Citat:
Ursprungligen postat av
GrecoBe
Jag bryr mig inte om andras åsikt om mig.
Hela ditt inlägg är helt ovidkommande till vår diskussion.
Men låt mig säga såhär, om du är med en intelligent person och ni hänger med en person som är mindre intelligent än er.
Så kommer ni båda uppfatta detta gemensamt, se på varandra, kunna tala över huvudet på den personen, le åt det, utan att han eller hon uppfattar det eftersom hen inte hänger med eller kan förstå er intelligens.
Människor är kapabla att avgöra andras intelligens, om dom är smartare eller mindre smarta än dig och kategorisera dessa utefter deras intelligensnivå.
Det du beskriver är mer av en karaktär en människa har. Inte intelligens. En ödmjuk människa kan vara tyst i ett samtal och uppfattas mindre utåtriktad och också därför mindre intelligent.
Någon som har ett behov av att hävda sig genom att ständigt höras är inte mer intelligent än någon som sitter tyst och lyssnar. De tysta personerna är mer analytiska men kanske har svårare att uttrycka det i tal eller skrift. Östasiater som Japaner eller Nordkoreaner är bra exempel deras medel IQ ligger mellan 110 och 113 på IQ skalan. De är oftast tysta och analytiska och saknar vårt europeiska sätt att tala högt och föra långa dialoger. Vi mäter fortfarande intelligens efter anglosaxisk mått eftersom vi ansåg vår kultur och intelligens var överlägsen.
Det studeras mycket i det just nu framförallt inom genetiken varför vissa grupper kan ha högre IQ än andra raser/grupper. . Man tar även upp i detta sammanhang även EQ, dvs "emotional quota" vilket visar helt andra värden av intelligens.
Vår syn på intelligens och vilka verktyg vi bör använda förändras just nu.
Spännade och skrämmande att följa utvecklingen.