Citat:
Ursprungligen postat av
pjabas
Tack för bra svar.
Vad gäller vätskeersättning: undrar om LCHF:are kan ha en fördel genom att skippa sockret och ha olivolja i vätskeersättningen.
Jag tänker på att om kroppen är belastad, så borde bukspottskörteln bli avlastad genom mjukare blodsockeruppgång. Speciellt för de med diabetes och pre-diabetes(och här tror jag finns ett stort mörkertal), men kanske också för andra.
Tyvärr, kan noll om specialdieter och mina kunskaper i övrigt är stenålders. Men människor är sig lika.
Hjärnan behöver socker, ( många sjuka som aldrig dricker saft annars känner sig piggare efter ett glas kall körsbärssaft...), samtidigt: är du diabetiker stiger blodsockret vid en infektion. Om jag själv hade diabetes, spec insulinbehandlad, skulle jag nog tillåta mig ett något förhöjt b-glukos (6-8) just då. Men det är absolut inte ett råd jag skulle ge andra. Olivolja är nog ingen dum idé, förr fick diabetiker en mycket fetthaltig kost och många klarade sig långt upp i åren innan insulin fanns. Du vet nog bättre besked än jag om kost osv.
Gillar man buljong är det ett bra sätt att ersätta saltförluster vid svettning.