Citat:
Ursprungligen postat av
Omtanke
Okej nu är det mer resonabelt. Det är strålande att man slopar karensen och läkarintyg. VAB instämmer jag till fullo med. Och att stänga skolor där det behövs lokalt är också bra men inte rätt väg att gå.
Jag anser att gymnasium och universitet bör stängas ner, dels belastar inte det några föräldrar som måste vara hemma då barnen är så pass stora att de klarar sig själva, i de flesta fall.. Det är kanske synd om några curlade vuxna barn.
Detta skulle innebära att det snabbare skulle övergås till studier online, där man enkelt kopplar upp sig precis som vanliga distansstudier idag bedrivs. Kan de flesta föreläsningar och liknande bedrivas på distans så varför inte dra nytta av det här.
Barn och unga blir inte lika sjuka, det kan man nog hitta stöd för i forskningen, men det finns inget som säger att de inte smittar lika mycket som alla andra åldrar.
Ett tag blev det nästan en trådsanning att barn inte kan få viruset för att så få fall rapporterades från Kina, men i vanlig glömsk Tegnell-ordning så tänkte man inte på att skolorna redan var stängda på grund av det kinesiska nyåret. Det som skedde var att man lät skolorna vara stängda och naturligtvis bidrog det till att barn inte smittades i samma utsträckning.
Visst, alla virus är inte likadana, men det torde nog vara allmänt känt att skolor är hårt drabbade i influensatider. Det här är en ganska enkel sak att genomföra, det skulle dessutom innebära att vi minimerar risken för att de ska bli smittspridare samt att de kan fortsätta sina studier utan att förlora månader.
Man får ju hoppas elever och lärare reagerar om det dyker upp någon sjukling i skolan.
Har svårt att se att gymnasieelever skulle sitta hemma och uggla, stängs skolor så umgås de ändå, på stan eller hos varandra. Man får betänka att det är väldigt lång tid stängningen rör sig om så ju längre detta kan skjutas upp, desto bättre.
Universitet blir liknande, många bor därtill kollektivt varför karantänen inte blir så kraftfull.
När vi väl tar till det vapnet, att stänga skolor, behövs det samköras med tömning av arbetsplatser.
Vi avvaktar säkerligen en ökning av antalet svårt sjuka och döda, är övertygad att historien kommer visa att Norge och Danmark var för hastiga på avtryckaren, till ingen nytta.
De få inkomna svenska fallen tycker jag inte motiverar stängning, trots många smittade har vi få allvarligt sjuka, vilket tyder på att vi kanske trots allt inte har exakt samma situation som Italien och Spanien.
Det med hur det smittar är naturligtvis högintressant, som jag förstår det tyder det mesta på att smittorisken är större ju mer symptom som uppvisas, sen finns det vissa saker som talar för att det även kan spridas utan att några symptom, om detta tillhör vanligheterna är det ett stort problem.