Citat:
Ursprungligen postat av
naturalist1
Jag litar ännu mindre på Sveriges siffror. Åtminstone kineserna testade alla med minsta symptom. Sen att de inte redovisar siffrorna är en annan sak. Sverige har en medveten mörkersiffra.
Om du inte kan dra logiska slutsatser baserat på resultat från andra länder så får det vara. Tror du USA skulle stänga flyglinjerna mot hela Europa om de endast förväntade sig Kinas officiella dödssiffror?
Situationen är värre än vad som visas upp av våra svenska experter. Deras inkompetens är ett skådespel och det fungerar på dig uppenbarligen.
Vilka logiska slutsatser kan jag inte dra? Jag använder bara sunt förnuft ...
Vad virrpannan Trump håller på med står nog inte ens skrivet i stjärnorna.
Stänger enbart mot Europa genom att inte endast förlita sig på Kinas siffror? Får inte ihop ditt resonemang där.
Kina verkar ha fått bukt med influensan - om det sen beror på att de lyckats begränsa den till nån enstaka plats, eller att den är på typ övergång vet jag inte.
Jag och många andra har dock fått intrycket av att Kina agerat transparent.
Här i Sverige och i andra länder har man av en eller annan anledning mörkat eller tagit lätt på det. Och det handlar som du varit inne på om ekonomi (i ett vitt begrepp). Sverige har dock agerat väldigt arrogant och nonchalant. Jag tror att man helt enkelt skickat fram Tegnell som nån slags ”avledande manöver”, undrar om en landshövdingepost väntar bakom hörnet (om man får vara konspiratorisk spekulativ ...). Skämt åsido, ingen har ju kunnat undgå att märka hur karln varit ute och cyklat och hamnat i diket flera gånger.
Intressant är också att om man stänger gränserna till vissa länder så gynnar man sin egen handel. Skulle t ex Frankrike stänga gränserna till Spanien, skulle Spaniens jordbruksprodukter inte kunna komma vidare (den vägen) samtidigt som Frankrike kan fylla upp den kvoten med sina produkter. Blir krisen allvarlig är det inte omöjligt att såna tankar finns med i bakgrunden.
Att Trump undantar UK från flygstoppet har inget med Schengen att göra - det hänger ihop med Brexit och kamratskapet med BoJo.