2020-03-14, 17:52
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innominata
Allt är som vanligt annars. Mycket folk på stan och i butikerna.
Mycket folk på IKEA. Det enda där var att Ikea stängt barnpassningen.
Men livsmedelsbutikerna börjar bli väldigt tomma.

Det som du säger borde betyda att smittspridningen kommer att öka i "söder".

Dom borde undvika folksamlingar för att hindra smittan från att sprida sig vidare.

Tusen tack för rapporten!
Citera
2020-03-14, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Det handlar väl om att ni själva har ett ansvar att inte triggas så jävligt av att vissa oroar sig mer än andra. Låt dom tro att det är världens undergång och agera efter det. Som någon i tråden tidigare sa så är det bara bra att vara medveten om risker, det räcker gott och väl.

Att inte våga vistas utomhus är lite drastiskt, kanske man ska fundera på vart man väljer att vistas. Men kom igen, att inte kunna sticka ut och njuta av det vackra vädret känns ändå lite overkill. Det är ju inte så att man måste vistas bland horder av människor för att göra det.

Viktigt med frisk luft för immunförsvaret. En rejäl långpromenad i det fina kalla vädret är mumma för kroppen. Dessutom syresätts hjärnan och man kan fokusera bättre och tänka mer rationellt.
Citera
2020-03-14, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prismatix
Jag är astmatiker sedan barnsben och har haft riktiga jävla problem med pollenallergi sedan början på Januari i år. Sambon är gravid och ska poppa om ett par månader. Mina föräldrar är i riskzonen pga 60+ och halvknackig hälsa. Utifrån mitt perspektiv tycker jag att statens sätt att hantera krisen är bedrövlig. Känner ingen trygghet alls över att de gör vad de kan/borde för att stoppa det och med tanke på tömda hyllor och företag som ber folk jobba hemma verkar jag inte vara ensam. Någon som vet vad gör typ av smittorisk det finns i ett 7-våningshus med 21 lägenheter? Hissen, trapphuset och dörrhandtag är ju en no-brainer men finns en smittorisk i ventilationssystemet från en lägenhet till en annan?

Nej absolut inte.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Medveten, försiktig, orolig, rädd, skräckslagen det är bara grader av samma sak, semantik. Den som säger sig vara rädd kanske inte alls är räddare än den som påstår sig bara vara "medveten".

Nej, det är inte semantik eller en lek med ord. Jag ser detta ur objektiv synvinkel och då betyder rädd att vara rädd. Skräckslagen är en nivå högre.

Citat:
När jag var i ett stort centrum häromdagen var 75% av den mängd som brukar där puts väck. Var dom rädda? Var dom försiktiga, eller skräckslagna. Inte vet jag men de uppvisade samma beteende höll sig borta.

Rädda.

Citat:
Jag tycker det är klokt, men det räckte för mig att håll avstånd vilket var väldigt enkelt med så glest med folk. Ska dock ändra mitt beteende och inte köpa snabbmat eller något som andra har hanterat, folk jag inte vet något om inte ser och inte kan kontrollera.

Ta medvetna risker är inte att vara rädd. Det är att inte vara en idiot!

Naturligtvis kan man som medveten bli rädd om situationen är konkret och odiskutabel. I detta fall är det inte odiskutabelt vad som gäller. Det pågår snarare en jävla massa diskussion utan att det finns något facit.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schadow
Finnar som bastar har 0% sjukkdom..även swe

Även om nog jag är en "Finne", så skulle jag nog inte förlita mig på bastun just nu. Kan du visa mig några undersökningar.., tex ifrån "Lancet" eller något liknande.., om bastuns hälsosamma effekter mot virus..., bara så där "generellt"..?
Citera
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Snackar du om? Luftburet?

Hade allt skitsnack i denna tråd sorterats bort så hade det inte varit mycket kvar.

Enligt dig så finns det förstås inga luftburna Virus?
Citera
2020-03-14, 17:54
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Vad yrar du nu om.. Du har ingen som helst aning vad du pratar om va?
Mina frågor kan du se som retoriska, det fanns ingen realistisk möjlighet att stoppa coronaimporten.
Det du pratar om hem är helt befängt, det förutsätter ju att man är i sin hemstad till att börja med, du pratade om att mota viruset vid gränsen.
Då hade alla, som inte bevisligen inte kommit från ett riskområde fått bo i tält eller liknande karantän ett par veckor.
Och vi hade aldrig kunnat fånga upp alla.

Du får gärna presentera en realistisk plan men nu är det ändå för sent.

Nej eftersom man inte trodde det skull komma. Svenska ansvariga politiker och myndighetschefer var blint godtrogna och förhoppningsfulla om att detta ska gå bra.
Att inte störa ekonomin var högsta prioritet men nu har det ändå hänt, skadan är här och värre blir det. Kanske kommer antalet självmord på grund av raserad ekonomi att överstiga antalet coronadöda här i Sverige. Men det får vi aldrig veta för den statistiken kommer aldrig att redovisas
Citera
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1000001
Jag ber om ursäkt men i ingen av länkarna riktar WHO kritik direkt mot Tegnell.
Misstag mig inte, jag ogillar Tegnells inställning mot Covid men sprid gärna inte falsk information.

Artikeln som länken går till är omskriven nu. Synd att jag inte tog print screen när jag postade inlägget.
Nu kommer jag inte ihåg exakt vad det stod men WHO riktade i alla fall kritik mot Sveriges agerande eller rättare sagt brist på agerande och det är ju Tegnell som motsätter sig mot allt vad andra säger.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bumblebeebee
Men så när ska det sluta?! Vänder det nångång?

ingen vet hur många miljoner svenskar som behöver smittas innan det vänder
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Ja jag kommer inte ihåg från vilket datum mina siffror va, kommer ju dyka upp fler dödsfall också men viruset verkar tämligen ofarligt för folk under 50. Siffrorna 60-69 ligger på 3% och det är bland folk som sökt vård så dom är nog lägre också...

Runt 10% av de som blivit allvarligt sjuka och behövt få vård har i Italien varit under 50. Kan tyckas rätt lågt, men i absoluta tal blir det ändå ganska mycket folk, eftersom så extremt många smittats.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Kritiken kan hänga ihop med att de svensk-kinesiska relationerna är väldigt dåliga just nu, säger Kinakännaren Kristina Sandklef till Ekot
Kritiken är i högsta grad korrekt och befogad, oavsett om den (helt eller delvis) framförs av politiska skäl.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Vad händer egentligen..?

Sverige är plötsligt borta ur databasen, är det pga att FHM slutar med provtagningar eller är det en bugg? Kolla själva här: https://ourworldindata.org/coronavirus-testing-source-data

Sverige har aldrig funnits med
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in