2020-03-13, 20:02
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Varför "känns" det så för dig?

För att det finns nationell smitta. Gissningsvis, likt i Sverige, importerad av danska skidturister i Italien. Inte av turister i Danmark.
Citera
Medlem
samtron12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
I Kina är man mer rädd om liv. Här är pengar viktigare
Haha roligaste jag läst idag.
Menar du att man värnar om liv i Kina verkligen?😂😂
Citera
Bannlyst
Trump ska tala snart

https://www.youtube.com/watch?v=q_WM_pMp0Hg
Citera
Medlem
Hade ett möte i Danmark för två dagar sedan. Jag jobbar inte där men skulle besöka person som befinner sig där i jobbsyfte.

Hade inga papper eller nåt. Imorgon hade jag alltså inte kunnat åka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pezten
Säger inte mycket mer än att av gamla och multisjuka kommer ca 10 procent dö. Det finns säkert hundratusentals som är smittade men som inte konstaterats. Det är inte spanska sjukan om inte en ny variant av viruset kommer, då kommer det bli apokalyptiskt.

Men viruset har ju muterat ett flertal gånger, så att en ny ännu farligare variant av viruset uppstår är inte omöjligt, det går väl inte att utesluta helt?
Citera
Medlem
calle555s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ja håller med om att strategin är galen. Men britterna verkar ju köra enl den. O är ju inte förvånad om Tegnell tänker likadant. "herd" strategin funkar bara om folk har antikropparna kvar när det klingar av. Dvs puckeln får inte bli för lång....

Jag håller med.

(Jag sökte faktiskt i tråden på herd och flock för att se om fler tänker som jag.)

Jag har som så många andra hela tiden undrat vad f*n Tegnell håller på med, men i ljuset av naturlig flockimmunitet ter sig strategin rimlig:

Se till att så många som möjligt under 65 får viruset och bli immuna så fort som möjligt.

That's it.

Med en så stor andel av befolkningen immun kan viruset inte sprida sig längre, och riskgrupperna kan våga sig ut i samhället igen.

Och som bonusar:

1. Inga skolor behövde stängas. Att hålla dem öppna var i själva verket en del av strategin.
2. Det är en hyggligt permanent lösning. Vi är ju immuna och måste inte kämpa ned utbrott med social separation etc.
Citera
2020-03-13, 20:03
Medlem
Kina sätter sedan ett tag tillbaka folk som kommer ifrån utlandet i karantän då de ankommer till Peking. Men vad som är oklart för mej är om detta gäller enbart Peking eller hela Kina? I media så står det Peking, men om det stämmer så blir det ju ganska så meningslöst, för då kan folk landa i Shanghai istället.
Citera
2020-03-13, 20:03
Medlem
jack.danielss avatar
För drygt en vecka sedan hävdade Tegnell att det finns ingen fog för oro, smittan finns på annat håll, att vi smittspårar och därmed hindrar smittan från att få allmänt fäste. Stänga gränser och andra drastiska åtgärder vore kontraproduktivt!

Idag genomför riksbanken ett stödprogram på 500 miljarder, Danmark kommer att stänga gränsen vid midnatt, grannländerna stänger skolorna, sjukvården larmar om brist på simpla produkter som munskydd och handsprit, Usa stänger flyglinjer, börsen har rasat ner i källaren.

Är Tegnell trovärdig? Förtjänar han sin lön på 75-100k i månaden, har han varit ärlig mot svenska folket? Kommer vi att luta oss mot hans ”expertkunskaper” vid nästa kris? Hur många gamlingar kommer att få sätta livet till pga. Felaktiga beslut?

Är det nån gång tidigare i historien nån har så uppenbart visat sig vara fel man på fel plats?
Citera
2020-03-13, 20:04
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Har du en länk?

Hittade https://www.youtube.com/watch?v=l7DYovMiEjU
Tack för springet!
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartatjuren
Sverige på bättringsvägar!!! Ingen fördubbling av smittan. Tack Anders Tegnell och alla inblandade! Jag älskar Sverige, vi är alltid ett steg före, wow! Tack för ni finns

Gå och dö...

Citat:
Ursprungligen postat av Gidrobot
Danmark stoppar all trafik mellan och från Danmark. Bara danska medborgare får komma in. Det börjar gälla from lördag morgon.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/coronavirus-de-danske-graenser-lukker/8047658

Det skulle ha varit tryggare att vara dansk i dessa tider. Där är det inget mesande och daltande. Raka och resoluta besked, och det är det som krävs i sådana här extrema lägen. Man kan inte bara "tillsätta en utredning" och "följa utvecklingen".

Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Skönt att se att det finns vettiga länder som vidtager nödvändiga åtgärder. På så vis skyddar de oxå Sverige ifrån migranter!

DET är en underbar bieffekt!

Citat:
Ursprungligen postat av ewew
Kanske redan har postats men hemskt.

Luca Franzese Känd från tvserien Gomorrah. Fast i lägenheten med sin döda syster (ingen vill begrava henne) sedan dess har tre andra i hans familj bekräftats som smittade

https://videos.dailymail.co.uk/video/mol/2020/03/11/1918820365332363394/640x360_MP4_1918820365332363394.mp4

Fortfarande inte? De kommer ju att få andra epidemier också, om de inte begraver sina döda. Det kan väl inte vara sant? Om inte annat borde de kunna ordna massgravar eller masskremeringar, som under Pestens tid.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Jävlar alltså, du har klottrat ner den här tråden med ditt eviga tjat och dragit siffror ur röven hela jävla dagen. Har du verkligen inget bättre för dig? Och nej, vi kommer inte lyssna till någon anonym tomte på Flashback framför de som är utbildade och kan sin sak bättre.

Vilka siffror stämmer lnte??

Sluta vara en förnekare. Detta virus är inget skämt.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Källa?

Källa på att något barn, överhuvudtaget, smittat någon vuxen. Mig, veterligen, så inget av mer än 80 000 covid-19 fall, (varav många smittspårats), förlåt, mer än 140 000 fall, bevisats bero på att ett barn smittat en vuxen.

Sannolikslära och vetenskapligt tänkande överlag verkar saknas hos många här på flashback.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in