2020-03-15, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Varför säger du att det muterar långsammare? Det hade ju muterat inom en vecka när det nådde Thailand, och för ett par veckor sen var det minst 5 Strains upptäckta. Det muterar fort, och varken flockimmunitet eller vaccin är möjliga här. Innan viruset har nått lappland så har det redan muterat och vänder neråt igen. Som att göra vågen fram och tillbaka på en läktare kommer det bli. Tills hela landet är utrotat.

De mutationer du ser i denna analys är långsamma mutationer. Andra virus sommde som ger förkylning muterar ännu snabbare.
Citera
2020-03-15, 09:50
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mzzo
Det finns inget stort mörkertal i Sverige nu säger Tegnell.

Han säger också att Corona inte är särskilt smittsamt.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/anders-tegnell-inget-stort-morkertal-av-smittade-i-sverige/

Man ska nog ta allt Tegnell säger som en del av det psykologiska försvaret. Kanske visar det sig vara framgångsrikt, kanske inte. Men jag tror inte han är korkad, vilket betyder att mycket av det han säger är medvetna lögner, men jag tror inte han anser att hans lögner har ont uppsåt.
Citera
Medlem
RadioDDR1s avatar
Vi kan räkna med att den svenska regimen ställer in valet 2022. Den här coronaepidemin passar skrämmande nog regimen väldigt, väldigt väl. Jag får en mycket dålig känsla, något stämmer inte.
Citera
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Blir man immun mot sars-cov-1?
Troligtvis, förhoppningsvis. Det verkar finnas fall (är dock osäker då felaktig information florerar överallt) där folk insjuknat fler gånger än 1, men det ska vara ytterst ovanligt. En liten minoritet, vad jag har hört i alla fall.
Citera
2020-03-15, 09:51
Medlem
Vad tror ni händer om några få % män blir sterila av denna sjukdom?
Citera
2020-03-15, 09:52
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladtampong
Vad tror ni händer om några få % män blir sterila av denna sjukdom?
Finns det någon trovärdig källa till påståendet att män blir sterila av covid-19?
Citera
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Har du källa? Enda som biter på alla förnekare här i Stockholm

Citat:
"They are lucid, they do not go into narcolepsy. It is as if they were drowning, but with time to understand it," he said.
She described how a dying grandmother had recently asked her to see her granddaughter.
"I pulled out the phone and called her on video. They said goodbye. Soon after she was gone.
https://news.sky.com/story/coronavirus-italian-town-turns-chapel-into-mortuary-chamber-as-it-struggles-to-cope-with-deaths-1195 6870

Citat:
They feel they are suffocating. Suffocation is one of the worst deaths.
https://www.irishtimes.com/news/world/coronavirus-italian-doctors-on-how-ireland-can-avoid-disaster-1.4202054
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Danska FHM gick ut och kommenterad de stängda gränserna, sa inget om skolorna vad jag har sett.

Vilka direktiv har regeringen skickat ut till 60+ annat än att vi inte ska besöka dom. De kan röra sig runt i samhället idag precis som vilken tonåring som helst.

Andra länder har varit mer tydliga,
- stänger cafer och barer, ett vanligt ställe för gamla att träffas på
- kyrkor och andra religösa platser stängs också ett vanlgit ställe att hitta många äldre på

Du har absolut en poäng i vad du säger. Jag tror att FHM litar på den svenska befolkningen. De har gett ut direktiv på hur vi som människor ska hantera denna kris. Följer alla de instruktioner så borde det funka. I de instruktioner så uppmanas man att undvika större sociala samrören speciellt om man är i en riskgrupp. Hade jag varit 60+ så hade jag avstått att gå till cafét eller kyrkan. Vi får inte glömma att gemene man har ett ansvar här.
Citera
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twenty4Seven
Rättelse, hon är svensk men hade vistats i Kina. Hon gick ut i aftonbladet eller expressen med bild på sig själv.

Källa?
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Tidigare var jag rädd för viruset , men nu är jag mer rädd för regeringens strategi med att smitta ned hela befolkningen. Sjukvården kommer aldrig hinna med och dödssiffrorna kommer skena.
Citera
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Du har säkert en väldigt betydelsefullt position och är en stöttepelare i samhället men det gäller knappast dina barn (än). Så när du smittar dem med din ”lilla hosta” så ökar risken för att den förs vidare till deras lärare, som i sin tur ...

Vad kan vara fel med att som privatperson åtminstone försöka bryta smittspridningen?

Om det bara hade handlat om multisjuka 90-åringar så hade givetvis inte världen kastats ut i en kris. Så trött på denna floskel. En majoritet får mildra OCH medelsvåra symptom men runt 2 miljoner människor bara här i Sverige riskerar att bli väldigt dåliga. Många kommer att dö i förtid, kanske på ett onödigt plågsamt sätt.

Jag får intrycket att folk helt enkelt tycker det vore för trist att stanna hemma några veckor. För f-n, ungarna kanske börjar klättra på väggarna! För f-n, jag bara måste gå till gymmet annars blir jag f-n helt knäckt!
Ditt svar är vettig. Först vill jag säga att jag givetvis inte skickar iväg barnen om jag märker smitta. Men så länge ingen är sjuk så.

Sen, visst, alla får inte milda sjukdomssymptom och många människor i Sverige riskerar att bli väldigt dåliga men betänk också att viruset är elakt just nu, men det kommer lugna ner sig. Viruset kommer bli en del av vår normala virusflora som vi stöter på då och då. Många kommer inte ens märka av det.

Jag tror inte att fördelarna överväger nackdelarna av att hela Sverige stänger ner och alla sitter hemma i tre veckor. Hjulen måste snurra, affärer måste ha omsättning osv osv.

Även om många på FB verkar sitta hemma hela dagarna, så har du rätt. Det är trist för många. Där borde många tänka ett varv extra och särskilt när det gäller att besöka äldre släktingar och vänner.
Citera
2020-03-15, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Troligtvis, förhoppningsvis. Det verkar finnas fall (är dock osäker då felaktig information florerar överallt) där folk insjuknat fler gånger än 1, men det ska vara ytterst ovanligt. En liten minoritet, vad jag har hört i alla fall.

Men det är av Sars-cov-2, jag undrar över 1... tänker om de är så lika virus så kanske man kan applicera lite av vad vi vet sen Sara epidemin till idag..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in