2020-03-11, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
Ja frågan är om de fått fram teknisk bevisning eller dna? Annars kan man inte säkerställa vem som mördade Palme tyvärr. Avskriva CA har inte jag heller gjort men tror inte det var han. Återstår som sagt vem KP och de andra i Palmeutredningen pekar ut som Palmes mördare senare i vår, sommar. Här står det mer om gärningsmannaprofilen- http://anckarsater.blogspot.com/2019/08/palmemordet-2-garningsmannaprofilen.html

En intressant länk som jag tackar för.

Alla verkar vara mer eller mindre överens om att GM troligen har tidigare vana av sin Magnum 357.
Det verkar sannolikt då skotten faller i relativt snabb takt och verkar vara välriktade(Lisbeth skall ju ha klarat sig enbart på det faktum att hon i skottögonblicket vrider kroppen).

Är det då en rimlig hypotes att anta att GM har erfarenhet av sitt mordvapen?

Jag anser det..och det begränsar troligen urvalet av GMs en hel del.
Det styrker misstankarna gällande CA,men angående SE så går det i motsatt riktning exempelvis.
Citera
2020-03-11, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike

Alla verkar vara mer eller mindre överens om att GM troligen har tidigare vana av sin Magnum 357.
Det verkar sannolikt då skotten faller i relativt snabb takt och verkar vara välriktade(Lisbeth skall ju ha klarat sig enbart på det faktum att hon i skottögonblicket vrider kroppen).

Det styrker misstankarna gällande CA,men angående SE så går det i motsatt riktning exempelvis.
Det verkar dock inte speciellt svårt att skjuta två skott i snabb följd med en Magnumrevolver som man kan tro. Vet att Mördar/Palmemordspodden gjorde ett test och även han klarade det rätt lätt tydligen. Mördaren missade också det andra skottet mot Lisbet och varför han gjorde det vet vi inte heller. Så man kan inte dra någon säker slutsats om mördaren var en duktig eller dålig skytt.

https://www.youtube.com/watch?v=h4rnK4e9Rh4

"Och ja, jag provsköt givetvis ett Palmevapen (.357 magnum revolver, 6 tums pipa). Så gjorde även Josefine. Det var oerhört lätt att skjuta två snabba skott på två måltavlor på 30 cm och 1 meters avstånd. Videor kan komma att dyka upp framöver. /D" från mördarpoddens facebooksida 11/6 2018
Citera
2020-03-11, 18:08
Medlem
StuGs avatar
Utöver innehavet av en 357, gärningsmannaprofil och attityd till Palme, undvikande av provskjutning trots påminnelse, den bisarra sälja-till-knarklangare historien har vi följande :
- Bor i närheten och lokalkännedom.
- Promenerade ofta i området.
- Frekventerade konditoriet mittemot mordplatsen inte bara vid tiden för mordet utan i flera år efter mordet.

Mördaren bör antingen haft kännedom om Palmes planer och frånvaro av livvakter - eller sett Palme av en slump. CA ligger bra till för att råkat på Palme.

Vad gäller rättsmedicins utlåtande om "längd ca 180" motsäger inte det en längd på 185. Mer exakt än så är inte dessa bedömningar - höjden på ingångshål och utgångshål påverkas naturligtvis av dels höjd och vinkel på armen - inte enbart kroppslängd.

Vittnesuppgifterna inklusive kvinnans teckning kan mycket väl stämma med CA.

Framtiden får utvisa men han är betydligt mer sannolik än CP i min bok. Betydligt mer sannolik än vilken 357-ägare som helst, definitivt.
Senast redigerad av StuG 2020-03-11 kl. 18:30.
Citera
2020-03-11, 20:13
Medlem
Citat:

Ja, det är väldigt svårt att föreställa sig SE hantera magnumrevolern med fast hand samt det någorlunda kyliga agerande som GM uppvisade överlag vid gärningen. Tyvärr vet vi inte så mycket om CA som person men av det lilla som framkommit är det lätt att föreställa sig att han skulle kunna passa in på modus operandi.
Citera
2020-03-11, 23:08
Medlem
CompleteControls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
Det verkar dock inte speciellt svårt att skjuta två skott i snabb följd med en Magnumrevolver som man kan tro. Vet att Mördar/Palmemordspodden gjorde ett test och även han klarade det rätt lätt tydligen. Mördaren missade också det andra skottet mot Lisbet och varför han gjorde det vet vi inte heller. Så man kan inte dra någon säker slutsats om mördaren var en duktig eller dålig skytt.

https://www.youtube.com/watch?v=h4rnK4e9Rh4

"Och ja, jag provsköt givetvis ett Palmevapen (.357 magnum revolver, 6 tums pipa). Så gjorde även Josefine. Det var oerhört lätt att skjuta två snabba skott på två måltavlor på 30 cm och 1 meters avstånd. Videor kan komma att dyka upp framöver. /D" från mördarpoddens facebooksida 11/6 2018

Tack för den länken. Verkar ju otroligt enkelt att avfyra en magnum, trodde det skulle vara mycket svårare. Man måste såklart ha tillgång till den och kanske provat någon gång och ha ammunition (full metal piercing....). Den som överlever covid-19 fram till presskonferensen får se...
Citera
2020-03-11, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHatarInvandrare
Att både CA och Skandiamannen ställt upp på intervjuer tyder för mig på att de inte har med brottet att göra. Mördaren vill förbli anonym, och han visste att ingen skulle känna igen honom eftersom han inte bar mask. Det tyder på att han inte har nån som helst koppling till platsen, vilket CP, CA och Skandiamannen hade. Man har snöat in fullständigt på "ensam galning"-spåret och att hitta en syndabock, vilket har givit oss dessa kufar som misstänkta GM.
Du har ingen som helst koll så varför uttalar du dig? En gärningsman och ofta psykopater älskar att dupera och liksom smörja in det i ansiktet på folk.

Både hoppas och tror på CA men Gunnarsson ska ha tekniskt åkt dit så ja men hoppas på CA. Vilken skön snubbe! Bara läs hans intervju.
Citera
2020-03-14, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbacksuger4
Du har ingen som helst koll så varför uttalar du dig? En gärningsman och ofta psykopater älskar att dupera och liksom smörja in det i ansiktet på folk.

Både hoppas och tror på CA men Gunnarsson ska ha tekniskt åkt dit så ja men hoppas på CA. Vilken skön snubbe! Bara läs hans intervju.

Ja CA hade koll på utredningen (läs intervju) Han har varit min kandidat länge.
Man skulle rent teoretiskt hitta kulor i vallen på Akademiska pistolklubben som kommer från CA revolver.
Citera
2020-03-14, 15:14
Medlem
CompleteControls avatar
Citat:
Finns det någon uppgift om när konditori Svea stängde på Fredagskvällen den 28 Februari 1986?

Finns det ett exakt svar på detta? I intervjun med Paul Smith gissade han på 21:00. Från 1987 (tror jag, står i stora tråden) var det öppet till 22:00. Detta borde ju kunna grävas upp med kontakt med gamla ägare eller anställda.
Citera
2020-03-14, 17:55
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CompleteControl
Finns det ett exakt svar på detta? I intervjun med Paul Smith gissade han på 21:00. Från 1987 (tror jag, står i stora tråden) var det öppet till 22:00. Detta borde ju kunna grävas upp med kontakt med gamla ägare eller anställda.
Aftonbladet 1983-08-01 https://ibb.co/xJkfzXG
Senast redigerad av 299792458 2020-03-14 kl. 18:04.
Citera
2020-03-14, 18:49
Medlem
CompleteControls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Aftonbladet 1983-08-01 https://ibb.co/xJkfzXG

Wow. Starkt jobbat. Då måste det var en promenad han varit ute på innan bion. Nu minskade min förhoppning lite grand på detta spår. Har beställt Paul Smiths nya uppdaterade bok, ska se om han har några nya detaljer med i den.
Citera
2020-03-14, 19:04
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CompleteControl
Wow. Starkt jobbat. Då måste det var en promenad han varit ute på innan bion. Nu minskade min förhoppning lite grand på detta spår. Har beställt Paul Smiths nya uppdaterade bok, ska se om han har några nya detaljer med i den.
Jag är inte helt säker på texten "19 .00 vardagar 17 .30 lördagar Konditori Svea Sveavägen 33 är en anonym" Det bästa är att se hela texten i sitt sammanhang på Kungliga biblioteket
Citera
2020-03-14, 19:23
Medlem
CompleteControls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Jag är inte helt säker på texten "19 .00 vardagar 17 .30 lördagar Konditori Svea Sveavägen 33 är en anonym" Det bästa är att se hela texten i sitt sammanhang på Kungliga biblioteket

Precis. Som hela MOP....Men stort tack ändå. CA ligger fortfarande högst på min lista, jag vill gärna tro på en ensam galning-teorin. Men det gnager lite att det är något annat KP kommer att presentera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in