2020-03-14, 17:17
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinlo89
Varför tar Folkhälsomyndigheten helg under den värsta krisen i svensk modern historia?

För att helgen är helig i Sverige.
Den värsta synden är att arbeta hårt och mer än andra gör.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TooL
Fan folk hispar sönder. Ni gör mer skada än nytta. Ekonomin kommer gå sönder pga alla Doomers.

Det här dött typ 5000 Pers på 3 månader medans det dör i snitt 5000-8000 barn om dagen pga svält.

Jag känner denna killen som har haft Corona och numera är friskförklarad.

https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4sts...est-1.25105636

Han var sjuk i 3 dagar med feber sen var han på benen igen och tyckte inte att det var värre än en förkylning.

Sluta hetsa folk det är inte end of Days.

Om det inte hetsas kommer folk inte ta det på allvar, vilket är roten till problemet med den andra vågen efter Wuhan.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Fan folk hispar sönder. Ni gör mer skada än nytta. Ekonomin kommer gå sönder pga alla Doomers.

Det här dött typ 5000 Pers på 3 månader medans det dör i snitt 5000-8000 barn om dagen pga svält.

Han var sjuk i 3 dagar med feber sen var han på benen igen och tyckte inte att det var värre än en förkylning.

Hur vet du det? Forskare håller på och kikar på ACE2-receptorer och sterilitet. Inte för att jag tror det kommer att visa sig vara så men vi har ju inte facit än. Gå ut och skaffa corona du så sitter jag här i stugan med min laptop och följer utvecklingen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldtanden
Det är ju inte bara döden som är allvarligt med detta. Du kan få permanenta lungskador av detta virus.

Stämmer inte med endast äldre i Italien. 5% är unga. av 200 döda per dygn är 10 personer unga.
Vet ej om det är verifierat med det är vad jag har läst. Gå in på flutrackers.com och ta del av vad forskare och läkare själva säger. Utan agendor, ekonomi och politik.
Citera
2020-03-14, 17:18
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Det är tyvärr så att om tillräckligt många tror att det är på ett visst sätt, då blir det så. Nu tror tillräckligt många att detta är ett dödsvirus och då blir det ett dödsvirus. Det kommer att ta många år att återupprätta en fungerande ekonomi efter detta.

Visserligen är det väl rätt eftersom börserna världen över har övervärderat människans förmåga att hantera uppfattningen om katastrof. Världen är helt enkelt inte stabilare än så här och börserna har nog generellt sett övervärderats med ungefär 50 % luft.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack-Ryan
Jag menade förstås när folk kom hem från sportlovet från Italien för ngr veckor sedan. Nu är det såklart för sent. Regimens inkompetens har gjort att de flesta blir smittade. Nu inser idioterna att det är kört och bagatelliserar riskerna.
Trodde det var allmänt känt att vi saknade den kontrollen över våra gränser. Men ok, om vi säger att militären hjälpt till att kolla varenda passagerare inkomna från båt, buss tåg och bil, hur vet du då vilka som kommit från coronaområden? När vi knappt visste vilka dessa områden var då.

Alltså måste alla sättas i karantän, som inte kan bevisa att de kommer från andra platser.

Var skulle alla dessa människor placeras?
Citera
Medlem
Innominatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Började igår eftermiddag vid 2-3 tiden, en tjej på city gross informerade mig om det när jag hämtade ut mitt lass på varuutlämningen i går kväll.
Nu börjar hyllorna bli helt tomma. Det finns bara skräpmat och godis kvar.

Hoppas det kommer livsmedel till butikerna på måndag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Lördag:

Danmark stänger gränserna. Norge väntas också göra likadant ikväll. Båda länderna har stängt skolor och uppmanar folk att jobba hemifrån. Spanien gör en total lockdown, stänger allt.

Samtidigt i Sverige:

Inga presskonferenser inplanerade under hela helgen. Regeringen och folkhälsomyndigheten har tagit helgstängt.

Den enda tillgänliga information, http://www.folkhalsomyndigheten.se ligger nere. Inga som helst åtgärder diskuteras eller planeras.

Finns väl några tjänstemän på myndigheterna som följer läget och informerar några ministrar om händelseutvecklingen. Borde väl bli information på TV ikväll. I ett sådant här läge är det såklart mkt viktigt att de ansvariga visar att de är på tå.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Människor måste kunna bli immuna om herd immunity skall funka.
Finns inget som tyder på att folk blir immuna.

Ja, då är det ganska kört.

Även en pigg 20 åring lär vara sliten efter 10:e vändan (riskgrupp) . Lunginflamation är ju inte något att leka med även under de bästa förhållanden.
Citera
Medlem
Bumblebeebees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolche
Bara att gå på de prognoser som tagits fram här. En fördubbling vart 2:a/3:e dygn.

Var väl några som prickat in det ganska bra ( dock var det ju bara bekräftade fall)

Men så när ska det sluta?! Vänder det nångång?
Citera
2020-03-14, 17:19
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schadow
Hoppas det går över 30% så det ränsar lite folk.
Helst miljömuppar och Invandringskramare.
Fast dessa är väl mest kvinnor i 30-årsåldern, och det är den grupp som drabbas minst.
Citera
2020-03-14, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Bra förslag!

Men vad säger det om Er om ni nu spenderar Er tid med deprimerande psykfall i tråden?

Tråden handlar trots allt om den panik coronaviruset skapar.

Vill du ha tröst och safezoner så finns det att få på andra ställen.

Själv tycker jag detta är en mycket intressant och givande tråd och den ger en umik möjlighet att göra en in situ studie av de yttringar i psyket ger hos mina medmänniskor, under en pågående allvarlig pandemi.

Haha ja men med dom argumenten så är du på rätt ställe. Skicka mig gärna studien sen 😀
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in