Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
20-03-08, 21:00
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Om jag får lägga in en synpunkt ang den fråga som LL inte kunde besvara jakande i detta förhör, tycker jag att det är viktigt att fundera på hur frågan ställdes, och hur mannen beskrivs.
Frågade han verkligen om SE?

lade du märke till någon man iklädd en mörkblå rock, keps och glasögon som tydligen var omedelbart i närheten av den här platsen när skotten föll och som sen stannade kvar tills polis* männen kom till platsen, en man i 40-50-årsåldern?”

Om det är som LL säger, att han upplevde att SE kom betydligt senare och att han inte har något minne om någon blå rock, utan kanske mera mörkt beige, så beskriver ju inte förhörsledaren den personen. Åldersmässigt prickar han inte in det heller.
Här får ju LL ett helt paket serverat varav hälften inte stämmer med vad han själv minns.

Säger inte LL något om det där har man sett i media och har sina egna teorier om. Det tyder på att LL visste exakt vilken person som avsågs.
Citera
20-03-08, 21:02
Medlem
hehehos avatar
"– Man kommer peka på att de ansvariga fanns i Sydafrika, och man namnger en grupp sydafrikanska agenter som sannolikt utförde mordet.

Den så kallade Skandiamannen, Stig Engström, är inte Palmes mördare – i stället var det agenter från Sydafrika som utförde attentatet mot Sveriges statsminister i februari 1986. Det uppger en person med insyn i mordutredningen enligt journalisten och författaren Lars Borgnäs, 72.

– En person som har insyn i Palmeutredningen har kontaktat mig och sagt att Krister Petersson kommer att ge det beskedet, att de ansvariga för mordet på Olof Palme finns i Sydafrika. Man kommer redovisa den slutsatsen.

Enligt Borgnäs uppgifter har beskedet varit planerat att lämnas under en tid, men det har hela tiden skjutits upp.

”Namnger en grupp sydafrikanska agenter”
Åklagare Krister Petersson har sagt att man antingen kommer väcka åtal eller lägga ner utredningen, men att man då åtminstone kommer kunna säga vad som hänt.

– Jag är positiv till att kunna presentera vad som hänt kring mordet och vem som är ansvarig för det, sa Petersson i SVT:s ”Veckans brott” förra veckan.

Och det är så det kommer bli, enligt Borgnäs uppgiftslämnare.

– Man kommer peka på att de ansvariga fanns i Sydafrika, och man namnger en grupp sydafrikanska agenter som sannolikt utförde mordet. Men det kommer inte bli något åtal, säger Borgnäs.

Det ska inte finnas några svenskar utpekade, enligt källan.

Enligt uppgiftslämnaren kan det komma någon form av erkännande, men det är oklart vad det kommer bestå i.

”Det är planen”
– Kanske också någon form av teknisk bevisning, men allt är inte klart än.

Uppgifterna gör gällande att utredningen inte kommer läggas ner, utan att den kommer läggas vilande och att Palmegruppen troligen upplöses.

– Det är planen som man har, säger Lars Borgnäs.

Han pekar också på statsminister Stefan Löfvens inbokade resa till Sydafrika den 8-10 mars. Bland annat kommer Löfven då möta den sydafrikanske presidenten Cyril Ramaphosa.

– Det är mitt eget resonemang att det kan finnas ett samband. Att syftet kan vara att samordna hur man ska presentera det med den sydafrikanska regeringen.

Borgnäs: Tror att en svensk sköt
Lars Borgnäs själv har varit – och är – skeptisk till Sydafrikaspåret, säger han. Men han tror på det källan säger.

– Om de lägger fram starka bevis så får man tro på det. Men jag tror också att det finns en eller flera svenskar inbladad. Själv tror jag att gärningsmannen är svensk.

Bara dagar innan Krister Petersson gick ut med sitt uttalande släpptes Lars Borgnäs bok ”Olof Palmes sista steg”. I den skriver han bland annat om att Palmegruppen haft svårt för att utreda uppgifter som kopplas till Säkerhetspolisen, och att man inte granskat Säpo.

– Om det finns en svensk inblandning så är det inte osannolikt att det skulle handla om just polisen eller Säpo. Men mina uppgifter säger att man inte kommit någonvart i just den delen."
Citera
20-03-08, 21:04
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Har sett SE i media och säger därför att mannen i keps var 50-60 år? Eller hur menar du?

Du antar att det är så, eller hur?

Nu tycker jag inte du ägnar dig åt kritisk granskning. Det är självklart att JA syftar på SE. Man i keps 50-60 år. Vem i hela friden skulle det annars vara?

Ja 1989 i tingsrätten syftar han på SE. Men det har han inte gjort tidigare under förhören. Han måste förklara sitt felaktiga påpekande om att AB hade keps i de tidiga förhöret . Och då blir det Skandiamannen som han hade sett i media. Media hade målat upp att SE var ett väldigt viktigt vittne.

Han säger ju rakt ut att AB hade keps i början.
Citera
20-03-08, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Säger inte LL något om det där har man sett i media och har sina egna teorier om. Det tyder på att LL visste exakt vilken person som avsågs.
Det är inte självklart, vi vet ju inte heller vad han menar med ”sina egna teorier”
De kan ju vara att han möjligen kan tänka sig att det är han, men att den bild som framkommer i media inte är den rätta.
Teorierna skulle kunna vara att SE vill placera sig närmare i tid och rum, och att han kryddar sin historia.
Detta ville kanske inte LL spekulera om i förhörssammanhang?

Vad skulle han annars kunna haft för teorier runt detta?

”...men i och med att man har teorier om vad som har hänt med hans beteende va·, om det är rätt att uppge det i det här sammanhanget det vet jag inte...”

Ibland får man försöka att läsa lite mellan raderna också.
Citera
20-03-08, 21:19
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det är inte självklart, vi vet ju inte heller vad han menar med ”sina egna teorier”
De kan ju vara att han möjligen kan tänka sig att det är han, men att den bild som framkommer i media inte är den rätta.
Teorierna skulle kunna vara att SE vill placera sig närmare i tid och rum, och att han kryddar sin historia.
Detta ville kanske inte LL spekulera om i förhörssammanhang?

Vad skulle han annars kunna haft för teorier runt detta?

”...men i och med att man har teorier om vad som har hänt med hans beteende va·, om det är rätt att uppge det i det här sammanhanget det vet jag inte...”

Ibland får man försöka att läsa lite mellan raderna också.

Ja, och där läser man att LL inte såg SE
Citera
20-03-08, 21:23
Medlem
[quote=heheho|70604353]"– Man kommer peka på att de ansvariga fanns i Sydafrika, och man namnger en grupp sydafrikanska agenter som sannolikt utförde mordet.–

Han pekar också på statsminister Stefan Löfvens inbokade resa till Sydafrika den 8-10 mars. Bland annat kommer Löfven då möta den sydafrikanske presidenten Cyril Ramaphosa.

– Det är mitt eget resonemang att det kan finnas ett samband. Att syftet kan vara att samordna hur man ska presentera det med den sydafrikanska regeringen."

Stefan Löfven ställer in resa till Sydafrika – på grund av corona

Krishanteringsrådet har hållit möte om coronaviruset – och efteråt kallade Stefan Löfven till presskonferens.
Där meddelade statsministern att han ställer in sin och utrikeshandelsminister Anna Hallbergs resa till Sydafrika.

https://www.expressen.se/nyheter/stefan-lofven-staller-in-resa-till-sydafrika/
Citera
20-03-08, 21:31
Medlem
Citat:
Ja, och där läser man att LL inte såg SE
Du läser in det du tycker passar. Jag ser något helt annat i kontexten.
En alldeles utmärkt metod att förvirra vittnen genom att beskriva personer på ett sätt som inte stämmer med den egna minnesbilden är det ändå.

Tillägg. Den ende person som LL sett i mordplatsens omedelbara närhet var ju AB.
Lätt hänt att bli förvirrad om man då får en fråga om en annan man med ett blått plagg men av annan modell som också befann sig där.
Senast redigerad av MacMackay 20-03-08 kl. 21:51.
Citera
20-03-08, 21:43
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ja 1989 i tingsrätten syftar han på SE. Men det har han inte gjort tidigare under förhören. Han måste förklara sitt felaktiga påpekande om att AB hade keps i de tidiga förhöret . Och då blir det Skandiamannen som han hade sett i media. Media hade målat upp att SE var ett väldigt viktigt vittne.

Han säger ju rakt ut att AB hade keps i början.

Problemet med det första förhöret är att protokollet är en polisiär sammanfattning.

Det är utifrån det protokollet JA får frågan i tingsrätten om mannen i keps och då tydligt säger att det inte var AB utan den äldre mannen, dvs SE.

Det är ju hela poängen i tingsrätten. JA korrigerar polisens misstag i det första förhöret.
Citera
20-03-08, 22:30
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Som jag skrivit tidigare så har jag inga förutfattade meningar om vem som är mördaren. Så lägger de bara fram tillräcklig teknisk bevisning (ja det måste nog vara det för att slutligen stänga målet) mot någon så är jag nöjd. Ska jag ändå säga något om vad min egen magkänsla säger så tror jag inte på SE. Han känns för mig helt fel. Så det värsta som kan hända är som jag ser det att de för fram SE som gärningsman med hjälp av några slags indicier och utan teknisk bevisning. Då känns det allt annat än bra.
Citera
20-03-08, 23:16
Medlem
Är det någon som vet om det finns några sjöar kring fjällstugan i Idre där Skandiamannen bodde efter mordet och om man har dykt efter vapnet där?
Citera
20-03-09, 00:00
Medlem
Sobrilbils avatar
Det är väl uppenbart att Filter ljugit om att de fått information från PU angående vilket PU:s huvudavsnitt är? Eller har jag missuppfattat något? Men oavsett hur det ligger till, är det inte ett väldigt allvarligt brott att ljuga offentligt om en sådan sak?
Citera
20-03-09, 00:14
Medlem
299792458s avatar
Citat:
”Något äldre lite bastant karl” om jag minns rätt, knappast JÅS.

1.09 och 1.14.45 ungefär.

http://www.nationensfiende.se/wp-content/uploads/fup/Part10.mp3
Ja, från 1.14.45 till 1.16.20 han skiljer tydligt mellan AB (mannen i blå täckjacka) och SE ("en äldre man mellan 50 och 60 årsålder" "med keps")

SE såg Lars J strax innan polisen kom, två till tre minuter efter mordet.
Senast redigerad av 299792458 20-03-09 kl. 00:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in