Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
OK, ska kolla upp det. Men eftersom jag tänkte främst på ytorna i köket, där man bereder och äter mat, så får det inte vara något som är giftigt för människan. Men man kanske kan torka bort det med mycket vatten när det har gjort sin verkan?
Alltså, jag använde den där fettlösande kökssprayen för över en timme sedan, och jag känner fortfarande lukten av den inne i näsan (fast allt är sköljt och borttorkat i köket)! Det kan inte vara bra!

Det är nog inget farligt även om det luktar en timme efteråt. Det är ju spray som är avsedd att städa med i ett kök, och speciellt att lösa fett. Har man städat med såpa luktar det också länge efteråt, och såpa är väldigt miljövänligt. Men du ska såklart torka med fuktig trasa efteråt, både för köksspray och såpa.
Man kan annars använda rödsprit, det rekommenderas dessutom för fönster och speglar i vanliga fall. Nu har det ju kommit fram att man kan blanda egen handsprit av rödsprit, och då passar det nog bra att städa andra ytor än fönster med rödsprit i dessa dagar.