2020-03-15, 12:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av natione-suecos
Frågan blir då hur länge kommer dom överleva...

Dom kommer inte överleva om någon jag bryr mig om dör. Kommer ju inte hinna ta alla. Men kommer ta några av dom först. Kommer inte ha något och förlora. Och saknar empati för vanliga människor så det är väl något jag kan lova. Har redan all info på 3 personer Tegnell bla.

Ska våra liv sväva i fara ( ja jag är i riskzon) så ska det deras också det * 10

Och sitter gladeligen i fängelse på livstid med ett leende om detta måste bli av.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Munskydd har visar sig inte hjälpa mot viruset .

Att förbereda med extra utrustning hade vart en bra idé annars.

Men problemet är att vi inte har en handlande regering. Utan som alltid agerar i efterhand.

Tråkigt, passivt, ineffektiv - ja.

Vårdpersonalen ska såklart ha all utrustning de behöver för att göra sitt arbete!

Ställ om fabriken i Lilla Edet till att producera papper till ansiktsmasker istället för toapapper,

det är väl ingen av oss som inte lika gärna kan torka sig med trasor man sen tvättar?

Hoppas de får bukt med branden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Fast det förutsätter ju att 1 miljon kommer att vara sjuka samtidigt och det är inte troligt. I Wuhan blev det inte så och i hela Kina har man ju kontroll över antalet aktiva fall. Italiens åtgärder börjar också att ge effekt. Jag skulle bli mycket förvånad om vi kommer upp i 1 miljon fall, aktiva samtidigt.

Det hände nåt i Wuhan som satte stopp för spridningen. Ja just det, utegångsförbud.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kedoslav
Ni som följde utvecklingen av svininfluensan för 10-12 år sen, var de samma hysteri som det är idag? Dvs stängda gränser, folk med masker och karantäner av hela länder ? Var fortfarande ung vid den tiden och följde ej samhällsutvecklingen vid de skedet.

Det var hyfsat hysteriskt, speciellt när vaccinationerna kom igång och folk fick frispel över att vara först dit. Långa köer och till och med lite bråk. Vi hade inte lika många samhällsförbättrare då iofs. Fast sjukdomen var ju peanuts och åtgärderna i övrigt mycket mildare. Men samma tongångar här på FB.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Är idén flockimmunitet och att alla ska få viruset för att skapa en immunitet hur är det med dom som kan dö???

Makthavarna bryr sig inte sålänge ekonomin räddas, ekonomin i första hand.
Citera
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignoramibus
Hoppas att vi hamnar i ekonomisk depression i Sveirge.

Ska bli kul att se minerna hos miljontals unga, friska arbetande människor som lever på fattigdomsgränsen. Och det pga att vi skulle rädda gamla och sjuka som redan var döende.

Ah the irony.
Ja fy bubblan för åldringarna. De borde vara tacksamma för att de fått leva ett långt och rikt liv. Istället saboterar de ekonomin för sina barn. Förr skickade man krigsbarn och offrade sig själv vid fronten. Dagens melodi är att sälja sina barn som billiga luder för att överleva några dagar till.

En generation av vampyrer.
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Det är kör för 40-talisterna.
Trodde dom kunde sitta och gotta sig med sina pensioner, men så dök det från ingenstans upp ett dödligt virus från kina som svepte över jorden.

Kanske dom kan klara sig från första vågen nu men det lär ju komma en till virusvåg till hösten.

Dessa arma 40-talister...aj aj aj...
Man får hoppas att coronan är en ögonöppnare för hur samhället prioriterar. Alla resurser går till 40-talisterna om möjligt. Kanske är det lite tur i oturen om det blir årliga coronautbrott.
Citera
Medlem
Inga nya fall i Stockholm idag.
Citera
Medlem
Jack-Ryans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ok, så politiker i alla länder som inte stängde gränsen och inte har testat alla som rest från Italien bör ställas till svars?

För vad, för att inte ha stängt gränsen och inte ha testat alla som rest från Italien? Enligt vilken förordning då?

Det är väl endast politiker i Kina som inte kan ställas till svars då. Fast de borde ju också kunna ställas till svars i så fall för att inte ha stängt gränsen. Hade de inte tillåtit folk att flyga ut med smittan eller flyga in och smittas så hade den stannat där.
Låter som du tycker allt är bra skött av Löfven och hans anhang. Bevisligen går det att begränsa smittan rejält, förutsatt att man gör något. Löfven har medvetet valt att göra ingenting och därmed utsatt medborgarna för större risker än om man agerat.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Vill du absolut inte göra..... Immunitet är inte fastställd....

Med tanke på FHM och regeringen tafatta beslut, så för att ducka detta nu så måste du fan bo en bunker tills vaccin finns. Jag räknar fan inte med ett godkänt vaccin innan sommaren 2021.
Citera
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Vad jag förstått är man osäker på ifall man får en bra (och långvarig) immunitet efter att man blivit smittat. Man får studera Kina.

Ni blir inte immuna !
Här i tråden finns uppsjö med exempel på folk som fått tillbaka coronan efter 2-3 v.
Coronan är inte som vanliga influensor, och den har redan muterat 1 gång från s till L version och då funkar inte immunitet heller.
Citera
2020-03-15, 12:28
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Vad var fel i mitt inlägg?

Du skrev ju att vi har 500 ECMO och ännu fler inom försvaret.

Rätt är att vi har 3-5 ECMO, som kan ökas upp mot 25 i kristid. Samt 526 intensivvårdsplatser.

De mest sjuka behöver ECMO som är en artificiell lungmaskin som syresätter blodet utanför kroppen. Det behövs om "vanlig" intensivvårdsplats inte räcker. Vi kan få hundratals, eller tusentals sådana patienter samtidigt.
Citera
2020-03-15, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muney
Vid vilken temperatur dör viruset? Relevant fråga för alla som bor i lägenhetshus med gemensamma tvättstugor. Räcker 60 grader eller ska man börja sin tvätt-tid med att köra ett snabbprogram på 90 grader med tom trumma?
Jag tror inte att man behöver ta till sådana drastiska åtgärder när det gäller kläder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in