Citat:
Hur vet vi att "MAX 1000 dödsfall kommer att ske i Sverige, absolut max". Räknar du i dessa siffror in indirekta dödsfall. Människor som prioriteras bort från intensiv- och infektionsavdelningar för att de är fullbelagda med sjuka i COVID-19. Människor som inte blir opererade för att den kapaciteten inte kan upprätthållas (vi har redan nu vårdköer)?
Sedan handlar det inte bara om död - människor, även yngre, kan bli sängbundna (ibland på sjukhus) veckovis. Även om de inte dör kommer deras frånfälle att slå hårt mot samhället i stort.
Är du inte det minsta orolig för att vården uttrycker brist på material - ska vi tvinga sjukhuspersonal att jobba utan adekvat skydd (man har redan kompromissat vad gäller andningsskydd).
Jag tycker du lägger för mycket fokus på att det inte kommer att dö folk i den utsträckning att du bryr dig och missar det större perspektivet.
Sedan handlar det inte bara om död - människor, även yngre, kan bli sängbundna (ibland på sjukhus) veckovis. Även om de inte dör kommer deras frånfälle att slå hårt mot samhället i stort.
Är du inte det minsta orolig för att vården uttrycker brist på material - ska vi tvinga sjukhuspersonal att jobba utan adekvat skydd (man har redan kompromissat vad gäller andningsskydd).
Jag tycker du lägger för mycket fokus på att det inte kommer att dö folk i den utsträckning att du bryr dig och missar det större perspektivet.
Jag påstår bara att statens roll är att värna om Sverige som land, inte om dig som enskild individ. Att panikstänga samhällsfunktioner och företag är inte rätt lösning. Det kommer bara slå hårdare mot folkhälsa och privatekonomi i långa loppet.
Visst är det tragiskt med dödsfall. Självklart. Men vad ska vi göra? Det som händer händer. Det funkar inte att springa runt i panik och skrika. Bättre att istället försöka minimera skadan rent samhällsekonomiskt. Det är inte försvarbart att stänga ner skolor och infrastruktur (bussar/tåg) för att rädda livet på en så liten skara människor. DET ÄR SORGLIGT MEN TYVÄRR SANT.
I slutändan är siffrorna det som styr, inte känslorna. Ett bortfall av säg 0.001 % av befolkningen berättigar inte att staten ska ruinera sig för 40 år framåt. tyvärr

Den ifrågasatta uppfattningen att folk skulle tröttna kommer tydligen från regeringens s.k. Nudge Unit.