2020-03-13, 13:55
Medlem
Bumblebeebees avatar
Testar igen: Det som jag är fundersam över är varför inte Portugal har fler fall när både Spanien och Frankrike gränsar som är så hårt drabbat. Nån teori? Tror Portugal inte ens har 100 registrerade fall. Testar man inte lika intensivt där eller vad är det frågan om? Sjukvården där ska tydligen vara under all kritik. Rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2020-03-13, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Bara för att vara tydlig ifall du missade. Jag föreslår inte testning av alla. Jag föreslår testning av alla med Corona-symptom. Som de försöker göra i Sydkorea.
Ja alla med symptom menade jag förstås, tyvärr verkar det inte vara möjligt just nu. Sen är det nog viktigare att alla med corona liknande symptom håller sig hemma än att de testas. Vi befinner ju oss i influensa tider också och där får man liknande symptom så blir ju enormt många som måste testas.

Alla kommer vilja testa sig samtidigt man försöker hålla milt smittade borta från sjukhusen, så kanske det är lika bra att ta bort förhoppningen att man ska kunna bli testat i detta läge
Senast redigerad av painkiler 2020-03-13 kl. 14:04.
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Fel.

De flesta länder försöker STRYPA viruset HELT.
Är ju inte utan anledning som man drar till drastiska åtgärder där och tar en total finansiell förlust genom att stoppa precis allt. Man vill stoppa det.

Här gör man precis tvärtom, här hade man helst låtit det sprida sig hur som helst om det inte hade vart för folket, journalister, omvärlden och egentligen sociala medier där vår regering blottas gång på gång.

De kan liksom inte fly, men att låtsas försöka göra nåt sådär i efterhand, alldeles försent det kan de göra för att lura alla.

Nädu. De bryr sig ENDAST om pengar, alltså intäkter och att ta så lite långsiktig finansiell skada som möjligt. Inte för att de bryr sig om folket, inte för de vill kunna använda de pengarna till att verkligen hjälpa oss i det långa loppet, utan för att kunna bekosta all skit de fört in i landet. Vart ska de annars få pengar ifrån, vem ska betala för alla flyktingar då?

Fast det är ju en omöjlighet i längden. Men visst, får de fram ett vaccin inom ett par månader så. Men att helt isolera ett land i 1-2 år säger sig självt att det är omöjligt i dagens värld.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
WHO gjorde faktiskt det! Redan förra veckan (även om jag överlag är något skeptisk till WHO)
Sverige har INTE följt WHO's riktlinjer, Anders Tegnell och Co har slutat lyssna, de lyssnar inte på Italien eller vara grannländer. De har en annan agenda än att stoppa.

Sverige borde sättas under förmyndare när det gäller den här frågan.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Om det inte blir så fick du i alla fall sprida den uppgiften. Det är som vissa optimister brukar säga fast omvänt: vi firar i förskott så har vi i alla fall fått fira en gång om det går åt helvete.

Alarmisternas budord tycks vara: vi tar ut en katastrof i förväg så får vi bli glada om det inte inträffar.

I ett modernt samhälle fungerar tyvärr att ta ut i förväg som om det har hänt.

Vi har ju fortfarande fördelen som kommer med glesbefolkad yta. Men Stockholm.. skulle inte vilja bo där eller ha släktingar i riskgrupp där.
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hero997
När spanska sjukan härjade fanns inte ens flygplan. Sjukdomen kunde bara spridas lokalt. I dagens samhälle där folk reser hit och dit hela tiden blir spridningen så klart gigantisk. Tänk lite med hjärnan någon gång.

Japp.

Corona + Globalism = Massdöd

Corona kan bli betydligt värre än spanska sjukan eftersom den slår till så fort och i så stora mängder.
Citera
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Säsongs influensa ligger på 0,1-0,3%. Det blir inte 6% din dumma sate

Ursäkta? 0,2 x 30 = 6, din dumma jävel. Är du bra på matte eller?
Citera
2020-03-13, 13:57
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tänker dessa saker först och främst:

Att UD borde ha gått ut med varningar, för varje nytt land som visade sig vara smittat. På en gång. Då hade massor av människor aldrig rest dit - och följaktligen heller aldrig kommit tillbaka hit med smittan.

Och när det var tydligt att det började trappas upp i ett land, som i Iran, så skulle man ha stoppat flygen därifrån mycket tidigare. Fanns inget att vänta på.

Visst är det så men UD en del av regeringen och är direkt styrt av socialdemokraten minister Ann Linde. Som system så är det nog ganska vanskligt att ha en politisk organisation som snarare hanterar handelsavtal och diplomati som ska hantera sådant frågor av folkhälsokaraktär.

Det finns ju inget som heller säger att försäkringsbolagen går ut med egna avrådan till länder och då upphör t.ex reseförsäkringen i det landet. Då hade nog många inte rest.
Dock förlitar ju sig försäkringsbolagen på UD hela tiden.
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Nej, det är vad EU länder försöker göra just nu. Största delen av världen är inställda på att helt hindra smittan.

Men i dagsläget är det kanske det enda gångbara alternativet. Frågan är dock varför man inte valde att isolera sig från smitthärdar när detta fanns på tapeten?
Resten av världen försöker också fördröja genom sina åtgärder. De kan givetvis inte stänga allt resande ute i 1-2 år
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Man kan dämpa framfarten, men det är omöjligt att stoppa. Kolla Nordkorea. Finns många byar här i Kina som isolerats sig, men ändå fått smittade.

Stoppa är nog fel ordval då det inte reflekterar det verkliga uppnådda resultatet. Men en kraftig inbromsning eller åtminstone en omfattande smittspårning har visat sig hjälpa i andra länder. Jag tror att många som klagar på Tegnell och Sveriges ledarskap i allmänhet känner en stark oro för vad som kan komma att hända om vi får en liknande situation som i Italien. Det finns nog inget sjukvårdssystem i världen som är dimensionerat för en sådan belastning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstertrollet
Klart man kan, men finns det Coronasmittade i närheten så blir du väl smittad oavsett handsprit eller ej? Är på min arbetsplats nu och alla är hysteriska med handspriten. Om nån av oss här i byggnaden är smittad så är det kört oavsett.
Om den är luftburen blir du smittad oavsett..möjligtvis du klarar dig lite längre med full mundering som är godkänd.
Citera
Medlem
sannes avatar
Det här är ju en indirekt följd av det fria skolvalet som vi är först med i Europa att ha. Där friskolor öppnar hit och dit och där staten inte har någon kontroll över huvudmännens beslut för alla skolor i Sverige.

Inget annat nordiskt land har så. Vi förstår vad sårbara vi är med detta iom en pandemi som kommer ställa helt andra krav på framtida regeringar.

Citat:
Tittar ni också på statistik. Där man ser få dödsfall men höga siffror smittade kan man väl snart börja utläsa de som fortfarande testar brett va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in