Citat:
Ursprungligen postat av
Roskors
Jag har följt statistiken i nästan två månaders tid och för inte så längesen var dödligheten 0.2% för folk under 40, nu har den sjunkit till 0.1%. Om det var så att unga och friska dog av detta så hade vi sett det nu med absolut säkerhet. Corona är såvitt jag vet 10-15 (skrev av misstag 20-30 för nån dag sen) gånger farligare än vanlig säsongsinfluensa men det verkar bero på att corona är närmast djävulskt för äldre och multisjuka.
Ja mörkertalet är stort särskilt i Sverige då man slutat testa i t.ex. Stockholm. Men trots att Corona verkar närmast ofarligt för folk under 50 så ska vi givetvis skydda våra äldre och sjuka och samhället bör göra allt i sin makt för att undvika smittan att spridas inom dessa grupper. Således bör kraftfulla åtgärder vidtas omgående.
Men det är samtidigt viktigt att folk begriper att friska, unga, starka människor kan klara av det här och att det nu är läge att fokusera på de äldre och försöka hjälpa dem i första hand.
Ok. Ja inte för att man inte bryr sig om gamla och multisjuka men det är ju en liten tröst för oss under 50 iallf som är relativt friska i övrigt. Såg en intervju med en brittisk man som smittats och blivit frisk, han verkade vara i 30 års åldern och för honom så gick det i tre faser, först snuva, sen influensasymptom, sen lunginflammation. Verkade vara rätt utdraget. Att få en lunginflammation direkt efter en influensa när man redan är svag kan ju knappast vara det roligaste, det är mest bristen på syre som skrämmer mig. Smärta kan jag ta. Men de flesta får väl vanliga influensasymptom.