2020-03-13, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cating
Du kan ha rätt, och du kan ha fel. Som sagt jag förstår hur du menar, men jag håller inte riktigt med dig. Att förlita sig på taktiken med flockimmunitet, när man inte vet om människor de facto blir immuna är i mitt tycke ett alltför högt spel att bedriva.
Du har absolut en poäng, en poäng jag hoppas är fel Tiden får utvisa, det är en jäkla verklighet vi lever i. Jag håller tummarna för oss alla!

Edit: troligtvis därför man pratar så mycket om att stänga skolorna vid rätt tidpunkt, man måste få en viss andel barn smittade och vill därför inte dra i den spaken för tidigt. Troligtvis därför Stefan Lövén såg så trasig ut på pressträffen idag, han är insatt i vad för spel som spelas och vad som ligger i vågskålarna. Fy fan, fick helt plötsligt mer respekt för alla inblandade. Att tvinga sig själv att agera såhär (om min tes stämmer), tufft.

Att man däremot låtit vården och vår förberedelse där falla så förbannat, det skall man stå till svars för efter allt är över. Men... baserat på de fakta som finns och de förutsättningar vi har... jag tror banne mig de agerar så bra man kan. Samma med UK.
Senast redigerad av Ibis 2020-03-13 kl. 19:45.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Om gränserna är stängda i hela Europa lär de inte komma så långt

Kanske är våran räddning då
Citera
Medlem
welcometorealitys avatar
Transport av gods kommer inte att påverkas, när Danmark stänger gränsen..
Citera
Medlem
Är inte Italiens statistik anmärkningsvärd? 1016 döda och 15113 bekräftade fall just nu. Knappt 7% och mycket högre än vad man hört globalt. Det kommer säkert vara några fler av de bekräftade fallen som dör framöver också. Varför tror ni det ser ut så?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Går det inte att tvätta av engångsskydden inom sjukvården? Både ekonomiskt och bra för miljön.
God ide! Kanskje engangs-beskyttelsesdrakter kan behandles med uv-lys og andre ting for å drepe både virus og bakterier?
Citera
Medlem
Panik idioter, Corona larmet tar fram egoismen samt oförmögenheten att tänka på egen hand.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeptemberRain
Poängen är att de bekämpar smittspridningen för att rädda danska liv och då går det inte att ha en aktiv smitthärd på bakgården.

Vadå "på bakgården"? Vilka ska komma till Danmark för att vara sjuka på deras agtor istället för var de kommer ifrån egentligen? Nej, känns som en desperat åtgärd, vilket ju är oroande nog i sig.
Citera
2020-03-13, 19:38
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrawfordPepsiBoner
Dum fråga, men

Viruset är luftburet.
Innebär det att jag kan få det i mig genom vinden?
Om någon hostar eller nyser i närheten och vinden ligger ogynnsamt för dig finns i alla fall en teoretisk chans. Viruset är lika luftburet som snordroppen den färdas i.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Den senaste statistiken visa att män löper 2,8 risk att dö, medan kvinnor har en risk på 1,7%.
Folk som är över 60 år har en ökad risk på 3,8%, de över 80år en risk på 14,7%
Hjärtsjukdom ökar risken med 10%
Högt blodtryck 8%
Astma 7%

Ökar risken med eller ökar risken till?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Är inte Italiens statistik anmärkningsvärd? 1016 döda och 15113 bekräftade fall just nu. Knappt 7% och mycket högre än vad man hört globalt. Det kommer säkert vara några fler av de bekräftade fallen som dör framöver också. Varför tror ni det ser ut så?

Fast det är betydligt fler som är smittade än bekräftade fall.

Då sjunker 7 procenten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balonzo
Nu mer än aldrig önskar jag att Skåne ska tillhöra Danmark.

Är det katastrof larm i din värld?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Går det inte att tvätta av engångsskydden inom sjukvården? Både ekonomiskt och bra för miljön.

Silvernitrat har sagts vara ett bra sätt att rengöra ansiktsskydd. Men de går nog inte att köras i tvätten. De ska ju behålla sin förmåga att filtrera bort väldigt små partiklar. Görs antagligen obrukbara av vanliga tvättmetoder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in