2020-03-13, 17:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Jag tycker det också är konstigt att han är så osynlig och det du skrev där som jag har fetat håller jag med till 100 %.

Som jag har skrivit förut, när det händer nått stort i Sverige, typ terror dådet på Drottninggatan eller Corona utbrottet så flockas folk till flashback för att få skriva av sig och kunna prata med varandra, tänk om den möjligheten inte fanns? Var skulle man samlas då?

Därför tycker jag det är så synd att dels så få har skänkt summor, men också att admin är så osynlig och inte vill uppdatera, jag skänkte inget förra månaden, men så fort admin får tummen ur så kommer jag börja skänka ingen.

Flashback behövs!

Vet inte vilka som flockas för att skriva av sig på Flashback? Du har tydligen inte Facebook men vet du hur fort något sprids när något stort händer? Det är alltid någon som har bästa informationen och snabbt går det på Facebook. Du behöver inte ha tusen vänner på Facebook för att veta vad som händer, din väns väns vän delar något på sin sida, din väns vän delar det på sin sida, din vän delar det på sin sida och så vet du vad som händer. Det går otroligt fort. Tror du Flashback har flera aktiva journalister somjobbar dygnet runt aktivt och söker informatin? 99% av informatinen kommer just från Facebook som någon här delar med sig av. Men om du vill hata typ som terroristbrott är Flashback bästa stället att göra det men att skriva av sig, skriva av sig vad?

Men om inte Flashback inte fanns, var ska man samlas då undrar du? Det finns svenskt forum, ett alternativ till Flashback. Fråga admin varför han inte vill att det ska komma fram och vill lura alla att Flashback skulle vara det enda svenska forumet för det är det inte längre.

Flashback behövdes för kanske 10 år sen men inte längre, Flashback har gjort sitt.
Citera
2020-03-13, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Om du kommer på ett sätts om är lätt tillgängligt för alla och där allt för stora delar av de donerade kronorna inte faller bort, så är vi idel öron.

Det är ett så kallat "Du-problem", att du inte tror på det som är dagsens sanning.

Visst, men ett svenskt forum på svenska har ändå begränsad storlek. Det finns bara så många människor som är potentiella användare. Målet är som sagt inte att växa, målet är att erbjuda en plattform för fri och öppen diskussion. Faktum är att jag är övertygad om att admin från början inte alls räknade med att forumet skulle ha över en miljon registrerade konton en dag.

För att gå runt på bara donationer, ja.

Flashback hade kunnat bli som reddit utan att för den delen begränsa yttrandefriheten.

Admin vill att Flashback ska "bli nåt bra" - men vad? Om han nu inte är benägen att ändra på något, för det kan omöjligt tillåts ladda upp bilder, man kan omöjligt ha andra sätt betala än bankgiro, man kan omöjligt ha möjlighet rösta upp / gilla inlägg, man kan omöjligt begränsa för folk som inte ska annat än att häckla och kritisera i trådar.
Ja då är det väl bara köra på då? Det är ju ett val man gör.
Citera
2020-03-13, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittfia
Vet inte vilka som flockas för att skriva av sig på Flashback? Du har tydligen inte Facebook men vet du hur fort något sprids när något stort händer? Det är alltid någon som har bästa informationen och snabbt går det på Facebook. Du behöver inte ha tusen vänner på Facebook för att veta vad som händer, din väns väns vän delar något på sin sida, din väns vän delar det på sin sida, din vän delar det på sin sida och så vet du vad som händer. Det går otroligt fort. Tror du Flashback har flera aktiva journalister somjobbar dygnet runt aktivt och söker informatin? 99% av informatinen kommer just från Facebook som någon här delar med sig av. Men om du vill hata typ som terroristbrott är Flashback bästa stället att göra det men att skriva av sig, skriva av sig vad?

Men om inte Flashback inte fanns, var ska man samlas då undrar du? Det finns svenskt forum, ett alternativ till Flashback. Fråga admin varför han inte vill att det ska komma fram och vill lura alla att Flashback skulle vara det enda svenska forumet för det är det inte längre.

Flashback behövdes för kanske 10 år sen men inte längre, Flashback har gjort sitt.

Hor-Ulla har dock en poäng. Vissa nyhetshändelser och liknande får väldigt mycket uppmärksamhet på Flashback. Med mängder av nya inlägg på kort tid. Folk har ett behov och/eller intresse av att diskutera dessa saker. Du verkar ha missat dessa trådar.

Jag har Facebook, och har inte märkt av samma saker där. Nyheter sprids inte på samma sätt, och det diskuteras inte lika aktivt där. Har inte ens märkt av på Flashback att Facebook är en av de främsta nyhetskällorna. Knappast 99% av all information kommer från Facebook, snarare från etablerad media.

Om nu Flashback är så himla dåligt, och det finns ett bra alternativ så kan du ju hålla dig till det forumet. Anledningen till att det inte får nämnas här handlar knappast om konkurrens och admin inte vill att folk ska känna till andra alternativ. Det finns andra forum som nämns och diskuteras på Flashback, och det är helt okej. Däremot är reklam och annonsering inte okej. Nämner man ett annat forum på ett sätt som kan tolkas som reklam/annonsering, så plockas det bort. Det finns en sådan regel på de flesta forum samt andra platser (det är exempelvis vanligt i Facebookgrupper).
Citera
2020-03-13, 22:57
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:

Dom alternativa forumen är mycket sämre och på facebook kan du väl inte diskutera saker anonymt om du nu vill det?
Citera
2020-03-14, 07:35
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Kan inte riktigt hålla med dig eller Hor-ulla. Vissa händelser får bra med fart men samtidigt så startas det hundra liknande trådar, bara titta på corona, hundra trådar om dagen startas och det tillåtes för att få klick och läsningar. Det har påpekats åtgärder för det men vem lyssnar, och det ska bli riktigt bra sa någon?

Jag har inte missat något alls, jag ser inte någit i värde direkt att diskutera sånt här på ett sktiforum som Flashback. Du förstår inte, om vi säger att idag fattade myndigheten ett beslut om skolorona skulle stängas eller inte, sånt går dom ut på sina sidor på Facebook där man kan kommentera direkt så alla kan läsa och få fart. ALLA! Även politiker läser och tittar vad folk åsikter är, ska jag istället komma hit och diskutera beslutet med fega människor som ingen lyssnar på? Ska vi två och några diskutera anonymt och några rötägg till om beslutet här på Flashback? Vem hör oss?

Vet inte hur din Facebook är men i mitt flöde så delades det på en gång vad UD beslutade, vilka flygbolag som ställt in sina resor till respektive länder, vilka länder man avråder att åka till. Jag behöver inte ens kommentera för att förstå, ska jag då gå in här och diskutera det? Finns det överhuvudtaget något att diskutera saken?

Jag håller mig till andra forum men främst Facebook, jag vill bara motbevisa att admin ljuger hela tiden, han är manipulerande avart. Om Stefan Löven dör, är det kört för Sverige då? Så ingen kan fylla hans plats som statsminister? När Flashback läggs ner snart, tror du inte någon annan kommer fixa ett nytt forum där allt samhällsväsentliga information diskuteras? Tror du att Flashback har en sammhällsuppgift att bevara den egen utnämnda "yttrandefrihet på riktigt" som han hittat på? Snubben försöker indoktrinera oss som att vi skulle bo i Kina eller Norkorea. Vilken jävla värld lever ni i egentligen? Allt som admin inte gillar och som avslöjar hans falskhet raderas men det vågar ingen ta upp här, rädda för att bli bannlysta. Hur kan ett forum med nästan 30 regler vara ett fritt disskusionsforum? Hur ska Flashback blir riktigt bra när nu med donationer men inte kunde blir bra när forumet gick plus flera miljoner varje år innan? Ser ni inte vilken lögn han drar med er? När jag tar upp admins lögner så blir han förbannad på mig och hatar mig, men var det inte yttrandfrihet Flashback stod för? Kanske inte gäller för själva forumet?

Admin har haft kontroll i snart 20 år vilket är väldigt farligt att ha. Man blir paranoid och tar till all medel för att behålla kontrollen, att vara kontroll-freak är vansinne. Ser ni inte hur han manipulerar er med att säga att Flashback inte har en betalvägg och inte kommer ha det och att det ska vara gratis för alla. Finns det något forum som har betalvägg? Jag känner inte till något forum som har betalvägg, Facebook har inte heller det men admin vill framhäva Flasback som någit extraordinär jämfört med alla andra forum. Efter nästan 20 år som admin har han lyckats läsa av er och manipulerar er på så sätt, han vet vilken nerv han ska klämma på er.

Ni som donerat har själva för bövelen sagt att om admin inte kommer med en sammanfattning blir det inga donationer, har admin skrivit något sen dess? Inget! Kommer det ändra er uppfattning när han kommer med en sammanfattning? Troligen, han kommer dra en lögn och så kommer han dra ut på det också i några månader.

Men en sak jag ska fråga för er, admin, kan du garantera att Flashback överlever hösten och att donationerna inte är bortkastade pengar?

Är admin en yttrandfriheteskämpe så låter han det här inlägget vara kvar. Admins trovärdighet sätts på prov.

Dock är det betydligt enklare att följa en tråd via FB än att hitta information via facebook. Det är bra delar båda två, fyller olika syften kan jag tycka.
Citera
2020-03-20, 00:58
Medlem
fulmendums avatar
Kom igen nu Flashback, ni är skyldiga oss ett svar.

Varför har admin fått munkavle i den här tråden efter sitt löfte att öppet redovisa donationerna?
Beef med ägaren?
Citera
2020-03-20, 09:20
Medlem
Saltkilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fulmendum
Kom igen nu Flashback, ni är skyldiga oss ett svar.

Varför har admin fått munkavle i den här tråden efter sitt löfte att öppet redovisa donationerna?
Beef med ägaren?

Jag gissar han kommer med infon när han kommer med den. Förstår inte riktigt varför det från början började redovisas krona för krona vad som kommer in. Eller är det vanligt att sidor som t.ex Wikipedia regelbundet och öppet berättar vad de får in i donationer? Jag ställer i alla fall inte sådana krav på andra jag donerar till, och då inte heller på Flashback. Detta då jag donerar för att jag gillar det jag får här och nu, inte för att jag förväntar mig något nytt/extra i gengäld.

Men har man sagt man ska lämna info så bör man såklart också göra det. Annars är det bättre att låta bli att utlova något från början.
Citera
2020-03-25, 12:22
Administrator
admins avatar
Under 2020 har donationerna minskat, samtidigt som intäkterna i övrigt ökat. Faktum är att forumet denna månad går plus för första gången på över ett år. Till skillnad mot 2019 när forumet gjorde en genomsnittlig förlust på över 100 000 kronor i månaden. Det finns skäl att tro att forumet nu lyckats vända raset, och långsamt går i rätt riktning.

Samtidigt så befinner vi oss alla i en coronapandemi, så vad som händer långsiktigt är givetvis svårt att veta. Historiskt så har Flashback varit som mest välmående i lågkonjunkturer, så vi får hoppas att denna inte är något undantag.

Jag vidhåller att forumet bör ha som målsättning att finansieras via donationer, men inser att detta kan vara svårt på både kort och lång sikt. Om forumet ska bli bättre, så behövs mer funktioner och ett mer användarvänligt gränssnitt. Det behövs drivas mer professionellt. Men sådant kostar pengar, och eftersom vi inte vill kompromissa när det gäller frågor som yttrandefrihet och integritet, så har vi valt att hålla utgifterna på ett minimum. Trots detta så har intäkterna inte räckt. Donationerna har varit till stor hjälp, men inte tillräckligt för att forumet ska kunna överleva utan att vi själva gått in med stora summor varje månad. Men jag tror som sagt att vi nu långsamt är på väg att lösa detta.

Först lite siffror. Mars är inte slut än, men under perioden januari till mars så har Flashback än så länge fått in följande donationer:

Jan: 6 565 (47 donationer)
Feb: 7 495 (36 donationer)
Mar: 3 624 (24 donationer)

Det har funnits klagomål gällande frånvaron av Swish. Detta har vi nu lyckats lösa, och kommer förhoppningsvis att lanseras inom kort.

Jag har inte återkommit gällande premiumfunktioner, men även detta är något jag tittar på. Om det sedan kommer genomföras låter jag vara osagt, men ska funktionen finnas så ska det enbart vara för funktioner som inte finns sedan innan.

Det kan tyckas märkligt att vi inte agerar snabbare i vissa frågor, men för mig är det viktigt att vi gör det rätt. Att vi agerar på ett sätt som vi kan försvara.

Jag har tidigare skrivit att jag planerar att redovisa donationerna varje månad. Detta insåg jag efteråt var en dålig idé. Jag kommer i framtiden istället att återkommande berätta hur allt utvecklas. Men inte som innan varje månad, utan istället komma med en lägesrapport när det finns skäl att rapportera.

Att posta en lägesrapport en gång i månaden, där vissa användare kritiserar andra för att de inte hjälper till, tror jag motverkar sitt syfte. I en tid där många förlorar sitt arbete och sin inkomst, så tror jag krav på att de även ska ge donationer slår helt fel. Om ni tycker att Flashback är viktigt, och att vi fyller en stor samhällsfunktion, så får ni gärna hjälpa till och ge en donation. Dessa är till stor hjälp. Men om ni inte vill ge en donation, så hoppas jag att ni ska trivas här ändå.

Och till de som givit någon av de 107 donationerna 2020 vill jag säga: Tack! Ert bidrag är viktigt, och till mycket större hjälp än ni kanske tror. Vi är väldigt tacksamma för ert bidrag, och för att ni vill hjälpa Flashback att finnas kvar.

admin
Citera
2020-03-25, 12:39
Medlem
Hej,

1. Jag bor utomlands och kan inte därför betala till PG / Bankgiro: Kan man inte donera med kritakort?
2. Jag behöver kontakta en användare som är extremt kunnig i ett ärende, i detta fall Mangold Fondkommission. Men jag får inte kontakta folk direkt förrän efter 3 månader? Hur gör jag? Kan jag starta en tråd?
Citera
2020-03-25, 16:42
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitingen
Kommer du fortfarande tigga om donationer om forumet i framtiden skulle börja gå plus varje månad?

Han skriver att målet är att främst finansieras av donationer och inte av reklam. Finansieras man av reklam så befinner man sig indirekt i en beroendeställning. Admin har tidigare förklarat att man sagt nej till företag som vill köpa reklam för att dessa ställt krav som man inte kan gå med på.

Eftersom Flashback är så oerhört viktigt så kommer jag göra en mindre donation igen. Flashback är väldigt unikt och jag känner inte till någon motsvarighet i andra länder. Det är en frihetsportal i ett allt mer kontrollerat samhälle.

Citat:
Ursprungligen postat av admin

Jag tycker den enda premiumfunktion som borde finnas är att den som är månadsgivare får ett litet emblem som visat att man stödjer flashback. Summan borde vara frivillig men minst 50 kr per månad eller något sådant, men för de som vill högre. Detta emblem försvinner om man avslutar sin prenumeration. Det är det enda som borde behövas. Man kan börja där i.a.f.
Senast redigerad av Orcinus-orca 2020-03-25 kl. 16:49.
Citera
2020-03-25, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
Han skriver att målet är att främst finansieras av donationer och inte av reklam. Finansieras man av reklam så befinner man sig indirekt i en beroendeställning. Admin har tidigare förklarat att man sagt nej till företag som vill köpa reklam för att dessa ställt krav som man inte kan gå med på.

Eftersom Flashback är så oerhört viktigt så kommer jag göra en mindre donation igen. Flashback är väldigt unikt och jag känner inte till någon motsvarighet i andra länder. Det är en frihetsportal i ett allt mer kontrollerat samhälle.

Jag tycker den enda premiumfunktion som borde finnas är att den som är månadsgivare får ett litet emblem som visat att man stödjer flashback. Summan borde vara frivillig men minst 50 kr per månad eller något sådant, men för de som vill högre. Detta emblem försvinner om man avslutar sin prenumeration. Det är det enda som borde behövas. Man kan börja där i.a.f.

Oavsett om man vill satsa på reklam eller donationer så kommer man väl ändå vara i någon form av beroendeställning? Vill man satsa på donationer så är man beroende av folk donerar pengar, som exempel.

Jag är för övrigt inte säker på att en premiumfunktion där man får emblem om man är månadsgivare är något att satsa på. Andra kan exempelvis få för sig att månadsgivarna med emblem får olika fördelar (även om det vore inbillning och inte det minsta sant). Men det kan bli svårt att övertyga dem. Sedan har vi det här med anonymitet, något som forumet verkar satsa på. Att då på något sätt koppla ihop ett konto med donationer eller liknande är kanske ingen bra ide.
Citera
2020-03-25, 18:51
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitingen
Vad han skriver är inte så relevant tycker jag. Om admin tillåter att sanningen ska tas upp så tvivlar jag överhuvudtaget på det han sagt tills nu. Visst säger admin att målet är att bli reklamfri och finansiera på donationer men frågetecknet står fortfarande. Hur många donationer behöver han för att få ut sin lön på 39.000 kronor och forumets drift? Där kan du nu själv börja fundera och ifrågasätta admin.

Jag trodde också att Flashback var ett viktigt plattforum tills jag såg att det finns andra aktörer som kan fylla upp Flashbacks tomhet om det skulle gå så långt.

Inte ens moderatorerna verkar uppskatta Flashback, titta på sammanfattningen admin redovisat för varje månad, nu den här och förra månaden var det under 50 personer som donerat. Om moderatorerna hade uppskattat Flashback skulle över 100 moderatorer donerat, men så är det inte. Alltså tror inte ens moderatorerna på Flashbacks framtid eller att det är så viktig plattform. Donera den som vill.

Fast man kan bidra på olika sätt. Jag bidrar med min fritid helt frivilligt, och tid är pengar. Låt bli att donera bara om du inte uppskattar Flashback som det är. Du är ju välkommen här ändå. Förstår inte riktigt din kamp här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in