Citat:
Ursprungligen postat av
Sotern
Men immunförsvaret kommer väl agera även vid en mindre dos. Det reagerar ju på vad som helst främmande som kommer in i kroppen. Utan immunförsvar hade vi ju dött av en spink i fingret.
Eller hur är det?
Nu är jag ingen expert på området.
Men jag har för mig jag har sett någon animation på atomär nivå där våra blodkroppar åkte omkring och kopplade upp sig mot celler för att läsa av koden inuti cellerna för att avgöra om cellerna verkade ha vettig kod eller skadlig kod i sig, så ja, jag tror viruset måste smitta celler innan det detekteras av de mer avancerade delarna i vårt immunförsvar som har minne, och som kan ge sig på våra egna celler, vilket så klart är riskabla grejer.
Virus i sig är väldigt små saker. Typ obetydliga, ända till de tar över våra egna celler.
Om det blir liggande virusrester som inte tar sig, kommer det kunna hanteras och skyfflas undan av någon mindre avancerad städmekanism antar jag, som inte alls behöver förstå så mycket vad den städar bort, och som kan göra det arbetet lika bra nästa gång utan något minne.
När du sticker dig på en spik är det nog inte i första hand virus du får in, utan bakterier, stora jävla monster med egna celler. Så det är nog ett helt annat ämne hur de klassificeras och bekämpas.