2020-03-14, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Hur vet du att det är verkningslöst? Menar du att nästan varenda nation inte besitter den unika epidemi kompetens som Sverige gör?

Vad jag vet är Bruce Aylward en av de mest kompetenta i området som skötte Ebola hanteringen, hans direktiv är de som efterföljs i andra länder.
Att Sverige inte agerar vet jag redan vad det beror på- för de har inga pengar det är slut i ladorna, Sverige har hamnat i Lyxfällan och vägrar fortfarande inse att det är så så därför försöker man i stället skylla på expertisen i samhället, när nästan varje jävla land gör motsatsen.

Vår expertis består av Corona Bob som aldrig förnekar sig. Varje dag en ny lögn och nya felaktigheter. Men folk tror ändå på honom. Sen anklagar de spännande nog alla andra för att vara nationalister - trots att det är Sverige som skiter i att ta fajten med resten av världen. De ser sig själva och landet som helt unikt och i min värld är det rasism om något.
Citera
2020-03-14, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rysk-Bot
Studien finns bara publicerad på Kinesiska nu eftersom det är i så pass tidigt skede. Viruset är bara vad, 2 månader gammalt?

Här förklarar Dr. John Campbell studien i vilket fall: https://youtu.be/FZV9z0RVhy4

Men snälla, "en kinesisk studie"? Och vem fan är John Campbell lol. Ursäkta, men det är verkligen inget jag kommer ta som en tillförlitlig källa även om det så är i all välmening.
Citera
2020-03-14, 22:16
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Han pratar kanske rent ut smittans perspektiv medan UD kan avråda på grund av att länder stänger sina gränser medan svenskar är där på semester, och det skapar otroliga problem?

Kanske att avråda utresa till andra länder dessutom kan vara pga att, eftersom fler och fler människor i världen smittas, så stiger chansen att virus någonstans kan mutera till en farligare form.
Och om folk då reser ut till andra länder så finns det väl chans att dom evt- kan ta med hem en ny muterad variant.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Några få länder går emot strömmen och tillåter smittspridningen att fortsätta med full kraft:

Sverige: tyst från regering och folkhälsomyndigheten hela helgen.

Tyskland: förbundskansler Merkel sa att 70% av tyska folket förväntas insjukna. Ändå görs ingenting, förutom att självständiga delstater stänger skolorna och inför restriktioner. Tyska folket rasar på sociala medier.

Holland: ungefär som Sverige, Holland är känt för att vara PK på ett sätt ungefär som Sverige.

Storbritannien: Premiärminister Jonson kör en linje med "mass immunity", dvs att det inte är någon ide att kämpa emot. Alla kommer att bli smittade ändå, och då blir alla immuna.

Förutom dessa 4 länder har jag inte hittat några som inte förordar lockdown och att hindra sociala möten mm.
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Inget land har väl inte kört en nedstängning Kina style än? Jag menar det verkar som att alla skall jobba på som vanligt, eller?

Det kommer ju inte hjälpa?

Nej, är det korta svaret.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Det kan inte fortsätta i en evighet liksom. Han har haft fel på allt och gå emot WHO är så verklighetsfrånvände att det saknar motstycke, även för Tegnell.
Han verkar omgiven av människor utan ryggrad att ta några svåra beslut så han lär bli kvar.
Trodde ett tag dom insett hur fel det var och skickade honom till Somalia.
Men tydligen har han på egen hand mitt i krisen åkt till Somalia och inge stoppade honom,det visar på hur omgivning ser ut.
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Du är mentalt handikappad uppenbarligen.
Bara för att alla gör på ett sätt betyder det inte att det är rätt. Detta kan hålla på länge. Vi är förövrigt i en annan situation. Vi vet att viruset finns här. Det visste inte de i Italien. Det sa bara PANG!!!! Vi vet vad vi ska göra vid symtom. Vi vet vad symtomen kan bero på. Vi vet att vi ska hålla distans. Vi vet att de i farozonen ska isolera sig. Vi vet att vi måste vara jättenoga med hygienen. Vi vet att vi ska undvika folksamlingar.
Vi har stora möjligheter att klara detta utan att förstöra hela vår ekonomi. Det finns ingen anledning att stänga ner samhället om alla följer de föreskrifter som satts ut.
Övriga incels som hoppas att samhället ska krascha pga sina egna misslyckade liv (som du tex) blir ju lite arga, men det är ingen anledning till att stänga ner.

Du är uppenbart störd. Har redan förklarat för dig varför man måste stänga förskola och skola såvida man inte vill smitta ned hela befolkningen på mycket kort tid. Sjukvården skulle kollapsa. Men du lever i din lilla bubbla. Måste jobba, betala räntan. Jävla tönt. Har du belånat dig för att kunna leva ett medelklassliv? Är det där skon klämmer?

Jag har en stabil ekonomi. När detta är över kommer jag vara rikare än vad jag var innan. Du är dock en idiot.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luy
Instämmer, vi har den typen av lagstiftning för krigskontexter, men inte för katastrofer och kriser.

FN tycker att vi ska förklara krig mot Covid-19, så det borde ju gå att lösa om någon vågade fatta beslut...

https://tbsnews.net/international/coronavirus-chronicle/un-chief-urges-declaring-war-covid-19-56092
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Och när försvaret "ber dig" så lyder man

I så fall är det en frivillig handling och det är således civilförsvaret, inte militären, som anges.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Öva? Snälla. Att stänga ner ett samhälle kräver ingen övning. Däremot att upprätthålla ett samhälle trots smitta är en bedrift.
Ja, du tror ju t.ex. inte att det går att stänga skolorna utan att hela samhället kraschar. Det är helt klart värt att testa den tesen. Nu har vi förstås facit från andra länder, det går jättebra. Det är bara i ditt och Tegnells huvuden som Sverige är så annorlunda att samhället går under av påfrestningar som alla andra länder klarar.
Citera
2020-03-14, 22:17
Medlem
messiasibids avatar
France to close non-essential public places, including restaurants, bars, and cinemas, in effort to stop coronavirus - BNO news.

En efter en så slocknar Europa.
Citera
2020-03-14, 22:17
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det vet ingen, nödrätten i BB anges bland annat kopplad till att skydda liv och hälsa inom ramen för rättsordningen. Eftersom den finns inskriven i BB är huvudsyftet att reglera brott.

Då kommer den nog att användas trots allt gissar jag, om det faktiskt inte räcker med att säga till berörda produktioner att "så här jävla illa är det, vi behöver er hjälp". Vilket det borde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in