2020-03-14, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Jag fattar fortfarande inte vad du vill ha sagt? Vill du att vi ska slösa resurser på att utföra symboliska verkningslösa åtgärder? Varför i herrans namn då? Och vad i hela friden har jag skrivit som får dig att tro att jag tror att världen roterar runt Sverige???

Hur vet du att det är verkningslöst? Menar du att nästan varenda nation inte besitter den unika epidemi kompetens som Sverige gör?

Vad jag vet är Bruce Aylward en av de mest kompetenta i området som skötte Ebola hanteringen, hans direktiv är de som efterföljs i andra länder.
Att Sverige inte agerar vet jag redan vad det beror på- för de har inga pengar det är slut i ladorna, Sverige har hamnat i Lyxfällan och vägrar fortfarande inse att det är så så därför försöker man i stället skylla på expertisen i samhället, när nästan varje jävla land gör motsatsen.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Jag vet fortfarande inte varför man tillåter han uttala sig. Det är ganska bisarrt faktiskt. Han har haft fel på varje punkt och fortsätter på inslagen bana.

Han borde få sparken. Fast hans arbetsgivare är ju av samma sort så.
Citera
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rysk-Bot
Det är i högsta grad luftburet. Kineserna har gjort studier som visar på det. Instängda utrymmen med mycket folk per kubikmeter bör i högsta möjliga grad undvikas. Mao, bussar och tåg big NO-NO.
FolkHatarMyndigheten kan du strunta i. Lyssna på läkare från Kina och Italien med erfarenhet i saken.
Aerosolisering är inte samma sak som luftburen smitta. Jag vet inte hur många hundra gånger detta har konstaterats i tråden nu men det är nog tusen gånger vid det här laget. Lär dig skillnaden så slipper du ett visst mått av oro och/eller paranoia.
Citera
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Han är ärlig , så länge vi har smittade i samhället så är karantän bara En kortsiktig lösning i väntan på vaccin
Utan vaccin så går vi under

Ett vaccin räddar inte redan smittade.. Ganska meningslöst att leta efter ett vaccin om 70% redan har smittats. Bättre då med effektiva behandlingsmetoder och utrustning i form av respiratorer och annan nödvändig utrustning för att stötta de som insjuknat allvarligt i ssjukdomen så att deras egna immunförsvar kan kurera dem. dvs att hålla folk vid liv tills kroppens egna försvar kurerat sig från viruset.

Sverige har ingen större nytta av ett vaccin om alla redan bär på smittan..Vaccin skall i regel tas månader innan man insjuknar så att kroppen kan bilda anticeller mot viruset..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Det här hade varit ett ypperligt tillfälle att öva på att stoppa en farlig epidemi.

Det finns ingenting som tyder på att utvecklingen hade varit en annan om viruset hade varit farligare. Vi hade klantat till det ändå och fått en pandemi i alla fall.

Sverige gör allt för att vara sämst även i denna fråga.
Öva? Snälla. Att stänga ner ett samhälle kräver ingen övning. Däremot att upprätthålla ett samhälle trots smitta är en bedrift.
Citera
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Fel! Man antar att cytokinstormar ligger bakom lungkollaps och organsvikt även bland Coronasjuka. Så var det med SARS-1, MERS, och troligen även nu.

https://www.nationalgeographic.com/science/2020/02/here-is-what-coronavirus-does-to-the-body/

Däremot kan cytokinstormar i Corona inte jämföras med dito i spanska sjukan. Det är riktigt lurigt med Spanskan, en extremt egendomlig sjukdom. Man tror att viruset lyckades få kroppen att anta typ alla sjukdomar samtidigt. Varenda immunkropp den insjuknade hade skickades ut för att slåss mot väderkvarnarna - ju bättre immunförsvar, desto större blev skadeverkan. Det måste vara alldeles makalöst, faktiskt.

Nä jag tror inte att det är så då skulle inte de med svagast immunsystem råka mest illa ut. Dödsfallen beror nu oftast på att lungorna kollapsar och inte på cytokinstorm orsakat av ett överreagerande immunsystem. Det är precis det omvända skeendet jämfört med spanskan.
Citera
2020-03-14, 22:10
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Folk i.norge har flytt till fjällstugor. Men nu hotar statsminister att militären ska hämta hem de. För det finns inga vårdresurser i fjälle.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/5e6d1545d200310011ad6f61

Nej så står det inte. Det står att civilförsvaret kan komma och knacka på för att be dem att resa hem. inte att hämta dem.
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-03-14 kl. 22:14.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Man ska inte glömma bort att kungariket Sverige är bland de äldre. Kina är det äldsta. Båda länderna har en lång historia bakom sig och båda länderna kan spelreglerna. Man är ju rivaler. Fast Sverige gör sig osynligt och vi säger att vi är neutrala. Jag tror Kina tar det här som en skarp diss att vi synar deras strategi. Då det är troligtvis Presidenten han själv som har kommit på den hur de ska göra och resten av världen bara hakar på. Nackdelen med diktaturer. Sverige har dock en lång tid tillbaka sen vi var en stormakt med drottning kristina lagt mycket tid och resurser på konst och vetenskap. Jag tror vi kommer skörda av det arvet nu. Tegnell är nog inte ensam om att ha tänkt igenom det bästa alternativet, hur vi ska göra.

Det är ju genialt faktiskt. Vaccin är långt bort. Man kan inte lita på den info om viruset man får från Kina. Om man inte får immunitet emot hösten nu när många blir sjuka, detta kommer troligtvis kollas upp under sommaren och svar finns då. Så gör man väll som man alltid har gjort här uppe i norr man går i idé och håller sig inne och väntar på våren. Sen har man Vaccin tills nästa höst.

Högst osannolikt att är några vaccin till hösten, och om det är det så är vi alla försökskaniner.
Citera
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Relaterat till mitt tidigare inlägg (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19) i tråden idag gällande varför Sverige, Uk, Holland har valt att ignoerare WHOs rekommendationer att stänga sina gränser, skolor, införa karantän och social distansering.

Jag skrev som sagt att det finns alltså två teorier varför den svenska regeringen valt att gå den väg de valt och bägge alternativ är fruktansvärda.

1) "Herd-immunity" det vill säga låta hela den svenska befolkningen drabbas av viruset och de som överlever utvecklar resistens och blir immuna.
Premiärminister Boris Johnson tal igår var i stort exakt n kopia av Tegnell och jag är därav gelt övertygad att de valt att gå samma väg.
Vad Boris Johnson avslöjade var att det är bättre att låta hela befolkning bli smittad för att, som sagt, bilda immunitet.

Problemen med denna teori är följande:

- Covid 19 är ett helt nytt virus. Vi vet ingenting om folk som smittas bildar immunitet. Det talar snarare mot att det är tvärtom. Den evidens som finsn av detta nya virus visar på att mpnga får viruset igen efter att de förklarats "friska" och 20-30% av tidigare coronasmittade får brstående skador på lungor, organ och testiklar.

-"Herd-immunity" har inte påvisats i andra vanliga corona-virus. Det är därför man varje vinter tar fram nya vaccin för att försöka lindra risken för svåra infektioner för utsatta riskgrupper.

- Allt tyder på att lyckas man isolera spridning så tidigt som möjligt blir antla döda och den ekonmiska förlusten betydligt lindrigare än att låta det spridas https://medium.com/@tomaspueyo/coronavirus-act-today-or-people-will-die-f4d3d9cd99ca

-Isolering hjälpte under Spanska sjukan. Har under dagen tittat på historiska exempel den som inte lär av historien är dömd att upprepa och tyvärr verkar det exakt det Sverige är på väg att göra.

Spanska sjukan (1917-1919) var den dödligaste pandemin sedan Digerdöden och dödade ca 50-100 miljoner världen över.
Antalet döda motsvarar 3–6 procent av världsbefolkningen, som då bestod av 1,6 miljarder människo

I Sverige dog ca 37.000 pers. av en befolkning på ca 6milj.

Staden St.Louis införde karantän tidigt och klarade sig i stort sett.
https://www.lakeexpo.com/news/lake_news/when-the-deadly-spanish-flu-hit-st-louis-shut-down/article_34202024-64ad-11ea-8c55-53c6b6351a4b.html
Citat: "In early October, city health commissioner Dr. Max C. Starkloff ordered the closure of schools, movie theaters, saloons, sporting events and other public gathering spots. Churches were told to suspend Sunday services. At the time, with nearly 800,000 residents, St. Louis was among the top 10 largest American cities"

I Philladelphia valde man att gå samma vg som Sverige nu gör:

https://www.phillyvoice.com/100-years-ago-spanish-flu-philadelphia-killed-thousands-influenza-epidemic-libery-loan-parade/
Citat:
"The epidemic is assuming more serious proportions,” the story cautioned, citing a warning by the city’s health director, Dr. Wilmer Krusen. “If the people are careless thousands of cases may develop and the epidemic may get beyond control.”

If only health officials had followed their own advice

THE PARADE MUST GO ON

Officials went ahead with the Liberty Loan parade in the face of an influenza epidemic that already had ravaged New England and was gaining traction at the Philadelphia Navy Yard and elsewhere in the city.

It proved to be a grave mistake.

The parade became an opportunity for mass infection. Within days, influenza had become so widespread that Philadelphia and state officials essentially shuttered the city. By the third week of October influenza, or "the grippe" as it was called by many, had afflicted tens of thousands of people and claimed the lives of more than 4,500 Philadelphians.

Few American cities were hit harder

Samma exempel finner vi med nationen Västra Samoa som inte stängde sina gränser och 24% av landets befolkning på ö nationen dog.

Amerikanska Samoa som var och är ännu idag ett amerikanskt protektorat stängde sin gräns och inte en enda i befolkningen dog.

Så varför gör Regeringen och deras nickedocka Tegnell så som dem gör?

-Antingen är deras teori att som sagt att få så stor del av den svenska befolkningen smittad och med det 60-100.000 döda. Utan någon som helst evidens att immunitet bildas och att vi skulle få en resistent befolkning av de som överlever.

-Eller så har de tappat kontrollen och har ingen aning vad de skall göra. vilket är även de skrämmande.
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2020-03-14 kl. 22:16.
Citera
Medlem
SvenBergmans avatar
Anders Tegnell är sjuk på riktigt.
Kan inte bara någon ta hand om "problemet " snarast?
Citera
2020-03-14, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Allt det du skriver. Gymmen stänger och snart även skolorna (ändå om man från FHM in i det sista säger att detta inte behövs.).
Jag tror också att bolånebubblan nu träder i kraft när så många blir av med sina jobb. Antagligen till sommaren.

Det är ju inte bra. 30% nedgång på bostadsmarknaden?
Citera
2020-03-14, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rysk-Bot
Det är i högsta grad luftburet. Kineserna har gjort studier som visar på det. Instängda utrymmen med mycket folk per kubikmeter bör i högsta möjliga grad undvikas. Mao, bussar och tåg big NO-NO.
FolkHatarMyndigheten kan du strunta i. Lyssna på läkare från Kina och Italien med erfarenhet i saken.
Jag tror inte att viruset "klassas" som luftburet.
Om jag kastar en sten så är den ju också luftburen.

Vad jag förstår så är FHM's strategi att...inte göra någonting? Varför behövs de då?
De räknar med att 60% blir smittade och 1% blir svårt sjuka, alltså 60 000 svårt sjuka.
HELT GALET!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in