Citat:
Ursprungligen postat av
petnomi
För att redovisa statistik över läget behöver man inte all tillgänglig sjukvård närvarande.
Om du inte är i behov av statistik så ta inte del av den, jag vill verkligen inte att du ska göra det när du inte anser den viktig.
Grafer, excel? vad pratar du om och vad vill du ha sagt? inget viktigt som tillför ämnet, BYEBYE
Oj, nu förstod du ingenting. Men det är OK.
Tror man att en redovisad siffra på onsdagen av 483 inrapporterade fall betytt att det funnits 483 smittade på onsdagen så har man nog inte haft förmågan att ta till sig den information som getts.
1. Det finns ett stort mörkertal. Det finns folk som inte testats. Som inte förstått att de är smittade och viruset brutit ut. Det är därför vi fått s k samhällssmitta.
2. Siffrorna som redovisas är antalet som testats positivt. Om du är smittad, men viruset inte brutit ut så testar du negativt.
3. ”inrapporterade” har en fördröjning. Min kompis och familj testade sig i veckan. 5 personer. 3 pers fick besked dagen efter (och rapporterades in då) , och 2 fick sitt besked i morse, efter 2 kalenderdagar. En i sällskapet fick lite symptom i måndags, så om den personen rapporterades in som smittad igår, vad betyder det? En annan blev små-krasslig i söndags och var hängig i måndags, men känner sig nu OK igen. Positiv för virus med redan symptomfri. Vad betyder detta för din statistik? Alla har hållit sig för sig själva sedan i lördags. Ingen behöver vård.
4. De flesta länder med större utbrott testar nu bara vid sjukhus/vårdbehov (Sverige testade också som en del av smittspårning, alltså ”uppsökande” testning vid av myndigheterna misstänkt smitta). En del länder, t ex USA har inte haft rutiner/resurser i alla delstater att testa överhuvudtaget (i går hade de bara gjort 5 000 tester), så vilken siffra Sverige än skulle ha så kan du inte jämföra våra äpplen med andras päron.
Så vad f-n skall du göra med informationen. Jag kan ju föreslå var du skall stoppa upp den, men då skulle du väl bara bli purken.