2020-10-22, 20:59
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av detblirintebra
Nope.. Detta är Kemi delen av forumet.. Du förstår väl att metall inte avdunstar.. Det är just avdunstning av ett ämne som är smak och lukt.. Kolla på videon så förstår du vad jag menar jag är ingen professor i fysik :P
Hittade en rolig sak om ämnet, och kom då att tänka på den här tråden:
Citat:
Metallsmak
De flesta människor är bekanta med denna smak ("blodsmak") som uppstår av exempelvis kopparjoner - Cu2+ eller järnsulfat - FeSO4, men forskning tyder på att det snarare är luktsinnet som är inblandat här än smaksinnet. En anledning till att biologer tvekar att räkna metallsmak som grundsmak kan också vara att den normalt inte är förknippad med födoämnen, men förespråkare menar att de flesta försökspersoner tydligt kan identifiera och särskilja den från andra smaker och att den därför borde räknas som en av grundsmakerna.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Grundsmak#Metallsmak
Citera
2020-10-29, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av detblirintebra
Om den är "olika" är oväsentligt då metall inte har någon smak..
Vissa metaller har visst smak och en del oerhört karakteristiska. Det har naturligtvis inte med deras flyktighet att göra utan upplösningen/reaktionen med saliven när oxid/hydroxid/karbonat/sulfid-skiktet på metallens yta kommer i kontakt med tungan. Med andra ord har korrosionsbeständiga metaller ingen/nästan ingen smak medan de mindre ädla metallerna kan ha tydligare smak.

Som redans nämnts känner vi igen joner av koppar och järn som typiskt "metallisk" smak men det finns även metaller som har en smak som påminner om vitlök. Kommer tyvärr inte på vilken det var för tillfället (inte Tellur som ger en vitlöksartad andedräkt) men har för mig det var någon som man inte bör slicka på då den inte var hälsosam.
Citera
2020-11-16, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Vissa metaller har visst smak och en del oerhört karakteristiska. Det har naturligtvis inte med deras flyktighet att göra utan upplösningen/reaktionen med saliven när oxid/hydroxid/karbonat/sulfid-skiktet på metallens yta kommer i kontakt med tungan. Med andra ord har korrosionsbeständiga metaller ingen/nästan ingen smak medan de mindre ädla metallerna kan ha tydligare smak.

Som redans nämnts känner vi igen joner av koppar och järn som typiskt "metallisk" smak men det finns även metaller som har en smak som påminner om vitlök. Kommer tyvärr inte på vilken det var för tillfället (inte Tellur som ger en vitlöksartad andedräkt) men har för mig det var någon som man inte bör slicka på då den inte var hälsosam.

Arsenik lämnar tydligen en vitlöksliknande smak efter sig (Nä, jag har inte provat), eller om det är ett symptom på arsenikförgiftning. Metalliska fosfater och sulfider smakar också riktigt illa, vilka inte är helt ovanliga på silverbestick som inte används ofta.

Smakförändringar på metaller tillsammans med magnet låter som någon galvanisk process, jämför med att sätta tungan på polerna på ett 9V-batteri om det är laddat eller helt urladdat.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in