2020-03-13, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anosh3
Hur många tror ni kommer dö i Sverige av det här? Helt ärligt.

För egen del tror jag det beror vilken takt på utvecklingen vi får. Allt hänger nu på att få så långsam utveckling som möjligt, då kan vi nog klara oss runt 1000 döda, kanske 1300 för att gissa lite. Fortsätter det i samma takt som nu och vården kollapsar likt norra Italien kan vi nog lägga på en nolla där. Detta inklusive indirekta dödsfall kopplade till överbelastning på vården
Citera
Medlem
Francos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Landstinget har tyvärr lagt ut all verksamhet på entreprenad, av besparingsskäl. De privata entreprenörerna har ingen lagerhållning, av besparingsskäl. Allt ska vara så billigt som möjligt, för folk vill ha låga skatter. Och nu får vi betala priset för detta.
Men vad gör det, vi har ju fått "jobbskatteavdrag"!

Jag håller med, Jobbskatteavdrag och jag skrattar hela vägen till banken, jag menar till min aktieportfölj. Visst fan skulle slantarna räckt till mycket inom sjukvården idag om vi bara 2015 prioriterat rätt. Tydligen ville politikerna annat. Det var inte prat om öppna era hjärtan, här skulle vi banne mig öppna rövhålet på vid gavel och ta emot och idag har vi svaret, tyvärr.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Det där med toapapperet var jobbigt. Tomt i de fem affärer jag letat i. Vad ska ni göra med allt toapapper, och vad ska vi andra torka oss med?

Hoppas på att duschen håller i sig. Men som andra påpekat. Att torka sig i röven kommer vara trivialt i jämförelse med andra problem som uppstår. Vill tillägga att alla som under denna kris inte vet hur de ska kunna torka sig i röven. Ifall ni klarar er igenom detta. Gå ut och upplev naturen lite mer. Det är ändå därifrån vi kommer och det är vårt rätta habitat. Förlorar vi kontakt med det så förlorar vi en del av det som gör oss till starka överlevare. Och kanske vi förlorar vår förmåga att propagera oss in i framtiden helt och hållet.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Corona ger inte snor och nysningar. Så nyser och snorar någon är det en vanlig förkylning.

Corona däremot sätter sig i luftrören (torrhosta) och sedan eventuellt lungorna.

Det är alltså torrhostan du ska akta dig för.

Då har jag haft corona en vecka nu. Skönt att ha det gjort
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Inga alls. Titta på SARS, MERS, Ebola och allt vad det heter. Dessa är mycket dödligare är COVID-19. Har inte skett några större förändringar inom världspolitiken för det.
Nej dom bara avslutade karantänen av Italien och öppnade alla stängda skolor i Europa efter senaste ebola utbrottet och fortsatte som vanligt.
Citera
2020-03-13, 22:52
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y-fronten
Varför hamstras det skithuspapper? Man får inte rännskitan av Corona.

Jo faktiskt så får 5% av studerade fall diarré och 4% kräkningar. Men ända inget att hamstra till
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Hahaha herregud. Sälja toapapper på tradera. Lite tidigt ute? Eller?

Vänster hand funkar lika bra, Indian style
Citera
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timmerstock
När aktiveras försvarsmakten?
Borde de inte ha flera jätte lager med medicinsk utrustning? Eller är det MSB som ska stå för det?

Nej.

Sverige kunde haft resurserna. Sverige hade kunnat vara rustat för kris. Men att hålla lager kostar mycket pengar. Förr var vi rustade men det är vi inte längre.

Våra politiker och journalister ville hellre lägga pengarna på att ta hit 2 miljoner afrikaner och araber. Och det var vad som skedde.

Nu betalar vi priset vilken dag som helst. Min gissning är att svensk intensivvård kollapsar inom en till två veckor.

Att ta hit 2 miljoner afrikaner och araber var viktigare.
Citera
Medlem
Det kostar oss alltså två quattro stagionis, en stor Fanta och ett Netflix-abonnemang att rädda livet på 80 000 coronasmittade människor i år. Det är inte dyrt.
Citera
Medlem
-DaRude-s avatar
Enligt tillgänglig data är dödligheten bland i övrigt friska, eller med ej kända åkommor, under 1 % totalt sett. Störst risk löper bl.a. diabetiker och de med hjärt- och kärlsjukdomar (9,2 % och 13,2 %)

Dödligheten i relation till ålder ser ut som följande:

0-29 - 0%
30-39 - 0,1%
40-49 - 0,1%
50-59 - 0,6%
60-69 - 2,7%
70-79 - 9,6%
80-89 - 16,6%
90> 19%

Den stora skillnaden mellan covid-19 och säsongsinfluensan tycks vara att ålderskategorin 60-69 år nu drabbas något hårdare samt att covid-19 är betydligt smittsammare. Man får avvakta och se hur viruset tar sig helt enkelt. Att bunkra upp i en underjordscylinder känns dock överdrivet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y-fronten
Varför hamstras det skithuspapper? Man får inte rännskitan av Corona.

Ooh den bjöd du på, jo tyvärr, diarré är ett symptom som drabbar många av de Corona smittade. 👍
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Snälla söta rara du.

Oh so cute men nej. SARS dödade 20 000 - på 24 månader.

COVID-19 siffror dubblas varannan dag. You do the math.

SARS hade väl typ 10% dödlighet och MERS över 30%. Båda två hade konstaterade fall i runt 30 länder medan COVID är mer eller mindre över hela världen.

COVID är ju inte ens nära de siffrorna.

Kanske du som ska ”do the math”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in