2020-03-14, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riksdagsmajoritet
Du baktalar alltså ett nyckelvittne?
Jag delar upfattning med domarna i målet och en hel del andra som föstår att LPs iakttagelser inte är sanna och inte heller lögner för att dölja något utan ett känt fenomen som handlar om sk falska minnen.

Jag förstår att du helt saknar kunskap om vittnespsykologi och vittnesanalys men att identifiera fel och orimligheter är rutin inte att baktala.

Så överlåta det här till de som begriper sig på det.
Citera
2020-03-14, 11:36
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det mesta i artikel stämmer ju och det är bara några detaljer av desinformation som smugit sig in. T ex var Sagnell (Jallai lanserade först Algernons hustru som Barbro) var aktiv senast 15 år innan mordet och då uppdagas och nerstängd av Säpo sedan länge.

De här nätverks har snarare förtydligat senaste åren. Vi vet idag att det florerade föreställningar om sovjetisk infiltration av OP som framstår som häpnadsväckande.
Man skall akta sig bland de som försöker förminska innehållet.
Ja artikeln tar upp och orienterar dem som inte vet vad vi menar.Jag vet att vi diskuterade Sagnell i tråden,men jag fick tips om en annan kvinna.Nu minns jag inte namnet men jag skrev det i tråden.

Det går att fundera över vad som döljer sig bakom nicket roel,som vill smutsa ned författaren av artikeln.

Jag har en vinkling som jag har i baktanke och det rör ryska(warzawapakten) illegalister.....brevet som postades från en liten ort...orten nämns i Grigorjevs bok han skriver ihop med Tore Forsberg...där han skriver att i den orten fanns en rysk illegalist....det här är lös info men bara något att hålla i tankarna kring desinformationsspår i första hand.

En andra tanke att ha i huvudet är att KGB avrättade folk med nackskott...de som man fängslade...man sa att de skulle friges,så att de var lugna.När personen sedan gick i korridoren så smög skytt upp bakifrån och sköt.

Det här vill jag bara mena är info att enbart ha i bakhuvudet beroende på vilken ny information som kommer ut.
Senast redigerad av zorze 2020-03-14 kl. 11:52.
Citera
2020-03-14, 11:41
Medlem
Citat:
Men för helvete kolla på klippet från 2016 där han med expressens reporter sitter i sin bil och berättar utförligt hur det gick till. Förstår inte hur man bara kan blunda för ett sånt vittne.
Ja du 2016..... vid den tidpunkten trodde sig flera vittnen ha sett CP trots att det är juridiskt klarlagt att det inte var denne. Vara foliehattar gör som du och väljer ur sammanhanget lösryckta saker för att bygga falska slutsatser.

Det är information från media och rättegångar som formar sena minnesbilder och ditt sätt att tolka är amatörmässigt.

Det är helt fantastiskt hur ni som i vacum kan dyka upp och älta skåpmat i vilda svingar.

Varför skall vi inte titta på mordplatsen, bevisen och de tidiga utsagorna systematiskt? Var är du rädd för?
Citera
2020-03-14, 11:44
Bannlyst
Citat:
Jag delar upfattning med domarna i målet och en hel del andra som föstår att LPs iakttagelser inte är sanna och inte heller lögner för att dölja något utan ett känt fenomen som handlar om sk falska minnen.

Jag förstår att du helt saknar kunskap om vittnespsykologi och vittnesanalys men att identifiera fel och orimligheter är rutin inte att baktala.

Så överlåta det här till de som begriper sig på det.
Ingen bryr sig om den senile kärringen Lisbet.

Jag pratar om Inge Morelius.
Citera
2020-03-14, 11:45
Bannlyst
Citat:
Ja du 2016..... vid den tidpunkten trodde sig flera vittnen ha sett CP trots att det är juridiskt klarlagt att det inte var denne. Vara foliehattar gör som du och väljer ur sammanhanget lösryckta saker för att bygga falska slutsatser.

Det är information från media och rättegångar som formar sena minnesbilder och ditt sätt att tolka är amatörmässigt.

Det är helt fantastiskt hur ni som i vacum kan dyka upp och älta skåpmat i vilda svingar.

Varför skall vi inte titta på mordplatsen, bevisen och de tidiga utsagorna systematiskt? Var är du rädd för?
Men peka ut vilka vittnen som säger att Lisbet sköts först? Du verkar även gå emot den tekniska bevisningen som stödjer att OP sköts först.

Förövrigt har IM aldrig sagt att det var CP.
Citera
2020-03-14, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Ja artikeln tar upp och orienterar dem som inte vet vad vi menar.Jag vet att vi diskuterade Sagnell i tråden,men jag fick tips om en annan kvinna.Nu minns jag inte namnet men jag skrev det i tråden.
Det är lite tragiskt när sådant här bekämpas med invektiv och personangrepp. Det är uppenbart en väldigt öm tå att granska DFs och andras muterade skrönor för vissa.

Fattar de inte att sådant bara gör det mer intressant.
Citera
2020-03-14, 11:47
Medlem
Citat:
Det här är typisk ickeinformation som sprids när handfasta saker saknar. Skrönande och spekumationer ersätter aldrig bevis.

Presis vad jag eftersökte, Bevis..

Om fiket var stamcafé även före eller bara efter modet på OP skulle va bra bevis,

ägaren av lokalen ska ju ha känt igen sin stamkund CA, var det en personlig bekantskap eller bara en kundrelation, tros?

För brukade CA sitta där bara efter mordet så kan det ju vara som en "minnesdag"
Citera
2020-03-14, 11:47
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Men för helvete kolla på klippet från 2016 där han med expressens reporter sitter i sin bil och berättar utförligt hur det gick till. Förstår inte hur man bara kan blunda för ett sånt vittne.

Det borttager inte vad han tidigare uppgivit i förhör och rättegångar. Som trots allt skedde decennier innan Expressen intervjun.

Det är inte att bortse eller blunda för ett vittne att konstatera utsagorna kan tolkas skiftande. Det finns fler vittnen som användits för spekulativa teoribyggen kring skeendena på mordplatsen.

Menade på intet sätt att förminska Mårelius. Dock så vet vi att han hade begränsad uppsikt över mordplatsen. Det p.g.a. avstånd, ljusförhållanden och det faktum att observationerna är inifrån en bil. Samtliga faktorer kombinerat bör därvidlag medföra tillförsikt vid bedömning av observationerna.
Citera
2020-03-14, 11:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Det borttager inte vad han tidigare uppgivit i förhör och rättegångar. Som trots allt skedde decennier innan Expressen intervjun.

Det är inte att bortse eller blunda för ett vittne att konstatera utsagorna kan tolkas skiftande. Det finns fler vittnen som användits för spekulativa teoribyggen kring skeendena på mordplatsen.

Menade på intet sätt att förminska Mårelius. Dock så vet vi att han hade begränsad uppsikt över mordplatsen. Det p.g.a. avstånd, ljusförhållanden och det faktum att observationerna är inifrån en bil. Samtliga faktorer kombinerat bör därvidlag medföra tillförsikt vid bedömning av observationerna.
Eftersom det tydligen inte går att lita på nåt vittne så innebär det att man varken kan säga att OP eller LP sköts först.
Citera
2020-03-14, 11:53
Medlem
Citat:
Men peka ut vilka vittnen som säger att Lisbet sköts först? Du verkar även gå emot den tekniska bevisningen som stödjer att OP sköts först.

Förövrigt har IM aldrig sagt att det var CP.
Genom att påstå saker rakt ut i luften utan verklighetbakgrund gynnar dig inte. Detta är en klarlagt fråga utifrån en sammantagen bild av både vittnen och tekniska omständigheter. Finns inga alternativa tolkningar.

Använder man din selektiva analysmetod kan man hävda att gm är en kvinna som samtalade med LOP och dett det var handgemäng osv osv.... Det är folietrollen signum att göra så.
Citera
2020-03-14, 11:57
Medlem
Citat:
Eftersom det tydligen inte går att lita på nåt vittne så innebär det att man varken kan säga att OP eller LP sköts först.

Du är otroligt dålig på att förstå. Man väger ihop tekniska fakta och en helhetsbild av förloppet och det eliminerar felkällor. Motsatsen är amatörmässigt. Vittnesmål är mycket ofta fyllda av antaganden etc. Finns mycket forskning kring det. Så är fallet här. Inga tvivel alls.
Citera
2020-03-14, 12:06
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:

Att inte lita på ett vittne är ett väl starkt ordalag. Det är bara mänskligt att försöka vara behjälplig. Men visst, utifrån vittnesmål kan alla kombinationer argumenteras för.

För skottordningen finns vittnen som kan avändas för båda versioner. Därutöver även distansskott, att Olof träffades av två skott , Lisbet träffades aldrig och så vidare. Finns ju även uppgiftslämnare som uppger att de hörde tre skott.

Säger inte på något sätt att du har fel. Själv är jag kluven gällande skottordningen. Båda verkar ologiska och oförklarliga. Men jag vet väldigt lite om vapen och hur det är att hantera dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in