2020-03-14, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Vad händer egentligen..?

Sverige är plötsligt borta ur databasen, är det pga att FHM slutar med provtagningar eller är det en bugg? Kolla själva här: https://ourworldindata.org/coronavirus-testing-source-data

de har gett upp hoppet om sverige
Citera
Medlem
TruckerKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Sverige gör fortfarande ingenting, och kommer därför, mer eller mindre garanterat, att om två veckor ha den situation som Italien har idag.

https://postimg.cc/2L8yJgrQ
Tegnell och Löfvén har uppenbarligen tänkt sig att befolkningen ska drabbas av detta elände med full kraft.
Citera
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Enligt dig så finns det förstås inga luftburna Virus?

Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Haha det finns massor studier som påvisat att viruset kan spridas Aerosolt upp 3h i luften. Är du efter i matchen?

Retards. Läs på!
Citera
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Men immunförsvaret kommer väl agera även vid en mindre dos. Det reagerar ju på vad som helst främmande som kommer in i kroppen. Utan immunförsvar hade vi ju dött av en spink i fingret.
Eller hur är det?

Nu är jag ingen expert på området.

Men jag har för mig jag har sett någon animation på atomär nivå där våra blodkroppar åkte omkring och kopplade upp sig mot celler för att läsa av koden inuti cellerna för att avgöra om cellerna verkade ha vettig kod eller skadlig kod i sig, så ja, jag tror viruset måste smitta celler innan det detekteras av de mer avancerade delarna i vårt immunförsvar som har minne, och som kan ge sig på våra egna celler, vilket så klart är riskabla grejer.

Virus i sig är väldigt små saker. Typ obetydliga, ända till de tar över våra egna celler.

Om det blir liggande virusrester som inte tar sig, kommer det kunna hanteras och skyfflas undan av någon mindre avancerad städmekanism antar jag, som inte alls behöver förstå så mycket vad den städar bort, och som kan göra det arbetet lika bra nästa gång utan något minne.

När du sticker dig på en spik är det nog inte i första hand virus du får in, utan bakterier, stora jävla monster med egna celler. Så det är nog ett helt annat ämne hur de klassificeras och bekämpas.
Citera
2020-03-14, 17:56
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Sverige gör fortfarande ingenting, och kommer därför, mer eller mindre garanterat, att om två veckor ha den situation som Italien har idag.

https://postimg.cc/2L8yJgrQ

Sverige följer exakt de anvisningar som EU:s smittskyddsmyndighet gått ut med, med ett enda undantag: Skolorna har inte stängt, (vilket är på mycket goda grunder då Coronaviruset slår hårdas emot äldre, inte emot barn och unga, som spanska sjukan gjorde).

Fan, jag som trodde att Ryssland, förnuftigt nog, slutat med sitt informationskrig emot Sverige och Finland. Men du har tydligen inte uppfattat det. Bäst att Putler tar dig i örat!
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Rumänien kommer att utlysa nationellt nödläge i dagarna har presidenten meddelat.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Och många idioter kommer att skicka sina barn till skolor och förskolor

Så länge skolan inte är stängd så är det vad som gäller. Det finns inget som säger att Danmark och Norge vidtagit rätt åtgärder. Finland har inte stängt skolorna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ibis
Fast det skall de ju, absolut. Var det inte Italien som hade siffror på att endast två under 65 hade dött, av alla deras dödsfall. Absolut de äldre som skall värnas!

Vi andra skall bara stanna hemma och hålla oss borta från varandra.

Du kommer inte få folk att stanna hemma om du samtidigt säger att det är främst farligt för äldre. Inte heller av att felaktigt uppge att beredskapen är bra. Sedan försöker de leka semantiska lekar och endast syfta på omställningen till kris (inte själva vårdplatserna). En snabb omställning är helt meningslös utan resurser.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Så pga av svenska myndigheter ska nu alla i Sverige få lida. Tack

Kina uppmanar i en tidning knuten till det styrande kommunistpartiet att EU bör fördöma Sverige för ett lamt agerande av coronautbrottet.

Artikeln från den kinesiska upplagan av Global Times går hårt ut mot svenska myndigheters beslut om att begränsa provtagning till riskgrupper och sjukvårdspersonal

De menar att Sverige har kapitulerat och liknar Sverige vid ett svart hål där viruset kan frodas för att sedan attackera andra länder.

”Allvarlig kritik”
Kritiken mot Sverige är allvarlig, menar Björn Jerdén, chef vid Asienprogrammet vid Utrikespolitiska institutet.

– Det är ett väldigt skarpt budskap. Man säger att Sverige har gett upp kampen mot smittan. Man pekar specifikt ut Sverige som särskilt ansvarslöst och säger att Sveriges agerande kan få negativa konsekvenser för den globala kampen mot coronaviruset, säger Björn Jerdén till Ekot.

Kritiken kan hänga ihop med att de svensk-kinesiska relationerna är väldigt dåliga just nu, säger Kinakännaren Kristina Sandklef till Ekot

Sveriges fel att de tror de är vikingar mot kineserna och därför hycklar med sin värdegrund mot dom. Den här kängan får sverige ta.

Tänker på hotellgästeena där poliserna släpade ut turisterna. Där borde sverige bett om förlåtelse och ställt poliserna till svars
Citera
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prismatix
Jag är astmatiker sedan barnsben och har haft riktiga jävla problem med pollenallergi sedan början på Januari i år. Sambon är gravid och ska poppa om ett par månader. Mina föräldrar är i riskzonen pga 60+ och halvknackig hälsa. Utifrån mitt perspektiv tycker jag att statens sätt att hantera krisen är bedrövlig. Känner ingen trygghet alls över att de gör vad de kan/borde för att stoppa det och med tanke på tömda hyllor och företag som ber folk jobba hemma verkar jag inte vara ensam. Någon som vet vad gör typ av smittorisk det finns i ett 7-våningshus med 21 lägenheter? Hissen, trapphuset och dörrhandtag är ju en no-brainer men finns en smittorisk i ventilationssystemet från en lägenhet till en annan?
Astma kan vara problematiskt men inte allergi.
Graviditet skulle kunna vara ett problem, de säger att gravida inte är riskgrupp men det är såklart inte positivt. Det är snarare den gravidas allmän hälsa som är styrande (hjärta, lungor främst).

Ja det kan smitta på ytor.
Ventilation inte troligt
Citera
2020-03-14, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Jag tror inte Tegnell har förstått varför danskarna stänger gränserna. Det kommer ha marginell påverkan på smittspridning utifrån men däremot sänder det signalen att nu jävlar är det allvar och att alla måste dra sitt strå till stacken.

Jämför med Tegnell och hans ständiga underskattande av risker. Inga problem med direktflyg från Wuhan. Inga risker med att åka på skidresor till Alperna. Barn kan inte smitta vuxna. Inga behov av att stänga skolor. Det är ojämlikt att jobba hemifrån. Nu har vi nått platån.

Klart som fan karln inte håller med Danmarks beslut. Han är som ett levande litmustest. Han intar fel ståndpunkt med 100% säkerhet.
Nej, AT och hans drängar och pigor kommer fortsätta i samma stuk, men man ser på nervositeten och kroppshållningen att de ljuger. Allt blir osammanhängande och svajit när de ska prata in för folket.
Citera
2020-03-14, 17:57
Medlem
SteerlingWesters avatar
Varför inte bara få det överstökat? Hellre sjuk i två veckor än att leva paranoid i fler månader. De räknar med att 50-80% av befolkningen kommer att få viruset ändå, so what to do about it? När man är sjuk kan man sitta i karantän för att inte smitta andra, men varför innan det? Det verkar från skillnad från vad andra domedagsprofeter proklamerar att vi faktiskt blir immuna. Självklart en helt annan historia om du tillhör riskgruppen, då finns det all anledning att sitta i karantän.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in