2020-03-14, 22:18
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Då kommer den nog att användas trots allt gissar jag, om det faktiskt inte räcker med att säga till berörda produktioner att "så här jävla illa är det, vi behöver er hjälp". Vilket det borde.

Ja du gissar, men du vet inte...vilket ingen gör.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Några få länder går emot strömmen och tillåter smittspridningen att fortsätta med full kraft:

Sverige: tyst från regering och folkhälsomyndigheten hela helgen.

Tyskland: förbundskansler Merkel sa att 70% av tyska folket förväntas insjukna. Ändå görs ingenting, förutom att självständiga delstater stänger skolorna och inför restriktioner. Tyska folket rasar på sociala medier.

Holland: ungefär som Sverige, Holland är känt för att vara PK på ett sätt ungefär som Sverige.

Storbritannien: Premiärminister Jonson kör en linje med "mass immunity", dvs att det inte är någon ide att kämpa emot. Alla kommer att bli smittade ändå, och då blir alla immuna.

Förutom dessa 4 länder har jag inte hittat några som inte förordar lockdown och att hindra sociala möten mm.

Fast inget av dem "tillåter med full kraft", det är ju bara löjligt att påstå, vad man än tycker om öppna skolor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coronakontot
Vad är det för värld du lever i där alla meningsmotståndare är "incels", "fringehöger" osv. Tagga ner lite och kom in i värmen. Alla sitter i samma båt så du vinner absolut noll på att hålla på som du gör.

Jag tror att du är naiv kring hanteringen av smittan. Vi har till och med blivit varnade av Italiens ambassadör för att vi gör för lite. Då bör man fundera lite. Trots att vi har ganska mycket information som varken Wuhan eller Italien hade så sätter vi oss i samma situation och kanske till och med värre eftersom inga stränga åtgärder vidtas. Men du tror blint att vi ska klara av covid-19 genom att ställa in lite evenemang, tvätta händerna och att inte besöka mormor. Du kommer att få genomgå ett jobbigt uppvaknande så småningom för det kommer inte att fungera.
Jadu... jag vet bara att Sverige INTE är Italien. Vi är medvetna om att viruset är här och vi vet vad som ska göras vid symtom.
Citera
2020-03-14, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Ja men han är ju anställd av "våra" styrande och de är av samma skrot och korn. Hans anställning är tryggad.

Om medierna får reda på hans flashback-konto - om det nu är hans, kan det vara ett sätt för FHM att välja en ny arbetsuppgift åt honom.
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anotherpieceofmeat
Om man är mellan 20 och 50 år gammal, och bunkrar upp med toalettpapper och konserver åt sig själv, så är man en ynkrygg och borde bli landsförvisad.

Nej, skulle jag vilja säga. Man förutsätter att man skall vara hemma och inte föra smittan vidare vilket borde vara en ganska bra ide.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Inget land har väl inte kört en nedstängning Kina style än? Jag menar det verkar som att alla skall jobba på som vanligt, eller?

Det kommer ju inte hjälpa?
Nä, Kina style har jag inte sett. Vi får se hur det går för Italiens ansträngningar.
Jag blev också imponerad av Spaniens ansträngningar när jag såg reportaget på TV!
De kanske gör tillräckligt.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
I så fall är det en frivillig handling och det är således civilförsvaret, inte militären, som anges.

I praktiken blir det militären i norge, de har inget ådalenkomplex i norge och sivilförsvaret behövs till andra uppgifter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Vi kan inget göra, alla är dåligt förbereda. Sjukhusen kommer gå på knäna, det kommer inte räcka till. Materialet är redan slut och vi har knappt ens börjat hela den här pandemin. Det är bara att hoppas att du klarar dig samt inte behöver akut intensiv vård.

Men om VI /DOM /NÅGON agerar nu, så finns ju finns chans?
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Minns den. Kan du inte fota och lägga upp här?

Den finns ju här:

https://www.msb.se/sv/publikationer/om-krisen-eller-kriget-kommer/
Citera
2020-03-14, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LennyMacKenzie
Nä jag tror inte att det är så då skulle inte de med svagast immunsystem råka mest illa ut. Dödsfallen beror nu oftast på att lungorna kollapsar och inte på cytokinstorm orsakat av ett överreagerande immunsystem. Det är precis det omvända skeendet jämfört med spanskan.

Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Du sitter och delar exakt samma tråd som en annan hysterisk medlem gjorde för en timme sedan. Man börjar undra hur många trollkonton det finns faktiskt. Det konstateras precis ingenting med säkerhet i den där artikeln. Så här öppnas artikeln som publicerades 18 feb och numera får anses vara gammal med tanke på att vi lär oss något nytt varje dag: "Much remains unknown about the novel coronavirus". Suck.
Som jag sade. Detta virus följer samma mönster som sina föregångare, SARS och MERS. Sen får ni tomtar härinne "tro" på vad ni vill, men det är cytokinstormar som orsakar ALI, ARDS och, vilket lär visa sig när allt detta är över, lungfibros som en kronisk konsekvens för vissa överlevande patienter.

"Severe pneumonia caused by pathogenic hCoVs is often associated with rapid virus replication, massive inflammatory cell infiltration and elevated pro-inflammatory cytokine/chemokine responses resulting in acute lung injury (ALI), and acute respiratory distress syndrome (ARDS). "

https://www.researchgate.net/publication/316638570_Pathogenic_human_coronavirus_infections_ causes_and_consequences_of_cytokine_storm_and_immu nopathology

"Accumulating evidence suggests that a subgroup of patients with severe COVID-19 might have a cytokine storm syndrome."

https://www.thelancet.com/lancet/article/S0140-6736(20)30628-0
Senast redigerad av Olbars 2020-03-14 kl. 22:24.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ja du gissar, men du vet inte...vilket ingen gör.

Nån måste ju veta någonstans.

Tror som sagt att det ändå är oviktigt då även företag här och dess chefer själva eller har familj som tillhör riskgrupper osv.
Citera
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Citat:
Nej så står det inte. Det står att civilförsvaret kan komma och knacka på för att be dem att resa hem. inte att hämta dem.

"Nu har vi kommit hit och smittat er så nu kan ni lika gärna resa hem" Haha smart strategi. Ja dessa norskar vad säger man
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in