2020-03-13, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg

*20-30% av alla infekterade av Corona-viruset som återhämtats sig får bestående men på lungorna/ sämre lungkapacitet

https://www.scmp.com/news/hong-kong/health-environment/article/3074988/coronavirus-some-recovered-patients-may-have
Läste du ens artikeln?

Citat:
“Some patients might have around a drop of 20 to 30 per cent in lung function [after recovery].”
Citera
2020-03-13, 12:00
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Ja, och?
Sydkorea har klarat det fint.
Vi klarar oss alldeles utmärkt här också. Framför allt kommer barnen att klara det utmärkt och att montera ned nån skola eller förskola är inte rimligt.
Finns behovet kan en skola göra det.

Ps. WHO är de enda man kan lita på i det här och återigen, inte någon jävla Flashback-”expertis”. Jag säger som igår. Det är fullständigt fantastiskt att världens samlade läkarkår, smittskyddsexperter och pandemiforskare samlats här. Just här! I denna tråd!
Visst är det fantastiskt?
Flashbacks experter ligger på lika tänk som WHO. Folkhälsoexperten Anders Tårtan Tengil ligger ljusår ifrån WHO och andra experter
Citera
Bannlyst
Varför skulle man ha större risk att dö om man har högt blodtryck?

Påverkar skiten hjärtat och lungorna? Vad dör man då av? En stroke?

Jag har högt blodtryck men medicinerar är jag ändå i riskgrupp?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Vad vet du som vet att det ska fortsätta till sommaren?
Jag tror att kulmen är nådd om ca: 10 dagar och sen ska jag ägna 10 dagar åt att dela ut foliehattar här på flashback om jag har rätt.

Men även Anders Tegnell säger ju att det fortsätter till sommaren. Man plattar bara till kurvan. Så det är inte jag som säger detta egentligen. Men jag ser gärna att du har rätt. Vi vill ju alla bli av med skiten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Sätt inte ord i mun för dinna åsikter, men om du tycker att man skall lösa det på det sättet så.....

Det var du som nämnde att låsa in alla, inte jag.
Citera
2020-03-13, 12:01
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Det beror väl på från vilken klass man stänger. Behöver en högstadie- eller gymnasieelev att mamma är hemma och hjälper till med att torka rumpan efter toalettbesöken?

Du har en poäng. Sen är väl inte hela Sverige ensamstående. Och alla i familjen jobbar kanske inte med sjukvård.
Citera
Medlem
Intressant statistik från Sydkorea.

0-50 år står för 0.6% av alla döda men en majoritet av alla infekterade.

Riktigt dödsmaskin för gamlingar detta.
https://www.businessinsider.com/coronavirus-death-rates-by-age-south-korea?IR=T

https://www.statista.com/statistics/1102730/south-korea-coronavirus-cases-by-age/
Citera
Medlem
Krigsliknande tillstånd i Italien. https://www.reddit.com/r/Coronavirus/comments/fhxrv2/words_from_a_doctor_in_an_italian_hospital/?utm_medium=android_app&utm_source=share
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Helt galet att Sverige slutar testa och räkna. Är det verkligen tillåtet? Bör vi inte vara ett föregångsland med vår ”sjukvård i världsklass” och måste det inte rapporteras till WHO hur många smittade vi har i landet. Tycker självutnämnda ”experter” kör över oss som vanligt enligt devisen ”Det vi inte vet mår vi inte dåligt av” typ.
Det måste finnas tillräckligt med personal och analysutrustning och det måste finnas tillräckligt med provtagningsmaterial.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Intressant att ett land som USA planerar masstester medan man i Sverige redan har gett upp och testar inga alls. Det är väl vi, Nordkorea och möjligen Iran som valt den vägen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Du kan nog räkna med att minst 20 000 svenskar kommer att dö, om endast 20 % smittas och 1 % dör. Själv gissar jag på runt 100 000.

Det är inte särskilt intelligent att börja oroa sig när det är för sent att påverka utvecklingen. Då kan man lika gärna slappna av.

Sverige har ett dödsfall, men det tar ett par veckor från symptom till att folk dör, och för två veckor sedan hade vi bara ett tiotal konstaterat smittade. Om ca två veckor från nu kommer det börja ticka på med dödsfall.

Den statistik vi har fått från kina är med fungerande sjukvård. Vi borde förbereda oss för italienska och iranska siffror. Tyvärr. Önskar dom kunde vara mer proaktiva i sina lösningar. Men de sätter locket på bara vid akuttillfällen. Vid akuttillfälle är det för sent med detta viruset.

Dom envisas fortfarande med att säga att vi inte smittar förrän vi fått symptom, bland annat. Man smittar 2 dagar innan. Det är så smittsamt att dom två symptomfria dagarna lyckas smitta i en förväntad takt från viruset. Dessutom aerosolsmitta så det smittar med utandningsluften.

Bästa prognos med siffror från den 9e, är att vi har 1% smittade i landet den 10e april. Inget visar tyvärr på att myndigheter kommer ändra på det. Så ja, ta Irans och Italiens siffror och applicera på 70% av befolkningen.
Citera
2020-03-13, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Danmark och Norge tillåter ministerstyre. Dvs beslut kan tas som är populistiska snarare än evidensbaserade. Ibland kan det vara bra då det lugnar folket, men jag lever hellre i ett land sär experterna har ensam makt att bestämma i detta. Ibland kan man få fel experter som i alla yrken, men det är bättre än alternativet att ha kladdande politiker utan utbildning i ämnet. Det finns två länder i världen som inte tillåter statsråd att gå in i den här typen av ärenden och det är Sverige och Finland. Inget av dessa länder har stängt ner skolor.

Jag är givetvis också en tyckare, men jag hävdar inte att jag har bättre koll än experterna i smittspårning vilket majoriteten här på Flashback verkar tro att de har.

Där har du faktiskt helt fel. Vid extra ordinära händelser får regeringen rycka in. Regeringen kan gå in och göra väldigt mycket och fullständigt köra över experterna i sådan här situation.

Att det litar på Stolpskottet Anders Tegnell säger mer om denna regering än om Tegnell. Katastrofregering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in