2020-03-14, 09:40
Medlem
GalFisks avatar
Nuddar du magneten med tungan, eller är den helt isolerad? Att nudda två olika metaller med något fuktigt samtidigt leder till elektrisk ström och frisatta joner.
Citera
2020-03-14, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Sa inte att det handlade om smak. Men om det är oljor och vätskor som du säger, så kan det väl mycket väl vara just smak...

Men du menar alltså att det skiljer sig beroende på om man håller en magnet emot eller inte?

Nope.. Detta är Kemi delen av forumet.. Du förstår väl att metall inte avdunstar.. Det är just avdunstning av ett ämne som är smak och lukt.. Kolla på videon så förstår du vad jag menar jag är ingen professor i fysik :P
Citera
2020-03-14, 10:47
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av detblirintebra
Nope.. Detta är Kemi delen av forumet.. Du förstår väl att metall inte avdunstar.. Det är just avdunstning av ett ämne som är smak och lukt.. Kolla på videon så förstår du vad jag menar jag är ingen professor i fysik :P
Så"smaken" är olika?
Citera
2020-03-14, 11:25
Medlem
Citat:
Så"smaken" är olika?

Om den är "olika" är oväsentligt då metall inte har någon smak..
Citera
2020-03-14, 11:41
Medlem
PotatisLampans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Byter den tillbaka till ingen smak då man hä'r bort den?

(Till sydröna läsares fromma må infogas att detta här (som jag föredrar att skriva hä'r, till antydan av etymologin!) är en verbform, motsvarande rikssvenska häver som norr om Uppsala fungerar som en motsvarighet till eng. put, alltså = "sätter", "ställer" "lägger" etc.)!
Spiken smakar typ surt så länge jag har magneten mot den, det funkar med små och stora magneter
Citera
2020-03-18, 18:53
Medlem
PotatisLampans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Nuddar du magneten med tungan, eller är den helt isolerad? Att nudda två olika metaller med något fuktigt samtidigt leder till elektrisk ström och frisatta joner.
Jag kan hålla i eller låta magneten hänga på spiken o det smakar konstigt endå.
Asså jag har tungan mot spiken sen sätter jag fast en magnet och då ändrar spiken smak tills jag tar bort spiken
Citera
2020-03-18, 19:00
Medlem
constants avatar
Citat:
Men tråden handlar faktiskt om att metall smakar annorlunda under vissa förhållanden.
Citera
2020-03-18, 19:29
Medlem
Citat:
Men tråden handlar faktiskt om att metall smakar annorlunda under vissa förhållanden.

Citera
2020-03-18, 19:32
Medlem
constants avatar
Citat:
Men du kan få en smakupplevelse av metall. Det kan i alla fall jag. Möjligt att det är en superkraft, men så är det.
Citera
2020-03-18, 23:29
Medlem
Citat:
Men du kan få en smakupplevelse av metall. Det kan i alla fall jag. Möjligt att det är en superkraft, men så är det.

Det är oljorna från dina fingrar och bakterier du känner smaken av.. kolla på videon jag länkade så förstår du och lär dig lite på köpet
Citera
2020-03-18, 23:57
Medlem
constants avatar
Citat:
Det är oljorna från dina fingrar och bakterier du känner smaken av.. kolla på videon jag länkade så förstår du och lär dig lite på köpet
Och då finns inga smaker här?
Citera
2020-04-04, 17:34
Medlem
Kan den ej vara smutsig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in