Citat:
Ursprungligen postat av
JohnnyGenzale
1: Italiens sjukvård har kraschat
2: Italien har antagligen redan 100 000 smittade.
Jag kan inte kommentera huruvida Italiens sjukvård har kraschat eller inte. Jag hämtar inte min information från oseriösa källor som facebook och flashback. Däremot kan vi ju konstatera att de av flera skäl har lyckats smitta en väldigt stor andel äldre och en stor mämgd personer som redan var under vård, så de får höga dödstal.
Men jag tror att du har helt rätt i att Italien har 100 000 smittade, och mycket mer därtill. Troligen uppåt miljonen eller miljoner.
Varför?
De testar bara vid sjukhus, d v s bara de som söker vård blir testade. De som hostar och har typ 37,5C i två dagar (de flesta) söker ofta inte vård. Har en kompis som spenderade en vecka i norra delen av norra Italien på ett litet ställe som inte hade några rapporterade fall för 1 vecka sedan. Vid hemkomsten har alla i sällskapet testats positivt här i Sverige inom 6 dagar (men mår bra, bara en av fem har haft 38C i två dagar, de andra mycket mildare symptom och två redan symptomfria). Smittan är allmänt spridd över åtminstone hela övre halvan av landet.
Varför är det bra?
Det visar att väldigt många som smittas får mycket lindriga symptom. Med andra ord kan vi ju konstatera att om du inte är 75+ eller har andra allvarliga problem så kommer du att klara detta fin-fint.
Dessutom: kanske kommer Italien också komma igenom detta mycket snabbare än vi tror. Många har redan haft viruset och är immuna. De har redan exponerats och kommer inte att smittas senare. Två - tre tuffa veckor, sedan har de varit igenom det värsta.