2020-03-13, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Tack för kompletteringen.

Det fetade är det verkligen visat att barn sällan / inte smittar?

"The Joint Mission learned that
infected children have largely been identified through contact tracing in households of
adults. Of note, people interviewed by the Joint Mission Team could not recall episodes in
which transmission occurred from a child to an adult."

Googla;
"Report of the WHO-China Joint Mission
on Coronavirus Disease 2019 (COVID-19)"

Sidan 11 (lyckas inte länka till pdfn)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
När jag lyssnade på Corona-special igår och Anders Tegnell, så funderade jag verkligen kring strategi och om han någonsin räknat på det hela. Känns mest som han utgår från en teoretisk modell som har noll koppling mot verkligheten.

Det verkar nämligen som att han tycker det är en god idé att låta Sverige bli smittad i "lagom takt". Det är nämligen därför de inte vill dra i handbromsen och stänga skolor och kollektivtrafik. Man ritar upp en graf med en horisontell linje som ska illustrera vårdens kapacitet och två normalfördelningskurvor. En med hög topp och en med betydligt mer flackt utseende. Då är tanken enligt honom att man ska sprida ut smittan så vården hinner med. Finns dock två problem med tanken att alla ska bli smittade:

1) Det kommer ta fruktansvärd lång tid. Vårdens kapacitet är jättelåg i förhållande till folkmängd. Såg uträkningar på att det kommer ta över 10 år.

2) Väldigt många kommer stryka med. Dödlighetssiffror varierar en del över världen men tycks ligga på cirka 3,4%. Tänker vi oss att hela Sverige ska bli smittad i "lagom takt" kan vi alltså räkna med 350 tusen döda på ett ungefär. Det kan jämföras med 500 Estoniakatastrofer. Är vi bekväma med det?

Andra länder tillämpar uppenbarligen en helt annan strategi. Den om social distansering. Om vi tänker oss att vi inför TOTALT utegångsförbud under 2-4 veckors tid skulle viruset kunna isoleras och självdö. Det kräver förstås enorm disciplin, men är ändå en framkomlig väg. Kräver förstås övervakning av polis och militär och det måste också betyda höga straff att bryta mot sådan isolering. Ser man på omvärlden tycks det ändå fungera.

Kina rapporterade igår ensiffrigt beträffande nya smittade. Länder som Frankrike, Italien, Spanien, Storbritannien, Irland, Danmark, Norge och Polen (finns säkert fler på listan) är liksom inte dumma i huvudet när de stänger ned förskolor och skolor. De fattar att Tegnell-strategin inte fungerar. De vill istället hålla ned totalt antal smittade så länge det går. De vill vinna tid i jakt på ett vaccin som fungerar. Så tror i alla fall jag att de resonerar. Det är så illa att Sverige snart börjar betraktas som ett säkerhetsproblem för närliggande länder.
FHM under Anders Tegnell tycker heller inte det är ett problem att vi får in TBC till Sverige igen, främst genom skäggbarnen. Han har säkert rätt, att det inte föreligger nån spridningsrisk.
Visst är det här en komplicerad fråga och att isolera de flesta av oss har konsekvenser man ofta inte tänkt igenom. Dock har Tegnell visat sig ha fel eller ljugit från början och gjort tveksamma politiskt laddade uttalanden.
Citera
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Källa?
https://nypost.com/2020/03/12/chinese-official-blames-coronavirus-outbreak-on-us-military/
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Har för mig att jag läste någonstans i början av allt att det fanns de som tyckte att Kina hade överdrivet hög rädsla för att smittas av sjukdomar.
Tycka vad man vill om det, men det verkar ha resulterat i en bra beredskap i alla fall, något vi i Europa totalt saknar.

Ja, jag skulle gärna se hjälp från Kina. Vi klarar inte av det här själva.
Citera
Medlem
mittenskittens avatar
nu tycker Tegnell det inte är viktigt längre att räkna eller rapportera hur många som är smittade, och vill sluta med det https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/70GQRV/nya-strategin--slutar-rakna-exakta-antalet-coronafall

tankar kring detta? rätt beslut?
Citera
2020-03-13, 10:21
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
DET INNEBÄR ATT TA ANSVAR FÖR ATT MINSKA PÅ SMITTSPRIDNINGEN!
Hörru CapsLock... Har det redan blivit brist på Ritalin på apoteket!? Jag fattar inte vad du avser och jag misstänker att du inte har hängt med i min diskussion.
Citera
Medlem
bl1nks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
JA. Sverige ska ha en respons när dylikt skit dyker upp, detta virus är inte det sista som dyker upp. Vad är problemet med det? Är det viktigare att göda diverse genusflum än försöka säkra folkhälsan?

Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Nej, var läste du det?
Man bör vara förberedd att kunna hantera en kris på egen hand som nation.
I detta fall så bör man ha planerat för och ha tillgång till egen tillverkning i stor skala.
Detta gällande inte bara tester utan även skyddsutrustning.
Vad gäller tester bör man dock ha hunnit bygga ett lager sen det bröt ut i januari.

Sverige bygger upp en industri av tester ingen vill ha, förutom vid ett tillfälle. Genialt.
Gissar på att Sveriges flum, så som rökförbud m.m. hjälper mer mot dödligheten än USA:s fettma.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Folkhälsomyndigheten slutar räkna fall i hela landet.
Det är inte längre viktigt att veta hur många i Sverige som är smittade av coronaviruset, säger Folkhälsomyndigheten till Aftonbladet.

Någon mer än jag som reagerar på detta? WTF??!?!

Det är ju bara matte, addera ihop... eller ?

Statistik är ju jävligt viktigt. Är PK igång igen med att inte föra statistik över folk Lite på skämt men ändå allvar i meningen.

Eftersom sentinel- och laboratorieövervaknignen är igång nu kan vi räkna statistik ändå. Första resultaten finns men nästa vecka kommer det nog mer solida data på det.
Citera
2020-03-13, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
JA. Sverige ska ha en respons när dylikt skit dyker upp, detta virus är inte det sista som dyker upp. Vad är problemet med det? Är det viktigare att göda diverse genusflum än försöka säkra folkhälsan?

Det kommer tyvärr inte hända med nuvarande styre. Och det gäller världen inte bara Sverige.
Vi går emot privatisering och effektivisering. Det innebär mindre lager mindre vårdplatser osv osv. Sånt kostar pengar.

Vi jobbar nu i ett flöde. Så länge leveranserna rullar har vi inga problem. Brytts dom dock är vi körda efter drygt 7 dagar.

Corona kommer inte lyckas med det men det ger oss en bra fingervisning om hur försvagade vi är.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Du visar: "~ Nödens stund är ensam och kräver att man klarar sig själv~" och i dina inlägg propagerar du för motsatsen att dagens nöd inte finns utan att allt är bra.

Hur är det fatt med läsförståelsen egentligen? Om jag inte anser att det är nöd så gäller ju inte det du citerar.

Citat:
Du är verkligen en fake skribent som borde hålla käften i detta skarpa läge!

Ja det är ett mycket allvarligt läge vad gäller hur bristfälligt samhället är när det gäller att laga efter läge. Sociala medier har gett hysteriker en egen väg att ta ut katastrofer innan de hänt, förstora upp saker och i sann anarkistisk mening idiotförklara alla som inte ansluter till uppbådet.

Citat:
Morgonens glädjande nyhet är att alla utländska TV kanaler har Corona som nummer 1 i sitt flöde
Kanadas äckliga feminist PM Mister T ser nu sin Hollywood fru smittat och jag applåderar då det ger mer uppmärksamhet till Corona och hon får den mest exklusiva vård som finns vilket kommer att ge ännu mer uppmärksamhet åt vår case, vi som bryr oss.

Vad är det för »case« ni driver och varför är det bra att premiärministerfrun får exklusiv vård?

Citat:
Nu fick Valet 2020 en ny injektion!

Ja nu visar du ju själv att nöden är skapad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Citat ur artikeln:
Han upplever Sveriges agerande hittills som märkligt.

– Jag har svårt att förstå att Sverige gör så annorlunda jämfört med andra länder. Någonting stämmer inte, för det här är ett konstigt agerande.
Andreas Fischer, kirurg och ordförande för yrkesföreningen Sjukhusläkarna Stockholm

Jahapp vad säger HerrGickHan och de andra tomtarna i tråden nu då?
När läkare går ut och säger samma sak som vi andra sagt i denna tråden under lägre tid?
Läkaren ger ju svaret själv på varför man agerar som man gör, det vill säga att man saknar beredskap och lager. Agerandet är alltså rimligt utifrån situationen, men själva situationen borde inte ha uppkommit från början. Det är detta som man ska kritisera, alltså att Sverige har gått från ett väl rustat land under Kalla kriget till ett utan ordentlig beredskap.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Vad är det genomsnittliga värdet i svenska kronor då?

https://www.privataaffarer.se/articles/2012/10/17/sa-mycket-betalar-du-egentligen-i-skatt/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in