2020-03-13, 12:05
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Intressant att ett land som USA planerar masstester medan man i Sverige redan har gett upp och testar inga alls. Det är väl vi, Nordkorea och möjligen Iran som valt den vägen.

Jag kan tänka mig nästa replik från Dr Tengele (det var inte jag som hittade på det namnet, men det passar så bra att jag snor det! ): "Nu har vi kommit in i nästa fas, och nu är det inte längre någon idé att räkna antalet dödsfall..."
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baltazr
Läste du ens artikeln?

Wow. "Hur man läser artiklar för att hitta det man vill hitta" - flashback 2020
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Tack för bra svar.
Vad gäller vätskeersättning: undrar om LCHF:are kan ha en fördel genom att skippa sockret och ha olivolja i vätskeersättningen.
Jag tänker på att om kroppen är belastad, så borde bukspottskörteln bli avlastad genom mjukare blodsockeruppgång. Speciellt för de med diabetes och pre-diabetes(och här tror jag finns ett stort mörkertal), men kanske också för andra.
Tyvärr, kan noll om specialdieter och mina kunskaper i övrigt är stenålders. Men människor är sig lika.
Hjärnan behöver socker, ( många sjuka som aldrig dricker saft annars känner sig piggare efter ett glas kall körsbärssaft...), samtidigt: är du diabetiker stiger blodsockret vid en infektion. Om jag själv hade diabetes, spec insulinbehandlad, skulle jag nog tillåta mig ett något förhöjt b-glukos (6-8) just då. Men det är absolut inte ett råd jag skulle ge andra. Olivolja är nog ingen dum idé, förr fick diabetiker en mycket fetthaltig kost och många klarade sig långt upp i åren innan insulin fanns. Du vet nog bättre besked än jag om kost osv.
Gillar man buljong är det ett bra sätt att ersätta saltförluster vid svettning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg

*Många infekterade av Corona-viruset som återhämtats sig får bestående men på lungorna.
20-30% sämre lungkapacitet

https://www.scmp.com/news/hong-kong/health-environment/article/3074988/coronavirus-some-recovered-patients-may-have

Ja, de har ju varit friska jättelänge
Citera
2020-03-13, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JukeMyPuke
Jag påstår bara att statens roll är att värna om Sverige som land, inte om dig som enskild individ. Att panikstänga samhällsfunktioner och företag är inte rätt lösning. Det kommer bara slå hårdare mot folkhälsa och privatekonomi i långa loppet.
Visst är det tragiskt med dödsfall. Självklart. Men vad ska vi göra? Det som händer händer. Det funkar inte att springa runt i panik och skrika. Bättre att istället försöka minimera skadan rent samhällsekonomiskt. Det är inte försvarbart att stänga ner skolor och infrastruktur (bussar/tåg) för att rädda livet på en så liten skara människor. DET ÄR SORGLIGT MEN TYVÄRR SANT.

I slutändan är siffrorna det som styr, inte känslorna. Ett bortfall av säg 0.001 % av befolkningen berättigar inte att staten ska ruinera sig för 40 år framåt. tyvärr

... du inser inte vad som kommer hända inom en månad? 1% av befolkningen kommer att ligga hemma sjuka, flera kommer att dö, det kommer fullständigt fucka upp all typ av ekonomi. Att "panikstänga" är mer proaktivt än att låta det fortgå. Fast dom tänker väl att folk ska gå till jobbet med lunginflammation och skita fullständigt om dom smittar? Och dom som får bestående men? Tänkt att Sverige ska betala sjukpenning till halva folket?

Det kommer vara fokuserat på Alla större städer, självklart. Om det bara var 1% smittad över hela landet så skulle det inte egentligen vara problem.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Helt galet att Sverige slutar testa och räkna. Är det verkligen tillåtet? Bör vi inte vara ett föregångsland med vår ”sjukvård i världsklass” och måste det inte rapporteras till WHO hur många smittade vi har i landet. Tycker självutnämnda ”experter” kör över oss som vanligt enligt devisen ”Det vi inte vet mår vi inte dåligt av” typ.

Men vad vill ni att man ska göra? Vi har ingen utrustning. Ladorna är tomma. Klart att man då måste använda det man har till dom sjukaste.
Citera
Medlem
Inget land vill ju vara sämre än nåt annat och visa upp sina brister,svagheter, varpå man döljer. "Face to the world" - vi kan hantera det här på rätt sätt, vi har kunskaper, utrustningar resurser bla bla bla...
I själva verket är det tvärtom. Ingen planering, inga resurser, material osv.
Citera
Medlem
Kattskurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Varför skulle man ha större risk att dö om man har högt blodtryck?

Påverkar skiten hjärtat och lungorna? Vad dör man då av? En stroke?

Jag har högt blodtryck men medicinerar är jag ändå i riskgrupp?
Riskgrupp:
1. Icke-rökare
2. Blodtrycksproblematik
3. Diabetes
etc..
Men dödfall drabbar främst äldre, de unga får ofta endast milda symptom. Ålder är den kritiska faktorn som har störst inverkan (brässen).
=
Ta det lugnt, ta en cigg..
Citera
Medlem
Gavins-Friends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canada-Goose
Jag har en resa till Marseille inplanerad i nästa vecka för att hälsa på en vän.

Jag åker kollektivtrafik (via centralstationer fyllda med folk) varje dag i Sverige, jag jobbar som vanligt och jag är ute bland folk. Är riskerna oerhört mycket större för mig att jag tar ett flyg över dit en helg och sedan tillbaka?

Hade ni slopat det?
Omöjligt att svara på. Jag försöker leva som vanligt i den mån det går.

Frågan är när detta tar slut. Att folk bunkrar livsmedel och sånt känns som ett större problem än själva viruset. Att ta fram vaccin kan man göra fort men det måste testas osv. så kommer nog ta några månader.
Citera
2020-03-13, 12:07
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Intressant att ett land som USA planerar masstester medan man i Sverige redan har gett upp och testar inga alls. Det är väl vi, Nordkorea och möjligen Iran som valt den vägen.

Jag tror USA är mer fucked än något land i Europa av detta. De har sämre sjukvård för det stora flertalet, kan inte smittspåra, och eftersom de inte testat knappt alls hittills pga icke fungerande test så kan viruset vara MYCKET mer spritt än vad de känner till i nuläget. Kolla detta:

https://thehill.com/policy/healthcare/487329-ohio-health-official-estimates-100000-people-in-state-have-coronavirus

Citat:
Ohio Department of Health Director Amy Acton said at a press conference alongside Gov. Mike DeWine (R) that given that the virus is spreading in the community in Ohio, she estimates at least 1 percent of the population in the state has the virus.

"We know now, just the fact of community spread, says that at least 1 percent, at the very least, 1 percent of our population is carrying this virus in Ohio today," Acton said. "We have 11.7 million people. So the math is over 100,000. So that just gives you a sense of how this virus spreads and is spreading quickly."
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Det handlar om att man saknar testutrustning och man vill mörka hur jävla illa det är för att man tror att det då blir panik.
Men VARFÖR saknas testutrustning? Vi har sett det här komma sedan i januari och vi har världens högsta skatter och vi har haft högkonjunktur i åratal. Och Riksbanken har råd att ösa ut 500 miljarder i lån till drabbade företag...

Dagliga presskonferenser i regim-TV och inte en enda kritisk fråga om detta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Danmark och Norge tillåter ministerstyre. Dvs beslut kan tas som är populistiska snarare än evidensbaserade. Ibland kan det vara bra då det lugnar folket, men jag lever hellre i ett land sär experterna har ensam makt att bestämma i detta. Ibland kan man få fel experter som i alla yrken, men det är bättre än alternativet att ha kladdande politiker utan utbildning i ämnet. Det finns två länder i världen som inte tillåter statsråd att gå in i den här typen av ärenden och det är Sverige och Finland. Inget av dessa länder har stängt ner skolor.

Jag är givetvis också en tyckare, men jag hävdar inte att jag har bättre koll än experterna i smittspårning vilket majoriteten här på Flashback verkar tro att de har.

Sveriges myndigheter är alla underställda regeringen och regeringen har full rätt att detaljstyra allt som inte går mot riksdagens beslut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in