2020-03-13, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Hur vet vi att "MAX 1000 dödsfall kommer att ske i Sverige, absolut max". Räknar du i dessa siffror in indirekta dödsfall. Människor som prioriteras bort från intensiv- och infektionsavdelningar för att de är fullbelagda med sjuka i COVID-19. Människor som inte blir opererade för att den kapaciteten inte kan upprätthållas (vi har redan nu vårdköer)?

Sedan handlar det inte bara om död - människor, även yngre, kan bli sängbundna (ibland på sjukhus) veckovis. Även om de inte dör kommer deras frånfälle att slå hårt mot samhället i stort.

Är du inte det minsta orolig för att vården uttrycker brist på material - ska vi tvinga sjukhuspersonal att jobba utan adekvat skydd (man har redan kompromissat vad gäller andningsskydd).

Jag tycker du lägger för mycket fokus på att det inte kommer att dö folk i den utsträckning att du bryr dig och missar det större perspektivet.

Jag påstår bara att statens roll är att värna om Sverige som land, inte om dig som enskild individ. Att panikstänga samhällsfunktioner och företag är inte rätt lösning. Det kommer bara slå hårdare mot folkhälsa och privatekonomi i långa loppet.
Visst är det tragiskt med dödsfall. Självklart. Men vad ska vi göra? Det som händer händer. Det funkar inte att springa runt i panik och skrika. Bättre att istället försöka minimera skadan rent samhällsekonomiskt. Det är inte försvarbart att stänga ner skolor och infrastruktur (bussar/tåg) för att rädda livet på en så liten skara människor. DET ÄR SORGLIGT MEN TYVÄRR SANT.

I slutändan är siffrorna det som styr, inte känslorna. Ett bortfall av säg 0.001 % av befolkningen berättigar inte att staten ska ruinera sig för 40 år framåt. tyvärr
Citera
2020-03-13, 12:02
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Varför skulle man ha större risk att dö om man har högt blodtryck?

Påverkar skiten hjärtat och lungorna? Vad dör man då av? En stroke?

Jag har högt blodtryck men medicinerar är jag ändå i riskgrupp?

Here’s what coronavirus does to the body
From blood storms to honeycomb lungs, here’s an organ-by-organ look at how COVID-19 harms humans.”

https://www.nationalgeographic.com/science/2020/02/here-is-what-coronavirus-does-to-the-body/
Citera
2020-03-13, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Detta du skriver är ytterst psykologiskt intressant, om Sverige nu öppet går ut med att de slutar testa folk så skulle jag som grannland bomma igen gränserna, hade tolkat det som att landet totalt förlorat kontrollen och att smittan skenar..

Spännande och ruskigt deprimerande.

Det är nog vår låga sjukvårdskapacitet som spökar här. Vi är redan överbelastade och detta ser verkligen inte bra ut. Jag litar inte på svensk sjukvård längre.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Ja, och?
Sydkorea har klarat det fint.
Vi klarar oss alldeles utmärkt här också. Framför allt kommer barnen att klara det utmärkt och att montera ned nån skola eller förskola är inte rimligt.
Finns behovet kan en skola göra det.

Ps. WHO är de enda man kan lita på i det här och återigen, inte någon jävla Flashback-”expertis”. Jag säger som igår. Det är fullständigt fantastiskt att världens samlade läkarkår, smittskyddsexperter och pandemiforskare samlats här. Just här! I denna tråd!
Visst är det fantastiskt?

Din sista poäng har jag också funderat mycket över. Borde inte alla dessa läkare, forskare och smittskyddsexperter sköta sina jobb i stället för att hänga på Flashback?!
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Intressant att ett land som USA planerar masstester medan man i Sverige redan har gett upp och testar inga alls. Det är väl vi, Nordkorea och möjligen Iran som valt den vägen.

Lite svårt att masstesta när material för test och analys tar slut.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Men även om vi når så många som 200-300 dödsoffer under året så är det rent statistiskt inte värre än alla de som förolyckas i trafiken.
Du relativiserar alltså? Så som invandringsförespråkarna gjort i tjugo år.
Även om kvinnor blir utsatta för överfallsvåldtäkter så är det fler som blir våldtagna i hemmet!
Relativisering fungerar inte längre, så sluta med det. Det ger ingenting.

Jag ska berätta något för dig. Du förstår att även om det dör fler människor i trafikolyckor så har det inget absolut ingenting med Coronaviruset att göra. De som dör i Corona dör nämligen inte i trafikolyckor.
Senast redigerad av jeanclaudevandamme 2020-03-13 kl. 12:09.
Citera
Medlem
Jag har en resa till Marseille inplanerad i nästa vecka för att hälsa på en vän.

Jag åker kollektivtrafik (via centralstationer fyllda med folk) varje dag i Sverige, jag jobbar som vanligt och jag är ute bland folk. Är riskerna oerhört mycket större för mig att jag tar ett flyg över dit en helg och sedan tillbaka?

Hade ni slopat det?
Citera
2020-03-13, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Men dödligheten är ökande. Har någon sett en graf av dödligheten i Sydkorea över tid? Skulle vara intressant att titta på.
Ja det vore intressant att se. Även antalet som kräver sjukhusvård och är kritiskt sjuka.

Någon som har en bra länk? Är Worldometer fortfarande uppdaterad?
Citera
2020-03-13, 12:05
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Intressant att ett land som USA planerar masstester medan man i Sverige redan har gett upp och testar inga alls. Det är väl vi, Nordkorea och möjligen Iran som valt den vägen.

Tiden får väl utvisa vilka länder som tacklar denna situation på bäst sätt. Fakta är iaf att det bara dött EN person i Sverige hittills.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Den brittiska regeringen avvaktar, tills läget helt enkelt har blivit *påtagligt mycket värre*, då manfruktar att att folk skulle tröttna på att respektera mer omfattande försiktighetsåtgärder (som skolstängningar), om dessa infördes nu. Den ifrågasatta uppfattningen att folk skulle tröttna kommer tydligen från regeringens s.k. Nudge Unit.

https://www.gov.uk/government/organisations/behavioural-insights-team

Så det är väl fullt möjligt att skolorna kommer att stängas baserat på ngt ångest-index för befolkningen som denna Nudge Unit har modellerat fram (jag är helt seriös). FHM kanske kopierar det.

Inhemsk, brittisk, kritik från Rory Stewart, som kandiderade i partiledarvalet för Tories och nu hoppas bli borgmästare för London:

https://edition.cnn.com/videos/world/2020/03/12/rory-stewart-coronavirus-boris-johnson.cnn/video/playlists/coronavirus-intl/
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LatteImorgonTack
Följande fattar jag ej:

Om den allmänna provtagningen på coronasmitta nu upphör i Sverige, vad ska man då basera framtida politiska beslut om tex skolstängning på? Man kommer ju inte veta hur många som insjuknat på respektive dagis eller lärosäte.

SVAR NÅN?

Det är en mörkläggning, det du inte vet har du inte ont av - anser de. Vi ska inte få veta helt enkelt. Det vi däremot vet är att det här har skötts oerhört uselt av inkompetenta individer i ledningen (regering och fhm). Det är nu vi borde samla oss och komma ihåg detta till nästa val, visa var skåpet ska stå!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
De har inte testkit så det räcker, de har inte skyddsutrustning så det räcker, skulle du vara positiv så har de ändå inga vårdresurser till att ta hand om dig, och förresten vill de ändå inte veta för de vill inte att folk skall veta hur stor spridningen är, för då kanske det uppstår panik.

Dessutom: Deras plan är att låta smittan spridas så mycket att tillräckligt många skall bli immuna för att "flockimmunitet" uppstår, då en stor andel av befolkningen är immun och smittan dör ut. Detta framgår klart och tydligt av vad Anders Tårtan Tegnell säger 23 minuter in i gårdagens Aktuellt-sändning:
Citat:
Ja, det är ju, liksom, kanske det scenariot vi ser framför oss nu, när vi börjar få så stor spridning ... då måste man ju komma till det här som vi kallar för flockimmunitet ... och det kommer att antingen stoppa spridningen eller bromsa ned den...

https://www.svtplay.se/video/24741398/aktuellt/aktuellt-12-mars-21-00?start=auto
Finnes det forskere el.l kan kan bekrefte denne påstanden om at man kan bli immun mot corona-viruset?
Jeg har ikke lest noe slikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in