2020-03-14, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wkblade
Var och handlade idag. Förutom att det var mer folk och fullare vagnar än vanligt så stod inte folk på större avstånd eller så. Hur är det där du bor?
Det är konstigt att medelsvensson inte bryr sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suicune
Om det nu är så att " bara äldre och sjuka" är i riskzonen för att dö, hur ser ni på Aftonbladets story om de två kinesiska kvinnorna , där de ena dog? ( efter att ha varit på bättringsvägen).
Det finns alltid undantag. Vi talar alltså en person i yngre ålder, som dels jobbat sönder under hur många dagar, bland massvis med sjuka... det i sig säger inget. Ser vi hundratals dylika fall rapporteras in kan vi börja fundera.
Citera
Medlem
Overminds avatar
Spanien i karantän. Nu kommande vecka kommer Frankrike säkerligen göra samma sak. Om 2-3 veckor gör väl Sverige det....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Tycker det är bra att Trump säger rakt ut att det här är ett kinesiskt virus. När det här är klart blir det fråga om att USA och världssamfundet måste utkräva ansvar av Kina. Vi kan inte låta kommunisterna komma undan med det här utan det kommer krävas kirurgiska attacker som slår ut ledningen i kommunistpartiet.
Jag tycker Kina ska betala skadestånd till alla länder som drabbats av Corona! Sen när deras ekonomi rullar igen, då krävs det ”playback”💰
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Varifrån kommer denna villfarelse att man skulle bli immun mot viruset?

Kineserna visste redan i januari att ingen immunitet fanns, folk som haft det en gång återinsjuknade...

Tror ni att detta virus är som vilken vanlig bakterie som helst? NEJ!

Det finns t ex ingen immunitet mot de vardagliga förkylningarna heller
(också sk "corona"). För de är olika virus. Och COVID-19 muterar hela tiden.

Tycker mig läst att de flesta experter menar att det är sannolikt att man blir immun.

https://fortune.com/2020/03/06/coronavirus-recover-test-positive-twice/

"Being reinfected with COVID-19 is possible, said Sharon Lewin, director of the Peter Doherty Institute for Infection and Immunity in Melbourne, but such an instance would be "surprising." It's possible that patients are not actually being reinfected, but that other factors—misdiagnosis, human error, or faulty tests—are giving that appearance. "

https://www.latimes.com/world-nation/story/2020-03-13/china-japan-korea-coronavirus-reinfection-test-positive

The dynamic is also playing out in other countries: Two such cases have emerged in Japan and South Korea, though the Korean patient has been released from hospital after retesting negative five times.

Scientists in and outside China agree that reinfection is a highly unlikely explanation for the patients who retest positive. They say testing errors are more likely to blame — either false negatives that resulted in patients being discharged too early, or false positives when they retested and were taken back into hospital.

Those errors could be attributed to contaminated test samples, human error while taking swabs, or an oversensitive nucleic acid test that detects strands of virus. When a person gets sick with any kind of viral infection, their immune system naturally develops antibodies that should protect them from contracting the illness again after they’ve recovered.

Even in cases where that immunity wears off, it shouldn’t be as quick as within a few days or weeks, said Dr. Keiji Fukuda, director of Hong Kong University’s School of Public Health.

“If you get an infection, your immune system is revved up against that virus,” he said. “To get reinfected again when you’re in that situation would be quite unusual unless your immune system was not functioning right.”
Citera
2020-03-14, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Ett problem är ju att även de äldre rör sig, måste röra sig ute i samhället i olika ärenden.

Därför grannsamverkan är superviktigt.

Hör av er till era äldre grannar. Ring. Behöver något handlas? Yngre kan göra deras ärenden på apoteket. Skriv erbjudande om hjälp i trapphus osv. Superviktigt att vi hjälps åt nu.
Citera
Medlem
Citat:
Om det nu är så att " bara äldre och sjuka" är i riskzonen för att dö, hur ser ni på Aftonbladets story om de två kinesiska kvinnorna , där de ena dog? ( efter att ha varit på bättringsvägen).
Ja där dog ju tyvärr en av dem vilket är djupt tragiskt. En som tillhör de 0,1% under 60 år. Tittar man på statistiken så hade hon förmodligen underliggande sjukdom, eller så jobbade hon helt enkelt ihjäl sig.
Citera
Medlem
LaLocas avatar
Varför är t ex forfarande svenska skolor öppna? Sverige som gärna vill visa att de som håller sina säkerhetsmarginaler högt när det gäller allt. Nu är det visst bara ekonomi som gäller. Fy fan säger jag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Från Expressens Coronablogg:

Det finns ännu inga siffror på hur mycket tågresandet har minskat. SJ uppger dock att nedgången märkbar.

– Affärsmöten och evenemang ställs in samtidigt som många jobbar hemifrån. Då blir det ingen trängsel på tågen direkt, säger Stephan Ray, pressansvarig på SJ, till DN.

Situationen gör att SJ eventuellt kommer att skära i tidtabellerna.

Här skulle väl staten kunna gå in med lite stöd, så att de inte behöver skära i tidtabellerna? Mer plats i tågen gör ju att folk kan få platsbiljetter med större avstånd från varandra. I det här läget får INGEN vara dumsnål, varken individer, företag eller staten.
Du förutse då att staten vill minska spridningen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katten37
Snackat med min pappa innan, tydligen så råder det full kaos på Willys, folk bunkrar upp. Fullt med folk, sen efter att jag snackat med min syster är det samma sak på Dollarstore hyllorna är tomma på vissa artiklar. Vad är det som händer? Folk är ta mig fan inte dumma. När vi inte kan förlita oss på vår regering och FHM ska vi inte ens nämna. Då tar folk saker i egna händer. Detta gäller Skåne i alla fall.
Folk sjuka. Beger sig ut och trängs. Vilken smitthärd.
Citera
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Finns fler.

"Tegnell går emot WHO-chefens uppmaning"

"Världshälsoorganisationens generaldirektör uppmanar alla länder att hitta, isolera, testa och behandla varje fall av coronasmitta.

Statsepidemiolog Anders Tegnell håller inte med.

– Nu gäller det att fokusera på riskgrupperna så mycket som möjligt."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e8oRQO/tegnell-gar-emot-who-chefens-uppmaning

Sällan har jag varit så belåten av att bo utomlands dock orolig för Sverige och mina släktingar....
Citera
Medlem
Citat:

Människor utanför riskgrupper kan också dö. Det är inte särskilt chockerande i sammanhanget. Det dör fullt friska människor i ganska vardagliga infektioner lite hela tiden. Att man kan dra upp några enstaka storys av allvarligt sjuka eller till och med döda yngre personer är inte något motbevis mot att de som drabbas främst är äldre eller nedsatta. Och heller inget konstigt mitt under en pandemi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in