2020-03-14, 17:14
Medlem
Guldtandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Varför pratar man inte om att det är åldersbetingat?

Alla dödsoffer i italien har varit över 65

Är man rädd att de som är yngre ska skita i det och sprida smittan?
Det är ju inte bara döden som är allvarligt med detta. Du kan få permanenta lungskador av detta virus.
Citera
2020-03-14, 17:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Halpmeplz
Nytt corona-dødsfall i Norge
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/g7A16a/nytt-corona-doedsfall-i-norge

Sjokktall i NHO-undersøkelse: 79 prosent av bedriftene kan permittere
8 av ti bedrifter vurderer å permittere ansatte, ifølge en NHO-undersøkelse. 24 prosent har allerede iverksatt permitteringer. - Vi tror ikke det vi leser. Dette betyr at vi trolig står foran en eksplosiv vekst i ledigheten i Norge, sier NHO-sjef Ole Erik Almlid.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/WbAyLg/sjokktall-i-nho-undersoekelse-79-prosent-av-bedriftene-kan-permittere
Hoppas Norge inte investerat alla pengar i aktier, heter väl oljefonden Eller nagot sant?
Citera
2020-03-14, 17:15
Avslutad
Varför tar Folkhälsomyndigheten helg under den värsta krisen i svensk modern historia?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen

Den enda tillgänliga information, http://www.folkhalsomyndigheten.se ligger nere. Inga som helst åtgärder diskuteras eller planeras.
Den fungerar här! Eller missar jag något?
Citera
Medlem
Negativt provsvar igen.

Smittskyddet här börjar spekulera i att familjen redan haft det, eftersom de inte blir sjuka. De skall börja analysera deras prover närmare from. Måndag.

Jag testas bara varannan dag nu, självfallet fortfarande i karantän.

Börjar bli lite segt att bara hänga på tomten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bumblebeebee
Det kommer vi däremot och dessvärre inte få reda på isåntfall eftersom Sverige slutar testa och rapportera fall nästa vecka. Känns lite oroväckande att inte ha riktig koll på skiten..

Bara att gå på de prognoser som tagits fram här. En fördubbling vart 2:a/3:e dygn.

Var väl några som prickat in det ganska bra ( dock var det ju bara bekräftade fall)
Citera
2020-03-14, 17:16
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmotionalIntegrity
Skönt att logga in i domedagstråden igen! En konsekvens av att logga in här, är att man alltid blir lite mer orolig än befogat. Och att jag loggar ut rätt fort igen för jag läser något som inte den skarpaste kniven i lådan skriver.

Har tidigare varit inne på att det finns dom som hanterar Corona balanserat, dom som förminskar och dom som förstorar. Denna tråd kan man ju konstatera bestå till till 90 % av förstorare.

Det raljeras om att Sverige suger, att ledningen är mesar och att världen kommer gå åt helvete. Jag kan inte hjälpa att jag undrar vad ert syfte är. Eller är det just det, att ni saknar ett syfte, och i Corona kan finna er ett? Det är inget fel i det, många i dagens samhälle saknar syfte. Men man kan alltid göra sitt bästa, i att finna sig ett syfte som är positivt för sig själv och andra.

Alla är lika mycket värda, för mig får ni gärna finnas och jag vill inte raljera om rätt och fel. Men det ni gör, är att ni skrämmer upp folk i onödan. Det är, hör o häpna, inte den mest attraktiva egenskapen i ett riktigt ”Skiten har träffat fläkten”-scenario. Det påminner om egoism. Alltså där ute i verkligheten. Inte bakom en skärm. I den friska luften. När man behöver samarbeta med andra människor.

Där behövs inte pessimism och egoism. Inte i den utsträckningen som den här tråden levererar. Snarare realism, och gärna optimism.

Jag vet att viruset inte går att stoppa nu, att jag troligtvis kommer bli smittad och om jag får symptom så kommer jag ta mitt ansvar. Sen vet jag också att vi troligtvis går mot en lågkonjunktur i både Sverige och världen. Och? Jag lever, jag bor i ett land utan krig, solen skiner där ute. Försök att spänna av i en allt annat än avspänd omvärld. Det kommer, efter att det blivit sämre, bli bättre. Tiden ni raljerar i denna tråden får ni aldrig igen.

I början fick man uppfattningen att alla som fick viruset blev allvarligt sjuka, unga som gamla, friska som sjuka. Att viruset uppkom i Wuhan i Kina gjorde inte saken klarare - genast började man att misstro den officiella statistiken. Jag personligen fick en obehaglig känsla första gången jag hörde talas om sars-covid-2. Men senare, när viruset började att spridas även utanför Kina, och senare även i Europa så förundrades jag över bristen på allvarligt/kritiskt sjuka och döda som inte var mycket gamla och/eller multisjuka. Alla doom&gloom-skribenter här i tråden upplyste mig glatt om att det var bara en fråga om när som unga och friska skulle börja dö som flugor i och med att sjukvården kollapsade. Ett nytt virus tänkte jag, och vi vet väldigt lite om det. Så varför inte? Lite illa till mods måste jag erkänna att jag blev. All information som spreds var antingen nästan nonchalant, eller fruktansvärt överdrivande om virusets faror.

Nu har det dock gått flera månader, och alla länders statistik visar entydigt att viruset ger enbart förkylningssymptom för den absoluta majoriteten, och att nästan alla som blir svårt sjuka/dör redan är mycket gamla OCH samtidigt multisjuka. Sars-cov-2 är inget domedagsvirus med all förmodan, alltså. Fortfarande skanderar domedagsprofeterna om att vi bara ska vänta, och åter vänta, för snart minsann, ja förhoppningsvis så kommer alla möjliga grupper att dö.

Sjukvården ska kollapsa först bara...

Man glömmer bort att den absoluta majoriteten inte ens behöver sjukvård in the first place.

En dödlighet på klart under 1% när mörkertalet smittade har kartlagts.

Med det sagt, hoppas att regeringen och myndigheter, både i Sverige och utomlands, gör allt de kan för att förhindra spridning av Corona bland sårbara grupper. Äldre och multisjuka har alla skäl i världen att oroa sig för det här viruset. Deras hälsa och liv betyder också. Mycket. Väldigt mycket.

Men vi som inte är gamla och multisjuka kan vara lugna för vår egen skull.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Varför pratar man inte om att det är åldersbetingat?

Alla dödsoffer i italien har varit över 65

Är man rädd att de som är yngre ska skita i det och sprida smittan?

Det är ju inte så konstigt när de medvetet väljer att avsluta livet för de äldre snarare än de yngre. Det blir ju som man designar systemet.
Citera
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Mitt förslag är att du följer diskussionerna på Reddit istället. De är definitivt mer balanserade än här. Hänger på riktigt vettiga och pålästa människor där. Man inser ganska snabbt vilka deprimerande psykfall som utgör klientelet här.

Bra förslag!

Men vad säger det om Er om ni nu spenderar Er tid med deprimerande psykfall i tråden?

Tråden handlar trots allt om den panik coronaviruset skapar.

Vill du ha tröst och safezoner så finns det att få på andra ställen.

Själv tycker jag detta är en mycket intressant och givande tråd och den ger en unik möjlighet att göra en in situ studie av de yttringar i psyket ger hos mina medmänniskor, under en pågående allvarlig pandemi.
Senast redigerad av naturtvål 2020-03-14 kl. 17:24.
Citera
Bannlyst
Lombardiet idag:
1865 nya fall
76 nya döda
Citera
2020-03-14, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
På vilket sätt anser du att FHM och andra myndigheter har fattat sina beslut baserat på politik? Jag förstår faktiskt inte hur du menar? Skillnaden mellan Sverige och t ex Danmark, Turkiet och USA är ju att svenska besluten inte fattas av politiker. Det var ju lite skoj i allt elände igår när Danmarks politiker fattade beslut utan stöd från eller att ens informera sina experter. Tjänstemännen på FHM och andra myndigheter har ju ett uppdrag som är rätt klart - skydda folkhälsan och minimera påverkan på samhället. Politikerna har ju ett annat uppdrag - bli omvalda. Därför ser vi ju en massa ministerstyre i många länder just nu, av folkvalda som inte ens studerat statistik och hade på sin höjd godkänt i biologi.

Man kan tycka och tänka vad man vill om själva besluten, men utan att väga in det så undrar jag hur du egentligen menar när du säger att tjänstemännen baserat på politik?

I flera veckor har jag undrat var alla prognoser kommer ifrån. Vilket vetenskapligt underlag vilar deras bedömningar på?

När dom sa att det inte skulle finnas någon spridning i samhället, vad baserade dom det på? När dom sa att det var ok att alla inresande från Kina/Italien/Iran skulle in i landet utan karantän, vad baserade dom det på?

Jag har läst både gamla studier från SARS tiden och det mesta nytt som är publicerade om Covid-19. Väldigt mycket av riktlinjerna och besluten har gått ut på att samhället ska vara som vanligt, och inte alls reflekterat den data jag hittar:
Ett exempel är att man definitivt kan misstänka att personer utan symtom är smittsamma, innan dom insjuknar på riktigt. Alla inresande från riskzoner, med och utan symtom, borde ha suttit i karantän, precis som dom länder som råkade ut för SARS har gjort. Dom ländernas spridning just nu är minimala. Men en sådan åtgärd kostar samhället pengar.
Så vad baserades deras beslut att avvakta på, tror du?

När dom själva inte kan motivera sina beslut vetenskapligt, när prognoserna är fel, när dom pratar om jämlikhet istället för strategier avseende containment, när dom låtsas att vi har beredskap när vi inte har det.... då börjar man till slut förstå att allt går ut på att inte ge politiska poäng till kritiker.

Är medveten om FHMs uppdrag. Att det inte är politiskt. Men alla vet att om nuvarande FHM skulle visa sig ha gjort fel, så landar konsekvenserna på nuvarande politiska ledning. Och SD skulle få väldigt mycket vatten på kvarnen indirekt. Det vet samtliga som är med och tar beslut just nu. Inklusive tjänstemännen.

Jag har väldigt många exempel på diskrepans och märkliga bedömningar tjänstemännen har gjort senaste veckorna, som antingen förklaras av total inkompetens, eller politik. Om du verkligen vill veta mer får du skicka PM.
Citera
2020-03-14, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinlo89
Varför tar Folkhälsomyndigheten helg under den värsta krisen i svensk modern historia?

Myndigheterna har förtjäntat välbehövlig vila.
Hårt jobba att brygga kaffe 4 gånger om dagen och dricka 20 koppar samt handla dammsugare på konditoriet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in