2020-03-15, 08:21
Medlem
Offices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Tyskland har 5 ggr fler intensivvårds platser än Sverige....Per Capita!

Ändå beställer Tyskland nu ytterligare 10 000 ventilatorer (respiratorer).

Germany has around 28,000 intensive care beds, of which 25,000 are equipped with ventilators.

https://www.ft.com/content/5a2ffc78-6550-11ea-b3f3-fe4680ea68b5, förrgår

Dvs Tyskland redan många intensivvårdsplatser men förbereder alltså många fler för att ge vård till Coronapatienter. Vad gör Sverige? Journalister i Sverige, få svar på dessa frågor: Hur många ventilatorer har vi i landet? Hur många har vi beställt?
Mycket bra inlägg.

Svenska myndighetspersoner (och journalister för den delen) verkar helt handlingsförlamade.

Varför görs inget konkret?
Citera
Medlem
Chinese billionaire Jack Ma says he will donate one million face masks and 500,000 coronavirus testing kits to the US
https://edition.cnn.com/2020/03/14/tech/jack-ma-face-masks-us-donation/index.html

Hur går det ihop med Donald Trumps importtullar på kinesiska varor...?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karanan
Kliar sig i huvudet och tillsätter en utredning.....
Typ så... En utredning som inte leder någonvart och jakten på syndabockar som kommer få "avgå" med en fallskärm på en 10-12 mille...
Dags att svenska folket börjar ta tillbaka makten från de här politiska/byråkratiska rövhålen.
Citera
2020-03-15, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Nej det har jag ingen lust att leta rätt på. Men sök själv så kommer du att hitta det.
Det säger sig ju lite självt annars...
Men vill du fortsätta slicka låtsassjuksköterskan i röven så varsågod. Jag tänker inte hindra dig.

De som har något innanför pannbenet har redan fattat att hon är en bluff. Jag gillar inte folk som sitter och ger låtsasråd till andra i en viktig situation som kan påverka andra människors hälsa.

Du kommer med påståenden som du inte kan backa upp. Varför ska jag göra ditt jobb? Om du påstår du något så måste du kunna bevisa det. Annars har ditt påstående 0 värde.

Om du backar upp det så tror jag på dig annars inte. Då förstår jag inte varför du är och skriver om du inte backar upp dina påståenden. Ingen tror på dig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Journalister bör söka raka svar av myndigheterna/politikerna på de här enkla frågorna: Hur många ventilatorer har vi i landet? Hur många har vi beställt? Och med given följdfråga: varför vi inte gör mer? Ladorna är ju välfyllda säger Finansministern. Men använd pengarna då för sjutton!

Det är hemligstämplat säger de då.
Citera
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Eftersom friska barn, unga och vuxna enligt datan från så tillspetsade epicentra som Wuhan och Italien (och kom nu inte och ropa efter källa för har du inte ens sett statistiken vid det här laget är du diskvalificerad) klarar viruset utan i stort sett vårdbehov är det självklart bättre att de som kan ta smällen får ta smällen?

Riskgrupperna - äldre och sjuka, inte sällan i kombination - svävar enligt datan i potentiell livsfara och måste fortsätta skyddas med hårda restriktioner på sjukhus, ålderdomshem och sjukhem.

99,9% av de utanför riskgrupper fixar detta, den stora majoriteten med inga, milda eller lindriga symptom. Därför tror jag svenska folket accepterar det här.
Är du medveten om att en så enkel åkomma som högt blodtryck försämrar prognosen avsevärt?
Citera
2020-03-15, 08:24
Medlem
godhetsapostelns avatar
Frankrike stänger restauranger, kaffeer, biografer icke nödvändiga butiker. Men svenska skolbarn skall till skolan imorgon eftersom "en vanlig influensa dödar fler" (obs ironi över de som inte förstått att folk dör som flugor i italien och snart i en moske nära dig).

pS. sVENSKA BARN KOMMER NATURLIGTVIS INTE ATT GÅ TILL SKOLAN IMORGON. bESKEDET OM STÄNGNING KOMMER IKVÄLL. bESLUTET TOGS NATURLIGTVIS I FREDAGSKVÄLL EFTER ATT TYSKLAND OCH FINLAND SVÄNGT. mEN MAN KUNDE JU INTE GÅ UT OCH SÄGA ATT MAN HAFT FEL. mAN BEHÖVDE TID FÖR ATT KUNNA SÄGA ATT"MED TANKE PÅ DEN NYA SITUATIONEN.
aTT FÖRÄLDRAR KUNDE BEHÖVT HELGEN ATT PLANERA BARNOMSORG SKITER MAN I. dET ÄR VIKTIGARE ATT LÖFVEN OCH KOMPANI INTE FÖRLORAR ANSIKTET.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Fråga Hong-Kong, Sydkorea, Kina och WHO. Bred testning, smittspårning och karantän för smittade -det fungerar och är ju det som rekommenderas för att rädda liv.

Jag killgissar endast på vad jag tror är en långvarig lösning. Sydkorea är väl inne i en extrem kontrollerad långsam spridning av viruset. Antagligen det bästa alternativet om man har obegränsat med resurser (sådan överkapacitet har som bekant inte Sverige tyvärr) . Kina ser jag inte har någon långvarig lösning på "problemet," om man inte tänkt att fullständigt isolera sig från omvärlden under mkt lång tid.

Vill absolut inte provocera, men vad är alternativet till att viruset långsamt ska spridas? Har dålig koll, men finns det experter som givet dagens situation tro vi kan stoppa spridning (kontinuerligt, dvs inte vara temporärt)?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Mycket bra inlägg.

Svenska myndighetspersoner (och journalister för den delen) verkar helt handlingsförlamade.

Vi ser att makten är det viktigaste för dem.
Citera
Medlem
Tengnell

https://www.expressen.se/nyheter/strategin-lat-manga-smittas-i-lagom-takt/

TT: Vet ni säkert att viruset inte smittar när man inte visar symptom?

– Det går inte att säga det tvärsäkert om sjukdomar, det kan ske udda händelser. Men det som har betydelse när man hanterar stora smittspridningar är att det stora antalet smittade sker från människor som visar symptom. Letar man efter det kan man säkert hitta enstaka personer som smittar utan symptom, men i det här läget är de helt ointressanta.
Citera
2020-03-15, 08:25
Medlem
ZlatanStatyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Mycket bra inlägg.

Dom skulle behöva stryk
Citera
2020-03-15, 08:26
Medlem
arbetets avatar
För de konspiratoriska:

Bob Iger, Keith Block, and other CEOs that are stepping down ...
2 mars 2020 - Bob Iger, CEO of Disney, and Keith Block, co-CEO of Salesforce, stepped down from their roles on Feb. 25, 2020. Several notable CEOs have stepped down or announced that they're stepping down in 2020. In fact, January 2020 set a record for the most CEO departures in the US in one month — 219 departures.
https://www.businessinsider.com/bob-iger-keith-block-ceos-that-stepped-down-in-2020?r=US&IR=T

Vad vet de som vi inte vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in