2020-03-13, 23:58
Medlem
PotatisLampans avatar
så som det står i titeln, varför blir metallen typ sur när man har tungan på den och här dit en magnet
Citera
2020-03-14, 00:07
Medlem
NormanRosemonts avatar
Elektronenera börjaar rröra på sig. Precis som att sätta tungen mot en kraftiare battari.
Citera
2020-03-14, 00:21
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=BqLH-nTZEOc

You can't smell metal
1 199 439 visningar•10 maj 2019

------------------------------------

*smells a penny”
normal people: that smells like metal
nilered: that smells like 1 - o c t e n - 3 - o n e
Senast redigerad av detblirintebra 2020-03-14 kl. 00:24.
Citera
2020-03-14, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PotatisLampan
så som det står i titeln, varför blir metallen typ sur när man har tungan på den och här dit en magnet

Jag smakade just på ett rostfritt knivblad, och kände inget.

Sedan hä'de jag dit en magnet, en sådan där som bönderna stoppar i sina djur för att samla upp alla gamla ståltrådsfragment så att de inte ska få magsår, och kände fortfarande ingenting.

Vad använder du för magnet, karl? Och känner du skillnaden i smak bara just när du sätter dit/drar bort den, eller hela tiden, när den bara sitter där???
Citera
2020-03-14, 00:40
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr

Sedan hä'de jag dit en magnet, en sådan där som bönderna stoppar i sina djur för att samla upp alla gamla ståltrådsfragment så att de inte ska få magsår, och kände fortfarande ingenting.
Du får testa med något som är magnetiskt.
Citera
2020-03-14, 00:44
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av detblirintebra
You can't smell metal...
Det kanske inte handlar om smak, men visst känner du något på tungan om du slickar på exempelvis järn? Jag testade nu med ett bestick av rostfritt, ingen smak, men däremot på en usb-kontakt som antagligen är magnetisk. Jaja, den var inte inkopplad :-)

Edit: Testade med magnet, och varken gaffeln eller usb-kontakten var magnetisk.
Senast redigerad av constant 2020-03-14 kl. 00:47.
Citera
2020-03-14, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Du får testa med något som är magnetiskt.

Magneten fastnar bra vid stålet. Jag valde just rostfritt därför att den metallen enligt min erfarenhet inte har någon smak i sig själv (till skillnad från kolstål, koppar och diverse annat)!
Citera
2020-03-14, 00:49
Medlem
constants avatar
Citat:
Magneten fastnar bra vid stålet. Jag valde just rostfritt därför att den metallen enligt min erfarenhet inte har någon smak i sig själv (till skillnad från kolstål, koppar och diverse annat)!
Fast rostfritt stål är inte magnetiskt.

Edit: Vad smakar din gaffel mer än maten den har på sig?
Citera
Medlem
PotatisLampans avatar
Citat:

Vad använder du för magnet, karl? Och känner du skillnaden i smak bara just när du sätter dit/drar bort den, eller hela tiden, när den bara sitter där???
det smakar under hela tiden då den sitter där stilla. jag använder en neodymium magnet
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det kanske inte handlar om smak, men visst känner du något på tungan om du slickar på exempelvis järn? Jag testade nu med ett bestick av rostfritt, ingen smak, men däremot på en usb-kontakt som antagligen är magnetisk. Jaja, den var inte inkopplad :-)

Edit: Testade med magnet, och varken gaffeln eller usb-kontakten var magnetisk.

Metal har varken smak eller lukt.. det är oljor och vätskor du smakar.. har du kollat på videon?
Citera
2020-03-14, 00:50
Medlem
PotatisLampans avatar
Citat:
jag tog en spik
Citera
2020-03-14, 00:52
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av detblirintebra
Metal har varken smak eller lukt.. det är oljor och vätskor du smakar.. har du kollat på videon?
Sa inte att det handlade om smak. Men om det är oljor och vätskor som du säger, så kan det väl mycket väl vara just smak...

Men du menar alltså att det skiljer sig beroende på om man håller en magnet emot eller inte?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in