Citat:
Ursprungligen postat av
-Gambler-
Som jag förstått det så är en av kokainets effekt att det blockerar återupptaget av dopamin. Betyder detta enkelt sagt att den mängd dopamin som som vid ett givet tillfälle har utsöndrats, skulle stanna kvar (samt påökas?), snarare än att återupptas, under ett kokainrus?
Är det som så att kokain i sig självt inte utsöndrar dopamin?
Och om detta stämmer, vore det inte meningslöst att ta kokain om man inte redan innan känner sig glad?
Det är iallafall så jag upplevt det. Mår jag inte jävligt bra innan en lina ger det absolut ingen eufori alls.
Om detta jag skrev angående blockering av återupptaget av dopamin stämmer. Vore det inte en bra idé att ta en lina en minut innan man får en orgasm isf? 😊
Jag har säkert helt fel här i mina fyllespekulationer. Rätta mig i så fall, ni som kan det här, tack. 🙂
Tycker själv att jag är en idiot som brukat en tung drog utan att egentligen veta något särskilt om den, förutom dosering och biverkningar då. Verkar iofs vara vanligt att folk har noll koll på vad de sysslar med, men jag vill inte vara en av dem.
har för mig att kokain, likt amfetamin är en dnri (dopamin noradrenalin återupptagsinhibitor) och att det utsöndrar en hel del dopamin samt noradrenalin, som på grund av dess egenskaper som dnri hindras från att återupptas under en stund, vilket leder till att ruset håller i en litet tag åtminstonde.