2020-03-13, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenKamrat
Jag jobbar i restaurang och ikväll är stället proppfullt.. verkar som att ingen bryr sig. Hittade vår bartender på muggen när han hosta lungorna ur sig. Fråga chefen varför han ens va här och fick svaret att ingen annan kan. Härlig inställning.

Katastrof. Svensson verkar inte fatta vad dödlig pandemi betyder.
Citera
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Brandkår och militär är antagligen dimensionerade för de behov som kan förutses, och anses förmodligen utnyttja den kapaciteten. Men det blir nog svårare att övertyga Sveriges befolkning om att vi behöver finansiera en vårdkapacitet som kanske tiofalt överstiger den vardagliga. Det rör sig om åtskilliga hundra miljarder i ökade skatteuttag, knappast möjligt i dagens läge.

Om man väljer bort att ordnar försörjning halva arabvärldens arbetsföra män, så kanske vi skulle kunna få några små ören över till lite extrautbildad sjukvårdspersonal för kristider som jobbar med annat i vanliga fall?

Själv velade jag, och alla jag kände, runt i skogen i 10 månader på 80-talet för skattepengar. Lärde mig att gräva gropar, elda i kamin och marschera i takt. Till den skiten fanns det minsann pengar.

Det är en fråga om VILJA.
Citera
Medlem
Nadishodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Dom säger ingenting för det här passar väl inte in i deras världsbild...eller värdegrund

Viruset är väldigt bra för miljön, vilket nog inte är så svårt att räkna ut. Men det är nog lite väl kontroversiellt att rida på den vågen. Produktionen och diverse giftiga utsläpp minskade ju enormt i Kina.
Citera
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenKamrat
Jag jobbar i restaurang och ikväll är stället proppfullt.. verkar som att ingen bryr sig. Hittade vår bartender på muggen när han hosta lungorna ur sig. Fråga chefen varför han ens va här och fick svaret att ingen annan kan. Härlig inställning.

Ska han smitta alla gästerna också?
Det är nån slags störning som gör att svenskar inte visar hänsyn till omgivningen, dvs vistas ute bland människor när de är sjuka.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockys98
Kärnkraftverken i stabsläge nu

https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/k%C3%A4rnkraftverk-i-stabsl%C3%A4ge-efter-coronaviruset-1.25376313
Citat:
”Både Ringhals och Forsmark har bekräftade fall bland sina anställda.
Känns lagom stabilt. Elavbrotten kanske kommer trots allt? Då börjar nog kaoset på riktigt.
Citera
2020-03-13, 20:16
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopplykta
Tror det bara handlar om att äldre människor ha sämre immunförsvar.

Hursomhelst kommer detta virus knappast påverka folk under 65 mer än den årliga influensan.

Märks att du intre varit i kontakt med någon yngre som har Covid-19, pröva det först. Kom tillbaka sen.
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LatteImorgonTack
På SVT sägs lite kryptiskt: "Stefan Löfven sade att han vill förbereda svenska folket på att fler beslut som stör vardagslivet kan komma med kort varsel. Han vill inte precisera vilka beslut det kan handla om"

Nån som sitter inne med förhandsinfo på vad det kan röra sig om?

Löfven agerar helt fel och för sent hela tiden, litar man på den idioten så får man skylla sig själv.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Peter Wolodarski visar återigen att han håller på att klippa navelsträngen:

https://www.dn.se/ledare/peter-wolodarski-stang-ned-sverige-for-att-skydda-sverige/

Alltså, jag trodde aldrig att jag skulle säga så om något från Wolodarski, men det där var utomordentligt väl skrivet. Och alldeles sant!

Det som krävs nu, är att Regeringen helt kopplar bort FHM från beslutsfattandet, tar råd av andra smittskyddsläkare (t.ex. Björn Olsén) samt utländsk kompetens (från Kina t.ex.). Bara det att dom (Regeringen) går ut och säger att FHM har haft fel, och ber om ursäkt för att dom lyssnade, skulle läka en del av förtroendeskadorna. För nu lyssnar inte folk på några myndigheter alls längre, det är "var man för sig själv", tokpreppning och värre saker ändå...

FHM kan väl göra en utredning om förekomsten av mjältbrand i marker där man begravt fårkadaver eller något, under tiden... Något där de inte kan skada någon sådär omedelbart.

Nu ska jag gå ut och handla två fulla kassar till, innan affären stänger klockan 21. (Har ingen bil.)
Citera
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Danmark stänger gränsen och kallar in militären.

Och sverige vill inte ens stänga ner alla skolor än???

Kommer nog stänga ner dom över helgen. Helt sinnessjukt at skolorna inte redan är stängda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Och där kom det jag befarade...

"Sveriges kärnkraftverk har gått upp i stabsläge sedan både Ringhals och Forsmark har bekräftade coronafall bland sina anställda"

strömavbrott att vänta framöver då.

Får hoppas på immunitet så att de som insjuknar nu kan återgå till arbetet senare...
Citera
2020-03-13, 20:17
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Jag kan inte kommentera huruvida Italiens sjukvård har kraschat eller inte. Jag hämtar inte min information från oseriösa källor som facebook och flashback. Däremot kan vi ju konstatera att de av flera skäl har lyckats smitta en väldigt stor andel äldre och en stor mämgd personer som redan var under vård, så de får höga dödstal.

Men jag tror att du har helt rätt i att Italien har 100 000 smittade, och mycket mer därtill. Troligen uppåt miljonen eller miljoner.

Varför?
De testar bara vid sjukhus, d v s bara de som söker vård blir testade. De som hostar och har typ 37,5C i två dagar (de flesta) söker ofta inte vård. Har en kompis som spenderade en vecka i norra delen av norra Italien på ett litet ställe som inte hade några rapporterade fall för 1 vecka sedan. Vid hemkomsten har alla i sällskapet testats positivt här i Sverige inom 6 dagar (men mår bra, bara en av fem har haft 38C i två dagar, de andra mycket mildare symptom och två redan symptomfria). Smittan är allmänt spridd över åtminstone hela övre halvan av landet.

Varför är det bra?
Det visar att väldigt många som smittas får mycket lindriga symptom. Med andra ord kan vi ju konstatera att om du inte är 75+ eller har andra allvarliga problem så kommer du att klara detta fin-fint.
Dessutom: kanske kommer Italien också komma igenom detta mycket snabbare än vi tror. Många har redan haft viruset och är immuna. De har redan exponerats och kommer inte att smittas senare. Två - tre tuffa veckor, sedan har de varit igenom det värsta.
Håller med mycket, men detta med immuniteten känns högst osäkert, detta är bara något som står i boken Virologi for Dummies och bygger på en enkel matematisk formel som säger att om över 56% är immuna så kommer spridningen minska.

Om detta går att applicera på detta nya virus är en helt annan femma, det kan lika bra vara så TT immuniteten bara håller i sig en vecka eller två och då börjar ju allt om igen.
Citera
2020-03-13, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Känns lagom stabilt. Elavbrotten kanske kommer trots allt? Då börjar nog kaoset på riktigt.

När industrin stänger ner, så har vi nog el så det räcker..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in