2020-03-14, 16:22
Medlem
Wkblades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Det är konstigt att medelsvensson inte bryr sig.
Lösgodis plockades för fullt
Citera
Medlem
Samuel332s avatar
Tror ni att det kommer bli likt Italien här I Sverige eller ännu värre och när tror ni skiten verkligen träffar fläkten verkar som att samhället rullar på som vanligt finns många på stan, uteserveringar osv
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Italien var först ut.
När jag ser på Spaniens kurva så växer den ju exponentiellt...

Ja, det är så klart illa. Men vi vet helt enkelt inte så mycket om hur det kommer att se ut om 1 vecka, 1 månad, 6 månader. VI får vänta och se. Jag ser dock att de flesta länder är mycket försiktiga nu så vi får hoppas det inte sprider sig lika illa i Italien där det hunnit få rejält fäste eftersom de inte hade en aning om vad som höll på att hända. På så sätt har vi haft "tur" i oturen så att säga.
Citera
Medlem
AussieRedMans avatar
Någon som länk eller info om de stora askhögarna från krematorierna i Wuhan, en vän trodde inte på storyn. Borde man inte kunna räkna ut hur många som avlidit genom att beräkna volymen på askhögarna?
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katten37
Snackat med min pappa innan, tydligen så råder det full kaos på Willys, folk bunkrar upp. Fullt med folk, sen efter att jag snackat med min syster är det samma sak på Dollarstore hyllorna är tomma på vissa artiklar. Vad är det som händer? Folk är ta mig fan inte dumma. När vi inte kan förlita oss på vår regering och FHM ska vi inte ens nämna. Då tar folk saker i egna händer. Detta gäller Skåne i alla fall.

Gäller även fler ställen. Folk har tydligen äntligen slutat lita blint på myndigheterna.
Citera
2020-03-14, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Den här var bra. Läs den.

Kan bara hålla med. Läs den. Och sprid den. Mycket pedagogisk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Spanien i karantän. Nu kommande vecka kommer Frankrike säkerligen göra samma sak. Om 2-3 veckor gör väl Sverige det....

Vi är nog långt långt ifrån en karantän, så som dom håller på. Skolorna är inte ens stängda. Har lite svårt att se Sverige i en karantän.
Citera
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Märkligt hur en frisk 29-årig kvinna dör av detta. Måste vara väldigt sällsynt?

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/bada-smittades-av-corona-i-dag-ar-en-av-dem-dod/

Vissa personers eget immunförsvar kan överreagera och då dör den smittade av för många goda virusbekämtande celler i lungorna. i sådana fall försöker läkarna minska kroppens egna försvarsmekanismer..lyckas inte detta så kan patienten dö-- Så att ha ett starkt överaktivt immunförsvar kan vara dödligt..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Gäller även fler ställen. Folk har tydligen äntligen slutat lita blint på myndigheterna.
Tyvärr gör dylikt beteende mer skada än nytta i detta läge. Panik är aldrig bra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katten37
Snackat med min pappa innan, tydligen så råder det full kaos på Willys, folk bunkrar upp. Fullt med folk, sen efter att jag snackat med min syster är det samma sak på Dollarstore hyllorna är tomma på vissa artiklar. Vad är det som händer? Folk är ta mig fan inte dumma. När vi inte kan förlita oss på vår regering och FHM ska vi inte ens nämna. Då tar folk saker i egna händer. Detta gäller Skåne i alla fall.
Man bör ha ett förråd hemma men att bunkra i myllret nu är ingen hit, stor risk att bli smittad.
Butikerna fyller snart på igen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Människor utanför riskgrupper kan också dö. Det är inte särskilt chockerande i sammanhanget. Det dör fullt friska människor i ganska vardagliga infektioner lite hela tiden. Att man kan dra upp några enstaka storys av allvarligt sjuka eller till och med döda yngre personer är inte något motbevis mot att de som drabbas främst är äldre eller nedsatta. Och heller inget konstigt mitt under en pandemi.

Precis så är det och media älskar verkligen sådana här storys och lyfter gärna fram dom extra. Unga människor trillar av pinnen av all möjlig skit. T om blodförgiftningar till följd av vanliga infektioner. De dör massor av unga i hjärtmuskelinflammation osv osv osv. Allt pekar hittills på att Corona i princip enbart är farligt för gamla med bakomliggande risksjukdomar. Den absoluta majoriteten får endast milda symtom.
Citera
2020-03-14, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaLoca
Varför är t ex forfarande svenska skolor öppna? Sverige som gärna vill visa att de som håller sina säkerhetsmarginaler högt när det gäller allt. Nu är det visst bara ekonomi som gäller. Fy fan säger jag.
För att friska barn, unga och vuxna klarar av smittan enligt statistiken.

Riskgrupperna (gamla och sjuka, oftast i kombination) gör det inte. Därför har hårda restriktioner införts på sjukhus, sjukhem och ålderdomshem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in