2020-03-14, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av americandadfan
Tycker att det är märkligt att så få kineser smittas i dagsläget. Har de slutat testa folk eller? Finns ju inget vaccin. Visst de har haft hårda åtgärder. Men lär väll blossa upp en gång till när folk börjar jobba igen. Ja och såklart är mörkertalen stora.

Kan ju påstås bevisa att genomliden sjukdom ger viss immunitet. Vore bra om det är så
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
https://www.dailymail.co.uk/news/article-8111697/Coronavirus-able-bypass-quarantine-lockdown-Wuhan-mutating-second-strain.html

Coronavirus was able to bypass quarantine lockdown in Wuhan after mutating into second strain that caused mild or no symptoms in its early stages, say scientists in China.
Citera
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bumblebeebee
Men så när ska det sluta?! Vänder det nångång?
De mest positiva prognoserna säger att alla som "ska" få det har fått det till sommaren, och sen kommer det gå ned. Men vem vet? Om viruset muterar eller visar sig ha andra, oväntade egenskaper kanske vi står inför en situation där större delen av jordens befolkning kommer att utplånas. Personligen tror jag att Greta Thunberg ligger bakom detta, det är nämligen enda sättet att stoppa miljöförstöringen och rädda jorden. Ett virus som raderar ut 90% av befolkningen och skickar oss tillbaka till 1700-talet kommer att minska utsläppen drastiskt.
Citera
Medlem
Hemi57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Bor du i Sverige måste du läaa detta

(FB) Sveriges regering och många svenskar gör ALLT fel (Coronavirus 2020)
Intressant, men sånt här förstår inte myndigheterna och regeringen här...
Citera
Medlem
Kluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Du kan nog utgå från att anmälningsavgiften betalas tillbaka när staten ställer in provet. Annars får du stämma regeringen.
Helst av allt så skulle de gärna kunna få boka in mig till höstens prov istället.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Jag tror inte Tegnell har förstått varför danskarna stänger gränserna. Det kommer ha marginell påverkan på smittspridning utifrån men däremot sänder det signalen att nu jävlar är det allvar och att alla måste dra sitt strå till stacken.

Jämför med Tegnell och hans ständiga underskattande av risker. Inga problem med direktflyg från Wuhan. Inga risker med att åka på skidresor till Alperna. Barn kan inte smitta vuxna. Inga behov av att stänga skolor. Det är ojämlikt att jobba hemifrån. Nu har vi nått platån.

Klart som fan karln inte håller med Danmarks beslut. Han är som ett levande litmustest. Han intar fel ståndpunkt med 100% säkerhet.

Ja han är en kontraindikator så troligtvis har Danmark tagit ett korrekt beslut.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Italien börjar likna de isolerade delarna av Kina.

https://m.youtube.com/watch?v=x_rLw6SCSmE

En kanadensisk läkare som berättar om sina lärdomar från Kina.
Kineserna gjorde rätt, snabb, resolut nedstängning, isolera smittade, isolera viruset.

https://m.youtube.com/watch?v=XUI6DIswmFk

Tvärt emot corona-bobs råd alltså.
Citera
2020-03-14, 17:25
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Vad snackar du om? Det är ingen 29-åring som dött i Sverige

Exakt, i utlandet.

Det jag menar, man älskar att droppa undantagen så att alla ska känna sig rädda.
Citera
Medlem
cybergrodans avatar
Hur kan den svenska regeringen ställa Anders Tegnells kompetens mot inprincip HELA europa och flertalet andra länder runtom i världen? Hur fan kan Sverige va så jävla slappa kring hanteringen av det här viruset? 100-tals människor studerar på högskolan jag går på, men man väljer att hålla skolorna öppna trots att man förbjuder sammankomster med över 500 deltagare. Tack och lov så är min skola vettig nog att införa distansstudier, men frågan är om alla andra skolor gör likadant?
Citera
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innominata
Nu börjar hyllorna bli helt tomma. Det finns bara skräpmat och godis kvar.

Hoppas det kommer livsmedel till butikerna på måndag.

Vilken del av landet talar du om?
Citera
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Jag tänker på om man utsätts för en låg dos virus, inte tillräckligt för att kunna utveckla sjukdomen men tillräckligt för att antikroppar ska kunna utvecklas. Då borde kroppen kunna stå i mot när man senare får en rejäl dos virus?

Antingen råkar det lilla du får i dig inte få fäste och tar inte fart alls, och då reagerar heller inte ditt immunförsvar och tränas. Eller så råkar det lilla du får i dig fäste och en rejäl fart, och då spelar det mindre roll om du fick i dig mycket eller lite. Det blir oavsett ganska snabbt många gånger mer virus i kroppen än du skulle fått i dig om du så skulle fått i dig mycket. Och du är härmed sjuk.
Citera
2020-03-14, 17:27
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
I början fick man uppfattningen att alla som fick viruset blev allvarligt sjuka, unga som gamla, friska som sjuka. Att viruset uppkom i Wuhan i Kina gjorde inte saken klarare - genast började man att misstro den officiella statistiken. Jag personligen fick en obehaglig känsla första gången jag hörde talas om sars-covid-2. Men senare, när viruset började att spridas även utanför Kina, och senare även i Europa så förundrades jag över bristen på allvarligt/kritiskt sjuka och döda som inte var mycket gamla och/eller multisjuka. Alla doom&gloom-skribenter här i tråden upplyste mig glatt om att det var bara en fråga om när som unga och friska skulle börja dö som flugor i och med att sjukvården kollapsade. Ett nytt virus tänkte jag, och vi vet väldigt lite om det. Så varför inte? Lite illa till mods måste jag erkänna att jag blev. All information som spreds var antingen nästan nonchalant, eller fruktansvärt överdrivande om virusets faror.

Nu har det dock gått flera månader, och alla länders statistik visar entydigt att viruset ger enbart förkylningssymptom för den absoluta majoriteten, och att nästan alla som blir svårt sjuka/dör redan är mycket gamla OCH samtidigt multisjuka. Sars-cov-2 är inget domedagsvirus med all förmodan, alltså. Fortfarande skanderar domedagsprofeterna om att vi bara ska vänta, och åter vänta, för snart minsann, ja förhoppningsvis så kommer alla möjliga grupper att dö.

Sjukvården ska kollapsa först bara...

Man glömmer bort att den absoluta majoriteten inte ens behöver sjukvård in the first place.

En dödlighet på klart under 1% när mörkertalet smittade har kartlagts.

Med det sagt, hoppas att regeringen och myndigheter, både i Sverige och utomlands, gör allt de kan för att förhindra spridning av Corona bland sårbara grupper. Äldre och multisjuka har alla skäl i världen att oroa sig för det här viruset. Deras hälsa och liv betyder också. Mycket. Väldigt mycket.

Men vi som inte är gamla och multisjuka kan vara lugna för vår egen skull.
1% av 7 miljoner (70% av befolkningen) är 70.000 människor. Förutsatt att vården funkar lär "folkimmunitets strategin" hamna där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in