Citat:
Ursprungligen postat av
GrecoBe
Jag bryr mig inte om andras åsikt om mig.
Hela ditt inlägg är helt ovidkommande till vår diskussion.
Men låt mig säga såhär, om du är med en intelligent person och ni hänger med en person som är mindre intelligent än er.
Så kommer ni båda uppfatta detta gemensamt, se på varandra, kunna tala över huvudet på den personen, le åt det, utan att han eller hon uppfattar det eftersom hen inte hänger med eller kan förstå er intelligens.
Människor är kapabla att avgöra andras intelligens, om dom är smartare eller mindre smarta än dig och kategorisera dessa utefter deras intelligensnivå.
Att ha hög logisk/matematisk intelligens behöver inte betyda att man är smart. Varför existerar uttryck såsom "streetsmart"? Om andra i tråden (som för övrigt handlar om Big Brother 2020) inte hänger med i dina resonemang, är det verkligen smart att fortsätta ödsla tid på diskussionen?
"Jag bryr mig inte om andras åsikt om mig." Logisk intelligens är inte den enda formen av intelligens (Howard Gardners teori är ett bra exempel). Kombinationen av hög logisk intelligens/IQ och lägre intelligens av andra typer kan göra att man kan ge ett ofördelaktigt intryck. Fast det spelar ju ingen roll i slutändan, om man inte bryr sig om andras åsikt, så frågan är varför jag ens skriver det.