Citat:
Ursprungligen postat av
mittenskitten
nu tycker Tegnell det inte är viktigt längre att räkna eller rapportera hur många som är smittade, och vill sluta med det
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/70GQRV/nya-strategin--slutar-rakna-exakta-antalet-coronafall
tankar kring detta? rätt beslut?
Tankar, japp. Jag har kommit på vad syftet var och är. Det handlade inte om att identifiera och smittspåra för att begränsa, vilket Tegnell med bihang varit bedrövliga på att kommunicera (och man kan ju spekulera i varför). Provtagning var ett verktyg som primärt användes för att ha koll på i vilken takt smittan initialt spreds. När man visste att den fått fotfäste så går man vidare till nästa punkt i actionplanen och avslutar föregående punkt. Givet den arbetsinsats och materialåtgång som fordras (speciellt om man inte har vare sig mankraft eller testutrustning), så anses inte insatsen försvarbar. Ganska enkel logik egentligen. Vi vet att smittan är här. Vi vet att den nu sprider sig i samhället. Jämför med såna där krigsscouter som ligger ute vid fronten för att spana på när fi kommer. Först ingenting, sen ingenting, och sen när några divisioner passerat så vet man att nu är fi här. Att räkna nån extra bandvagn eller pluton är inte intressant.
WHO har med starka ordalag kritiserat ej namngivna länder, och skriver att fortsatt provtagning, spårning, isolering och behandling är det enda sättet att begränsa att smittan sprids. Ändå har samtliga stora västländer gjort tvärtom (såvitt jag vet). Man kan spekulera i varför, men jag tror svaret är enkelt. Man har varken personella eller medicinska resurser.
Du kanske har sett smittgrafen med en snabb och hög peak (y-axel = antal smittade vid varje givet datum) kontra en lägre men längre? Det handlar alltså om att våra myndigheter varit väl införstådda med att detta kommer att sprida sig och att deras uppgift är att kontrollera spridningstakten och i bästa mån möjligt, trycka ner peaken. Peaken dödar.
Jag tittade på BBC / Boris Johnson och hans epidemiologer, och de talar mer öppet om det mesta kring denna smitta. Jag föreslår att du själv tittar på presskonfen och sätter det som de säger i en svensk kontext, så tror jag du också kommer förstå.
https://www.facebook.com/bbcnews/videos/2540729159530066/
Jag tror våra myndigheter är mest oroade för att det uppstår en paniksituation bland folket, med social oro och där de inte kan kontrollera skeenden. Och jag antar att just Sverige ligger extra pyrt till där, eftersom ingenting är dimensionerat för det som komma skall. Jämfört med i stort sett alla länder i västeuropa så är vi sämst i klassen. De säger att vi står väl förberedda, och det är nog helt sant. Även en blind och lam hundraåring med en rostig Saab-gurka skulle rakryggad kunna säga att han står väl förberedd inför starten av årets första F1-lopp i Australien nu i helgen. Utan något att jämföra det emot, och utan någon journalist som sätter lite press på dessa uttalanden, så lever de flesta i en tro att ett uttalande av denna sort betyder att det är en supertränad 25-åring och monsterbil med 900hk som står på startlinjen på söndag.
Det enda som Löfven/Tegnell har att ställa sitt hopp till är att vi än en gång nöjer oss med att knyta näven i fickan.