2020-03-13, 12:13
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gavins-Friend
Omöjligt att svara på. Jag försöker leva som vanligt i den mån det går.

Frågan är när detta tar slut. Att folk bunkrar livsmedel och sånt känns som ett större problem än själva viruset. Att ta fram vaccin kan man göra fort men det måste testas osv. så kommer nog ta några månader.
Varför är bunkrandet ett problem? Om många bunkrar avlastas ju det allmänna behovet om läget blir värre? Att bunkra smörjer dessutom ekonomin, eftersom livet fortsätter som vanligt kommer förråden fyllas på i samma takt hyllorna töms. Om leveranserna plötsligt slutar är det bara förnekare som står utan. Vad är problemet? Det är ju bara att ta av sig skygglapparna om man tror att detta kan bli värre, att få fortsätta att knulla coronan utan kondom kan inte vara så jävla viktigt när det kommer till kritan? Sluta leva just-in-time så styr du upp den egna situationen så gott det går, är det svårt att ta in?
Citera
Medlem
JoeBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OTNKVRT
Hört från en kompis med kontakter inom FHM att det finns en stor chans att Stockholm kan sättas i karantän. Kom ihåg var ni hörde det först!

Citerar dig här för att se ifall du får rätt till senare Något säger mig att svenska myndigheters strategi i största allmänhet är att först förbereda folket på att ett beslut kommer utredas eller behandlas, för att sedan styra beslutet i önskad riktning.

Angående att stänga skolorna "vi ger huvudmännen nya verktyg där beslut kan fattas baserat på bla bla" och sedan på söndag kväll "vi stänger universitet och skolor med omedelbar verkan"

Samma om det du säger stämmer, "vi utreder och behandlar ett alternativ som ger landshövdingen (eller valfri myndighetsperson) möjlighet att försätta vissa delar i karantän" för att några dagar senare säga "hela stockholm är i karantän på order av bla bla".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Det hade helt berott på min familjesituation.
Jag är frånskild nu, lever ensam, jag hade definitivt rest.
Men min ex-fru råkar ha ett arbete som hon helst inte bör försvinna från på grund av karantän, i synnerhet inte just nu. Så om vi fortfarande hade bott tillsammans, så hade jag snällt stannat hemma.

Jag tar ingen större ekonomisk smäll om jag inte går till jobbet, kan till stor del jobba hemifrån. Har inga barn och min särbo går på uni. Så jag tror jag kommer åka, ville bara höra risktagandet i allmänhet, känns inte som om det är speciellt mkt större risk att åka ett plan 2h till Frankrike än att ta ett fullt tåg till jobbet direkt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Wow. Vilken enkel värld du lever i :-)

Grejen med sydkorea är att de testar massivt. I Sverige testar vi i jämförelse extremt få.

Enkel?
I denna röra är det enda rimliga att lita på just dem.
Framför allt ska man inte lita på hobby-smittskyddsexperter på Flashback.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Ja, t-banan är nog det största problemet där.

Jag hoppas att personen inte är ett troll och att detta sker ASAP.
Citera
2020-03-13, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gavins-Friend
Experter har varnat om detta i flera år och det har ignorerats. Vi har drygt 2mån på oss vilket borde varit tur i sammanhanget men inte gjort mycket åt det. USA har gått från att det inte är någon fara till att att man ska stänga ner allt. Världen är kaos fast det fanns saker att göra för länge sen. Behåller vi samma regering efter nästa val är folk sinnessjuka. Den borde ha avsatts igår.
Den borde avsatts för längesen
Citera
2020-03-13, 12:14
Medlem
Godowskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mittenskitten
nu tycker Tegnell det inte är viktigt längre att räkna eller rapportera hur många som är smittade, och vill sluta med det https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/70GQRV/nya-strategin--slutar-rakna-exakta-antalet-coronafall

tankar kring detta? rätt beslut?
Tankar, japp. Jag har kommit på vad syftet var och är. Det handlade inte om att identifiera och smittspåra för att begränsa, vilket Tegnell med bihang varit bedrövliga på att kommunicera (och man kan ju spekulera i varför). Provtagning var ett verktyg som primärt användes för att ha koll på i vilken takt smittan initialt spreds. När man visste att den fått fotfäste så går man vidare till nästa punkt i actionplanen och avslutar föregående punkt. Givet den arbetsinsats och materialåtgång som fordras (speciellt om man inte har vare sig mankraft eller testutrustning), så anses inte insatsen försvarbar. Ganska enkel logik egentligen. Vi vet att smittan är här. Vi vet att den nu sprider sig i samhället. Jämför med såna där krigsscouter som ligger ute vid fronten för att spana på när fi kommer. Först ingenting, sen ingenting, och sen när några divisioner passerat så vet man att nu är fi här. Att räkna nån extra bandvagn eller pluton är inte intressant.

WHO har med starka ordalag kritiserat ej namngivna länder, och skriver att fortsatt provtagning, spårning, isolering och behandling är det enda sättet att begränsa att smittan sprids. Ändå har samtliga stora västländer gjort tvärtom (såvitt jag vet). Man kan spekulera i varför, men jag tror svaret är enkelt. Man har varken personella eller medicinska resurser.

Du kanske har sett smittgrafen med en snabb och hög peak (y-axel = antal smittade vid varje givet datum) kontra en lägre men längre? Det handlar alltså om att våra myndigheter varit väl införstådda med att detta kommer att sprida sig och att deras uppgift är att kontrollera spridningstakten och i bästa mån möjligt, trycka ner peaken. Peaken dödar.

Jag tittade på BBC / Boris Johnson och hans epidemiologer, och de talar mer öppet om det mesta kring denna smitta. Jag föreslår att du själv tittar på presskonfen och sätter det som de säger i en svensk kontext, så tror jag du också kommer förstå. https://www.facebook.com/bbcnews/videos/2540729159530066/

Jag tror våra myndigheter är mest oroade för att det uppstår en paniksituation bland folket, med social oro och där de inte kan kontrollera skeenden. Och jag antar att just Sverige ligger extra pyrt till där, eftersom ingenting är dimensionerat för det som komma skall. Jämfört med i stort sett alla länder i västeuropa så är vi sämst i klassen. De säger att vi står väl förberedda, och det är nog helt sant. Även en blind och lam hundraåring med en rostig Saab-gurka skulle rakryggad kunna säga att han står väl förberedd inför starten av årets första F1-lopp i Australien nu i helgen. Utan något att jämföra det emot, och utan någon journalist som sätter lite press på dessa uttalanden, så lever de flesta i en tro att ett uttalande av denna sort betyder att det är en supertränad 25-åring och monsterbil med 900hk som står på startlinjen på söndag.

Det enda som Löfven/Tegnell har att ställa sitt hopp till är att vi än en gång nöjer oss med att knyta näven i fickan.
Citera
2020-03-13, 12:15
Medlem
Kattskurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -YOLO-
Icke-rökare?...
Menar du inte rökare?
Jopp, de som inte röker löper mycket högre risk än rökare att insjukna. D.v.s i alla kinesiska studier är icke-rökare med stor marginal den största gruppen.
+
Med tanke på att 50-60% av männen röker + över miljard invånare..
=
Statistiskt väl underbyggt påstående.
&
Ta det lugnt, ta en cigg..
Citera
2020-03-13, 12:15
Medlem
mrmoonlightss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y-fronten
Denna hysteri börjar gå till överdrift, i mitt tycke i alla fall. Jag har förståelse att kroniskt och multisjuka över 70 kan vara rädda, men yngre och medelålders friska som köper masker för fulla muggar. Ge dem till sjukvården istället.

Det sovande folket slutar aldrig förvåna.

Masker har inte funnits att köpa på länge. Man undrar när landstingen insåg att det inte fanns material? Dom verkade ta det piano fram till för två veckor sedan. Dom hade väl lyssnat på FHM.
Citera
2020-03-13, 12:16
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Finnes det forskere el.l kan kan bekrefte denne påstanden om at man kan bli immun mot corona-viruset?
Jeg har ikke lest noe slikt.
Det är nog snarare så att vi inte kommer att ha svaret på den frågan förrän om ...månader? kanske veckor, med lite tur.

Det är dock inte helt otroligt, att slutresultatet blir att återinsjuknande visar sig ske i vissa fall. Frågan, i så fall, blir under vilka omständigheter någon som redan haft en släng av denna luftvägsinfektion kan få en andra omgång.

Det finns ett antal rapporter om att tidigare smittbärare testats negativt upprepade gånger, och sedan insjuknat igen. Men det kan ha många olika förklaringar. Det kan bero på dåligt kalibrerade tester, exempelvis.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JukeMyPuke
Jag påstår bara att statens roll är att värna om Sverige som land, inte om dig som enskild individ. Att panikstänga samhällsfunktioner och företag är inte rätt lösning. Det kommer bara slå hårdare mot folkhälsa och privatekonomi i långa loppet.
Visst är det tragiskt med dödsfall. Självklart. Men vad ska vi göra? Det som händer händer. Det funkar inte att springa runt i panik och skrika. Bättre att istället försöka minimera skadan rent samhällsekonomiskt. Det är inte försvarbart att stänga ner skolor och infrastruktur (bussar/tåg) för att rädda livet på en så liten skara människor. DET ÄR SORGLIGT MEN TYVÄRR SANT.

I slutändan är siffrorna det som styr, inte känslorna. Ett bortfall av säg 0.001 % av befolkningen berättigar inte att staten ska ruinera sig för 40 år framåt. tyvärr

Du kan aldrig ha hört talas om semester och skolov. Ruinerar ej Sverige
fast det händer varje år....... Lite perspektiv....
Citera
Medlem
Trndsttrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
verkar som om kina, turkiet och ryssland är immuna mot viruset.

tror knappast deras siffror, de har ett helvete säkert där.

Japp! Nordkorea verkar också ha situationen under kontroll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in