2020-03-13, 17:36
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Tror det är högre än så, frågan är om vi överhuvudtaget får veta hur många som kan vara smittade, förutom när dödsfallen börjar rulla in.

Det har varit en strutsmentalitet runt detta. Först när skiten hamnar utanför den egna dörren så reagerar ansvariga. Nu tror jag 48 000 är i överkant men absolut inte omöjligt beroenden på vilka åtgärder som vidtas.

https://www.friatider.se/over-tusen-doda-i-italien

Citat:
Om Sverige inte vidtar några allmänna karantänsåtgärder väntas landet ha 48.000 smittade redan om en vecka, enligt en sammanställning av spridningstakten i Wuhan, som bloggaren Tomas Pueyo har publicerat på sajten Medium.
Citera
2020-03-13, 17:37
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Det finns inga bevis på att barn inte smittar andra. Det finns heller inga rimliga förklaringar till att det skulle vara så för just covid-19. För många andra sjukdomar smittar barn väldigt mycket andra, även om de själva har milda eller inga symptom. Det enda rimliga är att anta att barn visst smittar andra även för covid-19.

Trots att mer än 80 000 människor insjuknat i covid-19 så finns det inte ett enda fall där det är klarlagt att ett barn smittat en vuxen.

Det räcker till bra för mig.

Om det inte gör det för dig och du förespråkar att skolorna skall stängas i Sverige trots att då vårdpersonal tvingas stanna hemma och ta hand om sina barn, så är det ditt lilla problem!
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Äntligen! Äntligen känner du att du lever för första gången i ditt liv.
Tack Corona! Nu kör vi!

Förvånar mig inte att det finns sådana som ser det så. Kanske ännu fler än du i tråden. Den ligger ungefär på den nivån.

Jag känner inte igen mig i något som du beskriver. Tragiskt att se hur oförberedda både allmänheten och de styrande är och de drar åt olika håll dessutom.
Citera
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Senare i P1 - Studio Ett 17-timmen så ska de intervjua Tegnell som då kommer att få breda ut sig hur synd det är om honom (hat!).

Jag önskar att någon journalist kan fråga honom följande. Vi har nu en samhällsspridning i Sverige som i hög grad beror på italiensresenärerna. Kan du i efterhand se att det var ett stort misstag, ja rent av förödande att rekommendera folk att åka på skidresor till södra Italien.

Om så, anser du att du kan sitta kvar när den utbredda spridningen i hög grad består på (ännu en) av dina missbedömningar.

Han borde konfronteras med alla idiotiska uttalanden han gjort och det bör göras av all massmedia. Det är det enda sättet att få bort honom. Hittiils har journalistkåren betett sig som om de hade minne som en guldfisk
Senast redigerad av bartram 2020-03-13 kl. 17:44.
Citera
2020-03-13, 17:38
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Att det är spännande att folk ska dö? Att unga ligger i respirator? Jävla idiot.

Tegnell igår sa att Italien blev överrumplade av viruset och spridningen. För en gångs skull sa han nåt vettigt. Och det förklarar också dominoeffekten i landet, varför allt gick så fort. Vi får inte glömma att Italien var landet efter Kina som tog den största smällen.

Han hänvisar alltså till Italien som ett exempel på hur illa det kan gå, och säger samtidigt att vården är mer beredd än den var i Italien. Men det rimmar inte riktigt. Provkiten här är typ slut, skyddsmaterialen är typ slut och vi Kommer att få problem med intensivvårdsplatser (precis som i Italien, oberoende om vi är förberedda eller inte) när många insjunknar.

Jag tycker ändå att skolor och dagis borde stänga som är gjort i så många länder. 10.000-kronors frågan är hur vi samtidigt kan hålla kvar all vårdpersonal på sina jobb. Jag förstår verkligen inte hur de löste det i Kina, eller hur de kommer lösa det i Norge/Danmark.
Kina byggde 14 sjukhus och flög in 50000 personal. Och det är bara vad de gjorde med sjukvården.
Citera
Avslutad
Hur många är infekterade med corona-viruset i Sverige idag?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Jag kan inget annat än hålla med, dock så har jag sett en vändning på viss media på sista tiden där man nu verkar ta detta på allvar, ifrån att ha sökt tona ner det tidigare.

Jag blev lite förvånad själv av att Löfven sa vissa saker, han verkar ha hajjat att detta är allvarligt nu, men ändå inte rikttigt hur allvarligt det är än. Annars hade han stängt ner skolor, tagit till mer drakoniska åtgärder likt Kina.

Who håller nu en presskonferens där de uppmanade alla länder att ta detta mer allvarligt, de verkar missnöjda med hur lättsamt vissa nationer ändå verkar ta detta, och där är ju Sverige den största syndare av alla egentligen.

https://www.youtube.com/watch?v=eyntF-VqRBw

Löven är en pajas han kan inte för ut se saker. Allvaret för löven är att ha makten inget annat.
Citera
2020-03-13, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Dödligheten för folk under 50 är låg vid det första infektionstillfället, vid andra och tredje och fjärde så stiger dödligheten starkt uppåt. Det beror på att viruset använder dina egna antikroppar för att döda av immunförsvarsceller så du blir försvagad inte bara mot viruset utan även alla andra infektioner. Första gången du blir infekterad har du inga antikroppar så då blir det sällan allvarligt om du inte är en immunsvag åldring.

Det här har inte sjunkit in hos europeiska läkare än eftersom denna information bara finns beskriven i nyheter och rapporter från asien och europeeiska stater inte har någon oberoende sjukvårdsinformationsinhämtning utan alltsammans går via judeinfekterade WHO som naturligtvis utlämnar sådan här vital information.

Det är alltså av extremt stor vikt att minska smittspridningen eftersom du aldrig blir immun mot denna sjukdom, du blir konstant reinfekterad tills du är död. Skolor och dagis kommer att vara fulla av symptomfria supersmittsamma barn som kommer att reinfektera varandra non-stop och sedan kommer de att infektera mamma och pappa därhemma tills de kolar. Till slut så dukar även barnens immunförsvar under från upprepade virusangrepp men det tar ett tag.

Källa på detta? Eller gissar du bara? Vi har tagit del av lite källor som anger ett lågt dödstal för unga. Har du källor för att dessa personer löper större risk vid andra eller tredje tillfället? Nej, tänkte väl det . Du hörde det av en kompis va?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Jag vill påstå att Anders Tengnell är mer skadlig för Sverige än vad coronaviruset kommer att bli. Han har försökt att mörka, släta över, förringa effekterna av detta virus. Han har inte förstått allvaret i detta. Det är bara att dra han inför Finspång rättegångarna. Detta maktmissbruk från han kan inte få ske ostraffat. Han har redan liv som gått förlorat på sitt samvete.

Hade Sverige haft en riktig statsminister istället för en svagbegåvad svetsare han han tidigt tagit kommandot och infört flygförbud och karantän oavsett vad dåren Tegnell säger.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Kommunismen vann alltså tillslut...
Kina.. Lyckades bättre än väst...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkylatorn95
För att det pågår i många timmar med flera hundra i en och samma lokal allt för länge och därmed ökas smittspridningen. Detta enligt regeringen.

Mao måste vara enklare att begränsa antalet som får göra det och/eller dela upp i flera lokaler.
Måste ju vara en hel del människor på normala tenta-prov och inte minst i matsalarna på större skolor...
Och speciellt varför frågar ingen journalist om bristen logik på PKn?
Nä, de frågar istället hur ska det gå för alla som ska söka till utbildning i höst...
Citera
2020-03-13, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Litar du inte på Anders Tegnell och FHM?

Rörande hur smitta sprids så är denna länk av intresse:
- https://www.theguardian.com/science/2020/mar/12/coronavirus-most-infections-spread-by-people-yet-to-show-symptoms-scientists

Asymptotisk smitta verkar vara ganska drivande.

Jo det verkar så. Anledningen till att det påstås i svensk media att barn inte smittar vuxna är sannolikt för att minska trycket på att stänga skolor och inte baserat på vetenskapliga observationer. För det är något som inte finns att hitta i seriösa globala medier vad jag kan se. Men jag kan ha fel. Har dock lyssnat till världsledande epidemiologer och annat "seriöst" så det borde ha kommit fram någonstans. Det är ju något som skulle underlätta mycket ifall det var sant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in