2020-03-14, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wkblade
Var och handlade idag. Förutom att det var mer folk och fullare vagnar än vanligt så stod inte folk på större avstånd eller så. Hur är det där du bor?

Här är folk fortfarande ganska närgångna tyvärr. Det gör att jag bara går till affärer under de tider på dygnet då det är som minst där inne.
Citera
2020-03-14, 16:25
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katten37
Snackat med min pappa innan, tydligen så råder det full kaos på Willys, folk bunkrar upp. Fullt med folk, sen efter att jag snackat med min syster är det samma sak på Dollarstore hyllorna är tomma på vissa artiklar. Vad är det som händer? Folk är ta mig fan inte dumma. När vi inte kan förlita oss på vår regering och FHM ska vi inte ens nämna. Då tar folk saker i egna händer. Detta gäller Skåne i alla fall.

Tack för rapporten från Skåne🤗 om alla berättade hur det verkligen är i landet, så kommer vi kunna få en klar bild av verkningarna av denna pandemi och vilket kommer gör att vi alla kan fatta dom bästa besluten för oss själa och våra kära...
Citera
Medlem
Jack-Ryans avatar
En sån vidrig regim vi har i Sverige. Man kunde hejdat eller i vart fall dämpat smittspridningen om man satt Italien återvändarna i karantän. Sen påstår man att kulmen är nådd. Efter att så misslyckats eller struntat i att vidta några skyddsåtgärder utöver att ställa in årets högskoleprov, meddelar man att strategin nu är flockimmunitet. Fy för den lede vilka skithögar. Det enda som är säkert nu är att regimens vårdplatser är reserverade. Om vi nu kommer så långt som till nästa val, hoppas jag att folket minns vilka som är deras fiender och röstar därefter.
Citera
Medlem
Omtankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilarosa
Sådana här absurda och bortomjordiskt överdrivna inlägg får mig att skämmas över att vara del av samma diskussionstråd.

Om Sverigevänner inte var så jävla löjliga, som detta inlägg är ett klart exempel på, skulle just den här viktiga frågan tagits emot och bearbetats mycket bättre av resten av befolkningen, och vi skulle inte befinna oss i den här situationen nu. Ni förvrängde allt för att trycka ner era politiska åsikter i halsen på folk,
och det gjorde att en pandemi på ingång blev ignorerad.

Ni bär faktiskt ansvar för dom liv som kommer att skördas, som kunde ha räddats.

Det är ingen som tvingar dig till att vara en del av den här tråden. Ditt försök till att skylla det här på "sverigevänner" är på en verkligt låg nivå. Ni andra har inte sett något komma förens ni får det i ansiktet och då på sin höjd säga, "vi har varit naiva, vi såg det inte komma".
Er oförmåga att ta itu med besvärliga situationer kan däremot anses vara orsak till det extra lidande som vi eventuellt kan komma att drabbas av.
Citera
2020-03-14, 16:26
Medlem
eriklinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Någon som länk eller info om de stora askhögarna från krematorierna i Wuhan, en vän trodde inte på storyn. Borde man inte kunna räkna ut hur många som avlidit genom att beräkna volymen på askhögarna?

Inget bra bevis, askan kan komma från vad som helst, när som helst.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanke
Okej nu är det mer resonabelt. Det är strålande att man slopar karensen och läkarintyg. VAB instämmer jag till fullo med. Och att stänga skolor där det behövs lokalt är också bra men inte rätt väg att gå.
Jag anser att gymnasium och universitet bör stängas ner, dels belastar inte det några föräldrar som måste vara hemma då barnen är så pass stora att de klarar sig själva, i de flesta fall.. Det är kanske synd om några curlade vuxna barn.
Detta skulle innebära att det snabbare skulle övergås till studier online, där man enkelt kopplar upp sig precis som vanliga distansstudier idag bedrivs. Kan de flesta föreläsningar och liknande bedrivas på distans så varför inte dra nytta av det här.

Barn och unga blir inte lika sjuka, det kan man nog hitta stöd för i forskningen, men det finns inget som säger att de inte smittar lika mycket som alla andra åldrar.

Ett tag blev det nästan en trådsanning att barn inte kan få viruset för att så få fall rapporterades från Kina, men i vanlig glömsk Tegnell-ordning så tänkte man inte på att skolorna redan var stängda på grund av det kinesiska nyåret. Det som skedde var att man lät skolorna vara stängda och naturligtvis bidrog det till att barn inte smittades i samma utsträckning.

Visst, alla virus är inte likadana, men det torde nog vara allmänt känt att skolor är hårt drabbade i influensatider. Det här är en ganska enkel sak att genomföra, det skulle dessutom innebära att vi minimerar risken för att de ska bli smittspridare samt att de kan fortsätta sina studier utan att förlora månader.
Man får ju hoppas elever och lärare reagerar om det dyker upp någon sjukling i skolan.

Har svårt att se att gymnasieelever skulle sitta hemma och uggla, stängs skolor så umgås de ändå, på stan eller hos varandra. Man får betänka att det är väldigt lång tid stängningen rör sig om så ju längre detta kan skjutas upp, desto bättre.

Universitet blir liknande, många bor därtill kollektivt varför karantänen inte blir så kraftfull.

När vi väl tar till det vapnet, att stänga skolor, behövs det samköras med tömning av arbetsplatser.

Vi avvaktar säkerligen en ökning av antalet svårt sjuka och döda, är övertygad att historien kommer visa att Norge och Danmark var för hastiga på avtryckaren, till ingen nytta.

De få inkomna svenska fallen tycker jag inte motiverar stängning, trots många smittade har vi få allvarligt sjuka, vilket tyder på att vi kanske trots allt inte har exakt samma situation som Italien och Spanien.

Det med hur det smittar är naturligtvis högintressant, som jag förstår det tyder det mesta på att smittorisken är större ju mer symptom som uppvisas, sen finns det vissa saker som talar för att det även kan spridas utan att några symptom, om detta tillhör vanligheterna är det ett stort problem.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vilarosa
Ni förvrängde allt för att trycka ner era politiska åsikter i halsen på folk,
och det gjorde att en pandemi på ingång blev ignorerad.

Ni bär faktiskt ansvar för dom liv som kommer att skördas, som kunde ha räddats.

Jag tror att du något överdriver betydelsen hos skribenter på Fb. FHM, regeringen och landets kommuner och regioner fattar nog inga beslut baserade på inlägg på Fb, sociala medier eller ens etablerad media.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Människor utanför riskgrupper kan också dö. Det är inte särskilt chockerande i sammanhanget. Det dör fullt friska människor i ganska vardagliga infektioner lite hela tiden. Att man kan dra upp några enstaka storys av allvarligt sjuka eller till och med döda yngre personer är inte något motbevis mot att de som drabbas främst är äldre eller nedsatta. Och heller inget konstigt mitt under en pandemi.
Dödlighet bland yngre låg på 0.2% senast jag tittade, inte helt obetydligt utan samma nivå som högriskgrupper under vanlig influensa.
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Finns fler.

"Tegnell går emot WHO-chefens uppmaning"

"Världshälsoorganisationens generaldirektör uppmanar alla länder att hitta, isolera, testa och behandla varje fall av coronasmitta.

Statsepidemiolog Anders Tegnell håller inte med.

– Nu gäller det att fokusera på riskgrupperna så mycket som möjligt."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e8oRQO/tegnell-gar-emot-who-chefens-uppmaning

Genom att döda de eventuella riskgrupper som råkade jobba på förskola och skola (Shit, Sven-Hugo 64, astmatiker, jobbade han på skola? Ah, shit happens! )
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samuel332
Tror ni att det kommer bli likt Italien här I Sverige eller ännu värre och när tror ni skiten verkligen träffar fläkten verkar som att samhället rullar på som vanligt finns många på stan, uteserveringar osv

Det kommer bli värre utan tvekan, det kan vi nog räkna med ändå. Men det är omöjligt att säga hur illa det kommer att bli. Om 3-4 veckor kan vi kanske säga om det blev en spikrak kurva uppåt som i Italien eller om vi lyckades plana ut den. Sen har vi sett att vissa länder av någon anledning ser högre dödlighet än andra. Kan vara skillnad i kultur, sjukvård eller sociala strukturer. Ingen kan ju veta i detta läge säkert.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjerkassy
Intressant. Michael låter som Tegnell utom när det gäller testfrekvensen. Michael tycker att man måste testa testa testa för att se var viruset finns och hur det beter sig.
Varför tycker Tegnell annorlunda i den frågan när han i princip tycker likadant i allt annat som Michael säger?
Är det för att Sverige inte har kapacitet att testa så mycket som skulle behövas? Därför är det bättre att säga att det inte är viktigt?
Det finns inte kapacitet att testa alla. Förmodligen inte i något land i Europa. Och kan man inte testa extremt brett så är det helt meningslöst att fortsätta på det spåret, siffrorna skulle inte ge en verklig bild.

Därför går man vidare till nästa fas, ställer om resurserna och testar endast de som behöver vård. Man kan ändå få statistik på hur smittan sprids.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Man bör ha ett förråd hemma men att bunkra i myllret nu är ingen hit, stor risk att bli smittad.
Butikerna fyller snart på igen.

Blir nog att bunkra upp lite imorgon. För man vet inte vad morgondagen bär med sig. Allting är otydligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in