse börjar med att OP faller till marken samt att detta är det som TR enligt muntlighetsprincipen skall döma efter.
https://lagen.nu/begrepp/Muntlighetsprincipen
AH’s uppfattning redovisat på sidan 123 visar på att behandlingen av vittnen i rättssystemet kan vara en total katastrof och orättssäkert.

Min avsikt är att lyfta fram några konkreta omständigheter som kan ha motiverat legitimt skydd av polis på uppdrag av åklagare inför en rättegång. Domare är ansvarig för kallade vittnens säkerhet.

Omständigheterna är också intressanta att kontrollera för anstiftare, medgärningsmän och naturligtvis en GM, även om GM inte personligen vill exponera sig för AH eller legitimt polisskydd.

Så nu börjar vi, häng med.
För att inlägget skall bli så kort som möjligt blir citaten mycket kortfattade, för den som vill ha sammanhang finns boken att köpa.

SÅG ANNA HAGE GM? VAD SÅG ANNA HAGE INTE?

Sammanfattning av nedanstående omständigheter i urval

1. Riskreducering
2. AH satt i bilens baksäte höger sida vänster körfält och tittade ut genom sidorutan.
3. Uppfattar inte skottet pga av musik och samtal i bilen
4. Såg OP falla till marken.
5. Såg tre personer LOP + GM
6. Såg inte GM's ansikte, enbart rygg när han avlägsnade sig.

Kommentar:
Att massmedia intresserar sig för AH är naturligt.
Att Anna Hage vill att GM skall veta att hon inte såg GM's ansikte minskar risken för henne.

Åklagare/polis vill höra AH för att göra en gärningsbeskrivning och bidra till att identifiera GM.

Varför SÄPO träffar AH flera gånger utan att konkretisera sina frågor tolkar jag som att SÄPO känner till omständigheter från mordplatsen som de inte ens vill antyda för AH men vill bekräfta att AH inte uppfattat,
exv en medgärningsman i omedelbar närhet av LOP+GM men utanför AH's synfält då hon blir fokuserad på att rädda OP

Utdrag ur boken ”30 år av tystnad” av Anna Hage (2019)
Jag har lagt alla utdrag inom spoiler.

Citera
2020-03-15, 10:12
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riksdagsmajoritet
Från vilket år var det inlägget?

Gissar i mitten/slutet av 90-talet var inslaget i TV.
Läste fel och tänkte inslaget, men insåg nu att det stod inlägg. Det jag skrev för någon månad eller två sedan.
Senast redigerad av Jan-A 2020-03-15 kl. 10:14.
Citera
2020-03-15, 10:17
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Anna Hage, se nedan.

1. TR var mer än tre år efter MOP.
2. Hon såg honom falla, inte i skottögonblicket, Dessa få tiondelar betyder mkt.

IM var ca 60 meter bort, torde vara svårt se skillnad på L och P. AB borde vara bästa vittnet här, men har lite mindre allmänt förtroende för hans utsagor.

Kontenta: vittnesutsagorna om skottögonblicket ska tas med rejäl nypa salt. Ingen såg det komma, fanns ingen anledning att se fokuserat på det därmed (ok, IM delvis undantagen som tyckte GM var fishy innan skottögonblick, men återigen: långt ifrån och dessutom smått ofokuserat pga smått illegal parkering).
Citera
2020-03-15, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Vilket jag tolkar som att GM bör ha skjutit med Magnumrevolver i.flera år?

Åtminstone 9 mm och därmed ha varit medlem i skytteklubb och möjlig att spåra via klubb och licenser.

Försåvitt man inte tror att GM "har praktiserat snabbskytte bakom ICA-butiken eller korvkiosken", välj själv.

Ett undantag kan vara fastanställd inom dåvarande Krigsmakten som har egna skjutbanor. Borde vara lätt att spåra.

Sen har vi utländsk eller svensk "legosoldat"/bandit i i utländsk tjänst eller medlem av banditgäng såsom SAIMR.
Senast redigerad av Utredaren 2020-03-15 kl. 10:42.
Citera
2020-03-15, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
1. TR var mer än tre år efter MOP.
2. Hon såg honom falla, inte i skottögonblicket, Dessa få tiondelar betyder mkt.

IM var ca 60 meter bort, torde vara svårt se skillnad på L och P. AB borde vara bästa vittnet här, men har lite mindre allmänt förtroende för hans utsagor.

Kontenta: vittnesutsagorna om skottögonblicket ska tas med rejäl nypa salt. Ingen såg det komma, fanns ingen anledning att se fokuserat på det därmed (ok, IM delvis undantagen som tyckte GM var fishy innan skottögonblick, men återigen: långt ifrån och dessutom smått ofokuserat pga smått illegal parkering).

AH satt och tittade ut genom sidorutan och ser OP falla. Hon tittade mao åt det hållet både före och efter skottet/skotten.
Citera
2020-03-15, 10:23
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det är min fråga till bobo.
Han hävdar att OP vred sig åt vänster efter det första skottet. Jag menar att det är helt orimligt.

Vad gäller din ”andraskotts-hypotes” med vådaskott så får jag inte riktigt ihop det med en högerskytt. Hur lyckas man med ett vådaskott snett åt höger mot LP om man drar en revolver med höger hand för att skjuta OP som går till vänster? Även för en amatör förefaller det flaxigt i överkant med en 1.2-1.3 kg revolver. Inte omöjligt men... mindre troligt?

Jag hamnar i lite problem nu..Det är väldigt synd att man inte kan visa bilder direkt i tråden. Vissa saker går liksom inte att förklara i ord.

Men om man tänker sig GM bakom paret Palme. Han har kommit upp bakom dem snett från vänster, dvs från Skandiahuset ut mot Sveavägen.

GM är alltså i rörelse.

Sett från GM är OP till vänster och LP till höger. Hon går några steg framför honom.

GM drar nu upp revolvern med höger hand ur sin högra rockficka.

Hypotesen bygger på att LP vrider överkroppen åt vänster som för att tilltala OP. Jag vill minnas att hon gjorde precis det.

När GM lyft revolvern ett stycke ovanför högra rockfickan brinner ett skott av som snuddar LP:s rygg. Det dödar henne inte av två skäl - hon har hunnit vrida sig tillräckligt åt vänster som sagt och GM vrider inte revolvern åt vänster. Någon expert (minns inte vem just nu) sa att det skilde 5 mm mellan liv och död.

I nästa moment har GM fått upp sin höger hand i rätt läge och skjuter OP i ryggen från höger till vänster. Snett uppifrån.

Detta med att OP-skottet gick från höger till vänster säger jag inte för att jag tillmäter frågan enorm betydelse utan för att det är ett faktum. Finns i tekniska rapporten. Detsamma gäller uppgiften att skottet gick svagt nedåt.

Jag tror generellt att man behöver väga in en förskräcklig massa vinklar och vridningar och gångriktningar och geografiska fakta från platsen och Gud vet allt för att bilda sig en uppfattning i frågan.

Min slutsats bygger på att ett gäng vittnen såg OP stå upp efter första skottet. Då måste första skottet förklaras på något sätt och då är min gissning ett vådaskott.

Man får ta det för vad det är. Jag är varken vapenexpert eller kriminaltekniker.
Senast redigerad av Basfakta 2020-03-15 kl. 10:25.
Citera
2020-03-15, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Jag tror att du gör dig skyldig till en felaktig slutsats.

Personer som inte såg mot mordplatsen när det första skottet föll, kan knappast ha utnyttjat synsinnet vid den tidpunkten.

Minns!

Det finns enbart två personer som påstår sig sett både det omedelbara förspelet till, och de båda skotten. AB och IM.

Båda uttrycker samma sak. Man upplevde att båda skotten var riktade mot offret. Man kunde inte se att något var riktat mot Lisbet. Alltså både bakifrån och snett framifrån upplevde man samma sak.

Alla andra vittnen vittnar enbart om vad de upplevde efter första skottet.

Jag försökte iofs inte dra någon direkt slutsats, jag påpekade bara att hörsel- och synintryck fungerar olika och att det är hjärnan som skapar sambanden när den tolkar en händelse.

Både AB och IM beskriver ju, som jag läser förhören, två täta skott. De hör två skott, och ser en människa falla, allt i samma förlopp. Åtminstone i de tidiga förhören? IM säger också att han är osäker "och inte kan sära på detaljerna".

Men, jag har inte närstuderat argumenten för omvänd skottordning (för ingen vill ju tala om var de finns =)
Citera
2020-03-15, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag hamnar i lite problem nu..Det är väldigt synd att man inte kan visa bilder direkt i tråden. Vissa saker går liksom inte att förklara i ord.

När GM lyft revolvern ett stycke ovanför högra rockfickan brinner ett skott av som snuddar LP:s rygg. Det dödar henne inte av två skäl - hon har hunnit vrida sig tillräckligt åt vänster som sagt och GM vrider inte revolvern åt vänster. Någon expert (minns inte vem just nu) sa att det skilde 5 mm mellan liv och död.

Man får ta det för vad det är. Jag är varken vapenexpert eller kriminaltekniker.

Om någon bränner av ett sådant skott är de inte proffs och borde tas ifrån eventuell licens tills de lärt sig grundläggande vapenhantering.
Citera
2020-03-15, 10:42
Medlem
Det verkar i varje fall finnas gott om Palmehatande personer med tillgång till vapen.

"LB: Förklarade han vad han menade?

Mia Nej, inte utöver det förklarade han
vad han menade. Och att han hatade
Palme - det var... det värsta han visste.

LB: Hur sa han?

Mia: Jaa, att ”den där djävla Palme, han
ska skjutas. Vänta får ni se”. Nånting åt
det hållet. Men man trodde ju inte att det
var sant

LB: Mia blev uppskrämd av det som
hänt och efter mordet när Georg ville
anmäla det till polisen, hindrade hon
honom i sex år.

Mia: Ja, om det nu skulle vara poliser
som har gjort det, då vet dom var jag bor,
var jag heter, allting. Dom kan förfölja
en och... ja att man inte kan leva som
vanligt utan det blir...

LB: Utan det var viktigare då att, det
bästa var att hålla tyst?

Mia: Ja.

LB: När Palmeutredama hörde Georg
1992 vägrade Mia att berätta; hon var för
rädd. Men i dag är hon beredd att ställa
upp för att intyga att Georg talade
sanning.

Kommissionen har inte heller
undersökt om Palmeutredama talat med
polismannens dåvarande flickvän. Det har
vi kontrollerat; det har de inte. Kanske
skulle hon kunna berätta något om
polismannen. Var det så att han visste
om att något var i görningen mot Palme?

Att kommissionen låter en så
halvhjärtad utredning passera
okommenterad är svårbegripligt med
tanke på vilken polisman det gäller.

Även om han förmodligen inte var
Palmes mördare tillhörde han den krets av
poliser om vilken det finns en mängd tips
i utredningen. Denna krets av nazistiska
och Palmefiendiga poliser hade också
kontakter utåt, till militära kretsar och
till högerextrema politiska rörelser som
såg Palme som en fara för landet Det här
har också kommissionen konstaterat.

LB: I kretsen ingick också polismannen
ö. Om honom finns det enligt
kommissionen flera s k
spaningsindikationer. Bl a vapeninnehav,
extremisim. Palmehat, kontakter med så
kallade intressanta kretsar och att han
hade tillgång till en lägenhet nära
mordplatsen. Om honom kom det in en
rad tips, bl a från andra poliser."

http://runeberg.org/palmenytt/1999/0216.html
Citera
2020-03-15, 10:42
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
AH satt och tittade ut genom sidorutan och ser OP falla. Hon tittade mao åt det hållet både före och efter skottet/skotten.

...musik i högtalarna, förmodligen ofokuserad, inte omöjligt pratandes om filmen 48 timmar.

Iofs förmodligen spik nykter, vilket inte alla var.

Men viktigast - vet vi att hon såg skottögonblicket? Fallet var tiondelar efteråt.
Senast redigerad av argusmaximus 2020-03-15 kl. 10:45.
Citera
2020-03-15, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zag
Det finns en komplikation här som jag inte sett diskuterad, nämligen att hörselsinnet är snabbare än synsinnet. Hjärnan uppfattar och tolkar hörselintryck 4-5 gånger snabbare än synintryck. Sen försöker den i efterhand synka ihop intrycken, men det kan ofta slå fel. Särskilt om det är en förvirrad situation som man inte är förberedd på.

Det skulle kunna förklara varför vittnen inte glasklart synkat första skottet med OP:s fall. Det blir särskilt komplicerat om skotten kommit ganska tätt (vilket jag tror).
Det där var en riktig amatörteori. Hör man första skottet har OP redan börjat falla när man hör det. Och då kan man inte se det.
Citera
2020-03-15, 10:48
Medlem
Lisa-Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aktapirenelskling
Välkommen till tråden vad det något/någon som ville du skulle komma hit o fälla just den kommentaren? Den där stigmatiserande skampålekommentaren att alla som inte tänker rätt är dumma i huvudet. Här i tråden är det inte som i riksdagen att alla röstar som partiet här har var o en en fri tanke.

Jag hade sågat den här intervjun även om det var SVT som hade producerat den. Det stämmer inte vad hon säger om PU enligt min erfarenhet. Sedan aktapirenelskling så är det så att du får tro på precis vad du vill mellan himmel och jord, jag lägger mig inte i det, men du ska inte tillskriva mig egenskaper och åsikter som jag inte gett något utryck för, så känn dig fri i din tanke, men blanda inte in mig bara
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in